Τοπική Αυτοδιοίκηση: προοπτικές ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής

Από καιρό πια είναι έτοιμη/ολοκληρωμένη η μεγάλη μελέτη μου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η εργασία αυτή -των 180 συνολικά σελίδων- αποτελεί το καυχημά μου μέχρι τώρα. Η σημαντική σε αριθμό βιβλιογραφία της (150 βιβλία και μελέτες και άλλα 87 άρθρα) και ο χρόνος -2 χρόνια συνεχούς μελέτης- που χρειάστηκε η σύλληψη για ένα ενιαίο έργο (κι όχι αποσπασματικά άρθρα) την καθιστούν την αρτιότερη μελετητική προσπάθειά μου.
Στο παρελθόν είχα δημοσιεύσει άρθρα στο ιστολόγιο τούτο όπως κι ένα μέρος την εργασίας. Σήμερα δημοσιεύω ολοκληρωμένο το ανάτυπο, όπως αυτό παρουσιάζεται στη χώρα των κανιβάλων, τον άλλο μου ηλεκτρονικό χώρο όπου δημοσιεύω ολοκληρωμένες δοκιμές.
Αντιγράφω από το οπισθόφυλλο:
Το παρόν δοκίμιο/μελέτη