Η οικονομική κρίση ενισχύει τις ακροδεξιές αντιλήψεις

Για τα οικονομικά μέτρα πολλοί έχουν γράψει άλλοι και μάλιστα πολύ καλύτερα από εμένα. Το πρόβλημα που σε αυτή τη φάση με απασχολεί δεν είναι απλά και μόνο οι άμεσες οικονομικές συνέπειες, αλλά οι κοινωνικές που πρόκειται να ακολουθήσουν. Είναι γνωστό κι επιβεβαιωμένο και εμπειρικά και ιστορικά ότι οι οικονομικές δυσχέρειες πάντα στρέφουν τους πολίτες κατά των μεταναστών. 
Η συντηρητικοποίηση της κοινωνίας δεν είναι, βέβαια, μία στροφή που τώρα παρατηρείται. Εξάλλου, δεν κομίζομεν γλαύκας εις τας Αθήνας. Αντίθετα, η ξενοφοβία παρατηρήθηκε σχεδόν από την αρχή της έλευσης των μεταναστών. Ωστόσο, μέχρι σήμερα τούτη οφείλονταν στα εθνοκεντρικά βιώματα (ας μην ξεχνάμε ότι ζούσαμε σε μία χώρα με 92% όμοια εθνική σύσταση και 80% θρησκευτική ομοιογένεια) και την ξαφνική είσοδο των προσφύγων και των μεταναστών. Αξίζει όμως να σημειώσουμε ότι η αρχική τούτη συντηρητικοποίηση -που εκφράστηκε με ποικίλους βίαιους και λαϊκίστικους ή τρόπους, με συνωμοσιολογίες και άλλες εθνοκεντρικές παράτες- γιγάντωσε τόσο ώστε ακόμα και προοδευτικές πολιτικές δυνάμεις να στρέφονται έμμεσα κατά των μεταναστών ή να αλλάζουν ακόμα και τις λέξεις βαφτίζοντας τους πρόσφυγες από πεδία μαχών των δυτικών κυβερνήσεων σε λαθρομετανάστες (λες κι ήταν επιλογή τους η παράνομη είσοδος). Είναι όμως σίγουρο ότι η ξενοφοβία δε θα μείνει εδώ. Για τον γράφοντα η ενίσχυσή της αποτελεί μία μαθηματικού τύπου βεβαιότητα.  
Η οικονομική κρίση σε κάθε κοινωνία αποτελεί τον τροφοδότη των λαϊκίστικων και ακροδεξιών αντιλήψεων. Οι μετανάστες και κάθε διαφορετικός θα αποτελέσει τον εύκολο στόχο μπροστά στην ενδεχομένη ή βιωμένη δυσχέρεια.
Αν μέχρι σήμερα οι ξενοφοβικές τάσεις στηρίζονταν σε επιχειρήματα εγκληματικότητας, διαφορετικότητας και υφαρπαγής θέσεων εργασίας (sic), σήμερα θα στηρίζονται σε πραγματικές βάσεις.  Η απειλή των περιουσιών και των εισοδημάτων των μικροαστικών στρωμάτων που κινδυνεύουν με καθαρή προλεταριοποίηση καθώς και οι δυσκολίες στην αναζήτηση θέσεων εργασίας των χαμηλοαμοιβομένων, αποτελούν μία πολύ καλή μαγιά που θα φουσκώσει τις ρατσιστικές στάσεις. Και τούτη τη φορά δε μιλάμε για μεμονωμένα επεισόδια ή για -γενικευμένες- λαϊκίστικες θεωρίες. Μιλάμε για στάσεις, για πράξεις.
Πρέπει, ωστόσο, να σημειώσουμε ότι η ακροδεξιά τούτη στροφή δε σημαίνει απαραίτητα ότι θα συνδεθεί εκλογικά με το ΛΑΟΣ. Ο λαϊκισμός είναι ένα τόσο ισχυρό βίωμα στην ελληνική πολιτική ζωή ώστε έχει παρεισφρήσει σε κάθε κόμμα (απλά εκφράζονται με διαφορετικό τρόπο).  
Τόσο η αριστερά με τον αφοριστικό και πατερναλιστικό τρόπο δράσης της όσο και τα λεγόμενα συναινετικά κόμματα χωρίς καθαρό ιδεολογικό προσανατολισμό που μπροστά στην επιθυμία τους για επιβίωση κι ενίσχυση της εκλογικής τους πελατείας αποδέχονται στο εσωτερικό τους κάθε λογής λαϊκισμό και ξενοφοβική αντίληψη. Δεδομένης μάλιστα και της εθνολάγνας παιδείας μας, ο εθνοκάπηλος λαϊκισμός είναι το κύριο όπλο στα χέρια της άγνοιας, της αμάθειας και της ακροδεξιάς.
Έτσι, η βιωμένη -ως τέτοια εκλαμβάνεται- απειλή της λαϊκής επιβίωσης και οι δυσκολίες της καθημερινής ζωής έρχονται να συμπληρώσουν την ήδη δυναμιτισμένη ξενοφοβία (από την "απειλή" της παγκοσμιοποίησης, των φυσικών καταστροφών, την πολιτική άρνηση, την πολυπολιτισμικότητα και τη διαφορετικο-φοβία). Δημιουργούν την αίσθηση ότι δεν τα καταφέρνουμε πλέον να αντιμετώπισουμε απειλές που είναι συχνά απρόβλεπτες. Αισθανόμαστε ανυπεράσπιστοι και ανίκανοι να δράσουμε, και συνεπώς φοβόμαστε. Είναι ένας ακαθόριστος φόβος τον οποίο μεταφέρουμε κυρίως στους ξένους. 
Το φαινόμενο της ξενοφοβίας ως αντίδραση αποκαλύπτει τις αντιφάσεις μιας όλο και πιο κατακερματισμένης και ανασφαλούς κοινωνίας.  Η διαφορετικότητα του άλλου είναι απλά ένα πρόσχημα για να μπορούμε να προβάλλουμε πάνω του τις δικές μας αγωνίες. Απορρίπτοντάς για τα διαφορετικά -όπως ο καθένας μας τα εκλαμβάνει και σε ό,τι τον αφορά κάθε φορά- χαρακτηριστικά του, η ξενοφοβία θέτει σε κίνηση μια δυναμική η οποία φτάνει ακόμα και να αρνείται την ανθρωπιά του άλλου. Η απανθρωποποίηση αυτή του άλλου, του διαφορετικού, είναι μια από τις χειρότερες συνέπειες της ξενοφοβίας. Για τον ξενόφοβο γίνεται αδύνατο να ζήσει μαζί με τους άλλους, απέναντι στους οποίους λειτουργεί ένα αληθινό ταμπού. Οι άλλοι γίνονται αντιληπτοί ως ακάθαρτοι. Η παρουσία τους απειλεί την καθαρότητα μιας εξιδανικευμένης κοινότητας, η οποία επομένως πρέπει και να προστατευτεί (Αλέν Τουρέν).
Η ξενοφοβία δε χτυπάει απλά την πόρτα μας. Ήδη μπήκε στην αυλή μας και παραβιάζει τα παράθυρά μας. Η αποποίηση των ευθυνών μας και η ταύτιση του ρατσισμού με συγκεκριμένα κομματικά μονοπάτια, αποτελεί συνειδητό αποπροσανατολισμό. Και σαφώς σε τέτοιες οικονομικές δυσκολίες η συντηρητικοποίηση της κοινωνίας δε θα μονοπωληθεί εκλογικά, αλλά θα απλωθεί σαν τσουνάμι και θα επηρεάσει  όλα τα κόμματα. Ήδη παραδείγματα κομματικών οργανώσεων -ακόμα και κυβερνητικών- που καταψήφισαν με ακροδεξιά επιχειρήματα την πρόταση νόμου για τη μερική νομιμοποίηση των μεταναστών. Μέσα σε συνθήκες οικονομικής ύφεσης, ανεργίας και δυσπραγίας κοινωνικής, η κοινοτική συνοχή θα διαρραγεί με τρόπο ανεπανόρθωτο.

29 έκριναν :

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Συμφωνώ απόλυτα Δείμε μου.
Κι ευτυχώς που υπάρχει και το ΛΑΟΣ που έχει μαντρώσει κάπως την ακροδεξιά στη χώρα μας...

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ναι, αλλά, Άσκαρ, οι ρατσιστικές αντιλήψεις δεν ε΄λιναι ίδιον του ΛΑΟΣ. Απαντώνται σε κάθε κομματικό φορέα.

Ανώνυμος είπε...

Το είδα σήμερα, μπρος στα μάτια μου..
Βία, μένος, κυνισμός.
Δεκαεξάχρονα να σπάνε τα πάντα Δείμο, με σφυριά και να καίνε σειρά αμαξιών...

Κόλαση, από παιδιά..(αυτό είδα εγώ..)

Η βία είναι ένα θέμα που τόχουμε σχολιάσει και τόχεις αναλύσει σε αρκετά ποστ.

Οικογενειακή, εργασιακή,σχολική βία, κοινωνική, γηπεδική..

Το θέμα έχει πολλές πλευρές και από τις πιο σοβαρές αιτίες είναι η οικονομική κρίση, η ανεργία το κοινωνικό περιθώριο

Αλλά είναι κι άλλα Δείμο..
Η οικονομική κρίση αναδεικύει το θέμα, ακόμη πιο έντονα. Ναι..

Αλλά έχει και άλλες πολλές σοβαρές αιτίες.

aliatas είπε...

Η γέρικη δημοκρατία μας πάντα είχε ανάγκη από το σκιάχτρο της ακροδεξιάς για να κρύβεται, όταν παραστεί ανάγκη, αδέξια από πίσω του. Οσο πιο πολύ σαπίζει η κυβέρνηση, τόσο η ουρά της δημοσιογραφίας θα μακιγιάρει τον κάθε Καρατζαφέρη.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Σπίθα, η οικονομική κρίση δεν είναι κάτι νέο -και εδώ είναι οι ουσιαστικές ευθύνες της κυβέρνησης. Είναι μία παρατεταμένη ύφεση που ξεκινά πριν το 2004 (αλλά λόγω της Ολυμπιάδας αναθερμάνθηκε λίγο η οικονομία ανά τομείς) για να επιστρέψει δριμύτερη με τη ΝΔ. Η βία σαφώς κι συνδέεται άμεσα με τη φτώχεια, αλλά το θέμα είναι ποιος θα αποτελέσει τον εύκολο κι αδύναμο στόχο.

aliatas, η "δημοκρατία" πάντα δημιουργούσε αναχώματα για μοίρασμα του μίσους σε έτερους κι όχι στο σύστημα. Ωστόσο, και τα προ-δημοκρατικά καθεστώτα ήταν ξενοφοβικά. Η ακροδεξιά δεν είναι ίδιον του νεωτερισμού μόνο. Είναι χαρακτηριστικό του ανθρώπου που φοβάται το διαφορετικό και ξεσπά την οργή του στον αδύναμο.

Global Greek είπε...

η ξενοφοβεία πλεον είναι φαινόμενο διακομματικοπολιτικό και το θα το εκμεταλλευτούν τα κινηματα του τύπου "δώσε πάντα κατι στο λαό να φοβάται κι όλα θα πάνε καλά"...

ο δείμος του πολίτη είπε...

Global Greek, συμφωνούμε απολύτως. Κι αν θέσεις και τα ψυχολογικά μας και το λαϊκισμο στην ουσία έχουμε ένα δυναμήτι αναμένο.

akrat είπε...

σήμερα η ημέρα είναι μαύρη..

ο δείμος του πολίτη είπε...

Κατάμαυρη η μέρα, akrat. Και φοβάμαι ότι θα συνεχίσει να μαυρίζει με άλλες προβοκάτσιες και ξενοφοβικές επιθέσεις.

αθεόφοβος είπε...

Ο λαϊκισμός είναι ένα τόσο ισχυρό βίωμα στην ελληνική πολιτική ζωή ώστε έχει παρεισφρήσει σε κάθε κόμμα (απλά εκφράζονται με διαφορετικό τρόπο).

Μια μεγάλη αλήθεια που πολλοί δεν θέλουν να την πιστέψουν.
Από τα καλύτερα άρθρα σου,το προσυπογράφω ολόκληρο!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Να 'σαι καλά, αθεόφοβε. Βλέπεις ότι ακόμα και τα αριστερά κόμματα θέλουν να χαϊδεύουν τα αυτιά των ψηφοφόρων ή ομάδων αυτών. Αλλά έτσι αποτυγχάνει κάθε προσπάθεια συναιτισμού της λαϊκής μάζας απέναντι στα ξενόφοβα και βίαια ένστικτα της οργής, αποτυγχάνει κάθε προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων μέσα από τρόπους θεσμικούς και ειρηνικούς οδηγώντας στην απανθρωπποίηση, τη μισαλλοδοξία και την ξενοφοβία.

Zaphod είπε...

Εξαιρετικος!!!

Προσυπογράφω μετά μανίας! Πολύ καλή η παρατήρηση για την ωσμωση της ξενοφοβίας σε όλους τους ιδεολογικους χωρους και η συσχετιση με την απειλουμενη προλεταριοποιηση των αστων

ο δείμος του πολίτη είπε...

Zaphod, επίτρεψέ μου να προτείνω μία ακόμα ιδέα. Τα δύο κόμματα -τα λεγόμενα συναινετικά- έχουν τόσο τόσο πολλούς ψηφοφόρους (μεγάλη εκλογική "πελατεία") ώστε είναι λογικό μεγάλο ποσοστό εξ αυτών να έχουν εθνικιστικές ή ακροδεξιές-ξενοφοβικές στάσεις. Η αριστερά εκφράζει με τρόπο διαφορετικό την ξενοφοβία της.

thinks είπε...

Δήμο, διαλέγεις να επιστήσεις την προσοχή σε μια σημαντική πτυχή του γενικότερου προβλήματος, ότι ο πανικός θα φέρει ρατσισμό. Συμφωνώ ότι αυτή η σκοτεινή πλευρά της φύσης του Homo Sapiens θα προβάλει το απαίσιο κεφάλι της αργά ή γρήγορα. Είναι όμως ο ρατσισμός και ο φανατισμός κτήματα μόνο της "ακροδεξιάς";

Προτείνω ότι στην Ελλάδα, καιρό τώρα, δεν υπάρχει ούτε δεξιά ούτε αριστερά, παρά μόνον εκείνοι που τρώνε και εκείνοι που δεν τρώνε. Είτε εννοούμε με το "τρώνε" ότι καταδυναστεύουν, είτε εννοούμε ότι απλώς βάζουν φαγητό στο τραπέζι τους να φάνε. Μεγάλη διαφορά. Γιατί, οι δυνάστες είναι καλά ταμπουρωμένοι και κρυμμένοι και εδώ και στο εξωτερικό, ενώ οι απλοί άνθρωποι που έχουν να φάνε επειδή ακόμα εργάζονται δεν φταίνε σε τίποτα. Όμως, οι μετανάστες όλοι εργάζονται πυρετωδώς στα χαμηλά επαγγέλματα τα οποία δεν καταδεχόνταν πια να κάνει ο Ευρωπαίος Έλληνας με το Λακόστ μπλουζάκι και τα Ντιόρ γυαλιά. Και τώρα που οι μέχρι χτες Ευρωπαίοι Έλληνες βλέπουν ότι οι χτίστες και νοσοκόμοι μετανάστες ευδοκιμούν, θα κάνουν, όπως λες, για τους μετανάστες τι; αυτό που έκαναν οι Γερμανοί για τους Εβραίους το 1935-45; Δεν νομίζω η σαπίλα αυτή να είναι προνόμιο κάποιου συγκεκριμένου πολιτικού συστήματος... μου φαίνεται είναι απλή πραγματικότητα μιας αποτυχημένης, αναπόσπαστης πτυχής της ανθρώπινης φύσης.

Ανώνυμος είπε...

thinks συμφωνώ απόλυτα.
Θα έλεγα επισης ότι η Αριστερά θέλει την Ακροδεξιά για να δικαιολογεί την ύπαρξή της, δηλαδή τον "μεσσιανικό της" ρόλλο.

Το Σοσιαλιστικό Κόμμα του Αδόλφου Χίτλερ το ανέβασαν στην εξουσία οι Προλετάριοι.
Αμέσως μετά τον Μάη του 68 καταλαμβάνει την εξουσία για 10 χρόνια ο δεξιός Ντε Γκωλ.
Η εξέγερση του Πολυτεχνίου φέρνει την χούντα του Ιωαννίδη.

Κάθε κοινωνική εξέγερση και πολιτική ανωμαλία την διαδέχεται η Ακροδεξιά.
Πόσο πολύ λοιπόν πείθουν τον σημερινό Έλληνα άνεργο τα αριστερά ιδεολογήματα πέρι ανοιχτών συνόρων και αντιρατσισμού;
Όλα αυτά ακούγονται γοητευτικά στην ακμή του καπιταλισμού, δηλαδή όταν υπάρχει περίσσεμα πλούτου.

Αυτό που δεν μπορεί να καταλάβει η Αριστερά είναι ότι ο Ρατσισμός είναι ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ μεταξύ εθνοτικών, φυλετικών κ.α. ομάδων.
Ανταγωνισμός για θέσεις εργασίας, για ζωτικό χώρο, για μια θέση στον ήλιο!
Αυτό είναι που το καταλαβαίνει άριστα η Ακροδεξιά και γι'αυτό δυστυχώς το μέλλον της ανήκει...

thinks είπε...

@Ανώνυμος,
Κι εγώ συμφωνώ ότι η Αριστερά και η ακροδεξιά χρειάζονται η κάθε μια την άλλη για να δικαιολογήσει την ύπαρξή της, εφ' όσον δεχτούμε ότι η Αριστερά είναι "έντεκα η ώρα" και η δεξιά "μια η ώρα" του ρολογιού. Και διαφορά μεταξύ τους δεν έχουν δέκα ώρες αλλά δύο! Και με αυτή την εικόνα, οι άνθρωποι πού έκαψαν τους συνανθρώπους τους μέσα στην τράπεζα, ευρισκόμενοι στις δώδεκα παρά ένα λεπτό, τι διαφέρουν από τους φασίστες της δώδεκα και ένα λεπτό;

Λες ότι " Κάθε κοινωνική εξέγερση και πολιτική ανωμαλία την διαδέχεται η Ακροδεξιά", και δεν το είχα συνδυάσει έτσι ποτέ, μα σκέφτομαι ότι μάλλον έχεις δίκιο, και αν αυτό είναι πράγματι έτσι, τότε η ανθρωπότητα βρίσκεται σε πολύ χειρότερους μπελάδες απ' ότι φοβόμουνα... Γιατί πράγματι, ο ρατσισμός είναι όπως λες ανταγωνισμός.

ο δείμος του πολίτη είπε...

thinks, συμφωνώντας απόλυτα μαζί σου, ας θυμηθούμε ότι δυστυχώς οι μετανάστες δεν ευημερούν. Απλά επειδή ορισμένοι ξενόφοβοι και "βαρβαρόφοβοι" ιθαγενείς πιστεύουν ότι οι ξένοι πρέπει να δε ζουν σε παγκάκια (ζήλεια, φθόνο, μίσος για το διαφορετικό) ενοχλούνται όταν βλέπουν κάποιον να έχει δικό του αυτοκίνητο κτλ. Η ευημερία είναι καθαρά καταναλωτική, χωρίς να κοιτάμε το γενικότερο επίπεδο ζωής (ανασφάλιστη εργασία, νοσοκομειακή περίθαλψη -είναι όνειρο η κλινική-, δορυφορική κεραία -για να βλέπουν την πατρίδα τους- κτλ).

Ανώνυμε σχολιαστή, επί της ουσίας προτείνεις ότι δε χρειάζονται κοινωνικές διεκδικήσεις κι ανατροπές από το φόβο ακροδεξιάς επίθεσης. Ωστόσο, η αποδοχή της ακροδεξιάς -με όρους κοινοβουλευτικούς- είναι θέμα κοινωνίας και μιντιακής προπαγάνδας. Αν ο Ντε Γκωλ έγινε δεκτός με χαρά τούτο οφείλεται όχι στο Μάη του '68, αλλά στην προηγούμενη πολιτική και στην αναζήτηση ενός στρατηγού σωτήρα γενικότερα. Γνωρίζουμε τις γαλλικές κοινωνικές ιδιομορφίες. Η δε επίκληση του Ιωαννίδη απέχει πολύ σε κοινωνική σύγκριση. Οι συγκρίσεις όμως δεν τηρούν καμία αναλογία. Το παρελθόν δε διδάσκει, απλά δίνει αφορμή για αναζητήσεις και κρίσεις.

Caesar είπε...

Εξαιρετικά & ψύχραιμα όλα τα σχόλια, αλλά δείμε αν το παρελθόν δεν διδάσκει μήπως είμαστε καταδικασμένοι να το επαναλάβουμε!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Κι όμως, Καίσαρα, ποτέ δεν είναι δυνατόν να επαναληφθεί το παρελθόν. Αυτό είναι μία αυταπάτη. Ούτε και συγκρίσεις μπορούμε να κάνουμε με το παρελθόν.

Marina είπε...

Συμφωνώ με το άρθρο σου. Η ξενοφοβία είχε ήδη αρχίσει πρίν την εμφανιση των μέτρων της Κυβέρνησης. Γενικά φοβόμαστε ό,τι δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε. Και αντί να ενσωματώσουμε τους "πρόσφυγες" που μας χτυπούν τη πόρτα, τους διώχνουμε, αφού τους δείρουμε προηγουμένως με τις πράξεις μας.
Ο Καναδάς ενσωματώνει τους ξένους, τους δίνει ευκαιρία για νέα ζωή. Εμείς..στη κοσμάρα μας.
Ντρέπομαι

ο δείμος του πολίτη είπε...

Η ξενοφοβία, Μαρινάκι, είχε ξεκινήσει με την έλευση της χιλιετίας. Από τότε άρχισαν να σκουραίνουν οικονομικά οι καταστάσεις. Σήμερα πια είναι ολοφάνερες.

Μακάρι, να είχαμε την ανεκτικότητα του Καναδά. Ο Καναδάς είναι ίσως η πιο ανεκτική χώρα. Αλλά πρέπει να σημειώσουμε το κατά κεφαλήν εισόδημα στον Καναδά είναι υπερπολλαπλάσιο της Ελλάδας. Είναι ένας μικρός παράδεισος για τα εργατικά στρώματα κι έτσι επί της ουσίας δεν έχουν λόγο να αναπτύξουν ισχυρές ξενοφοβικές τάσεις.

Ανώνυμος είπε...

Μαρίνα με ποιό κριτήριο συγκρίνεις την Ελλάδα με τον Καναδά και όχι ας πούμε με την Ζιμπάμπουε;
Ο Καναδάς είναι η κατ'εξοχήν πολυφυλετική κοινωνία που ο μόνος σχεδόν συνδετικός κρίκος αυτής της πανσπερμίας φυλών είναι η οικονομική ευημερία, που αν κάνει πως σπάει αυτός ο κρίκος η κοινωνία του Καναδά θα εξαερωθεί.

Unknown είπε...

Προσωπικά η ξενοφοβία είναι ένα συναίσθημα που δεν το έχω βιώσει και δεν το καταλαβαίνω. Η ποικιλομορφία είναι πάντα το ζητούμενο και ευκταίο και παράγον εξέλιξης και διερεύνησης, οπότε το «ξένο» τελικά είναι επιθυμητό.
Αλλά η μετανάστευση είναι ένα εντελώς άλλο ζήτημα. Διαχρονικά, και συνεπώς σήμερα ακόμα περισσότερο, δημιουργεί δυστυχώς προβλήματα στη βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών. Χρειάζεται και αυτή κάποιο είδος οργάνωσης. Συνεπώς υπάρχουν λόγοι για να αντιτίθεται κάποιος στο φαινόμενο «μετανάστευση», και να προσπαθε΄9ι να το περιορίσει στην απολύτως αναγκαία του «τιμή», αλλά και να αίρει τις αιτίες που το δημιουργούν. Τα ακροδεξιά κόμματα απλά λαϊκίζουν και εκμεταλλεύονται την πραγματική αναγκαιότητα οργάνωσης της μεταναστευτικής πολιτικής, χωρίς φυσικά να ασχολούνται καν με την άρση των αιτιών – άλλωστε ως επί το πλείστον τις έχουν δημιουργήσει τα ίδια!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Κατά την ταπεινή μου γνώμη, Darthiir the Abban, καμία μεταναστευτική πολιτική δε χρειάζεται. Ας αφεθούν ελεύθεροι οι πολίτες να πάνε εκεί που θέλουν. Οργάνωση υποδοχής χρειάζεται, βέβαια, ειδικά από τη στιγμή που ορισμένοι έρχονται ρακένδυτοι και ναυαγοί.

Απλά θα σημειώσω ότι οι ακροδεξιές αντιλήψεις απαντώνται σε κάθε κόμμα, και φυσικά δεν επιτρέπουν την άρση των προβλημάτων που οδήγησαν στα κοινωνικά προβλήματα ή ακόμα βαθύτερα στην ίδια τη μετανάστευση.

Unknown είπε...

Η γνώμη σου αντιτίθεται στην βιωσιμότητα :)
Το "ας αφεθούν όλα ελεύθερα" δεν είναι τίποτε άλλο παρά ευχολόγιο για να γινόμαστε αρεστοί και ας γκρεμιστούν τα πάντα.
Άλλωστε είπαμε: η ελευθερία περιορίζεται από το σύνολο των πυλώνων της αειφορίας του συστήματος, όχι μόνο από τις κοινωνικές αλληλοσυσχετίσεις!
Κανένας τόπος δεν είναι δυνατό να υποστηρίξει όλους τους ανθρώπους που θέλουν να μεταβούν σε αυτόν, όσο και αν αυτό δεν αρέσει σε ορισμένους.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Κοίτα, Darthiir the Abban, δε θα πω ότι έχεις άδικο. Δεν είναι μία ρεαλιστική πρόταση, μία συγκροτημένη άποψη, αλλά μόνο μία ελπίδα, ένα όνειρο...

Ανώνυμος είπε...

δειμο
ειμαι απο τον διπλανο δημο
Αμπελοκηπων

ημουνα γραμματεας του ρηγα φεραιου

ρωτα τον Αδαμ Δραγα
τοτε εμενε Σταυρουπολη.
ΜΕΤΑ ΕΓΙΝΕ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΤΟ ΒΕΡΤΙΣΚΟ.

Λοιπον φιλε μου η "αριστερα"
η σημερινη δεν εχει λογο υπαρξης.
ΕΓΙΝΕ ΕΘΝΟΜΗΔΕΝΙΣΤΙΚΗ
ΚΑΙ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ.

Βλεπω στην σημερινη αριστερα ενα ρατσισμο κατα των ελληνων.

προσεξε πως μιλανε
"η κοινωνια", "οι πολιτες" κλπ
σιχαινονται να πουν την λεξη ΕΛΛΗΝΑΣ-ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΘΝΟΣ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ανώνυμε, το πρόβλημα της αριστερά είναι ότι ενώ βλέπει τον κίνδυνο έντασης της ξενοφοβίας, μένει σε απλές καταγγελίες, αφήνοντας τους μετανάστες στην τύχη τους.

Ανώνυμος είπε...

ΕΔΩ ΕΧΕΙ ΑΦΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΗΝ ΤΥΧΗ ΤΟΥΣ

ΑΝ ΔΕΙΤΕ ΨΗΦΟ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΟΥ ......................
ΘΑ ΣΑΣ ΨΗΦΙΣΟΥΝ ΟΙ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ

ΕΙΣΤΕ ΒΑΘΕΙΑ ΝΥΧΤΩΜΕΝΟΙ

ShareThis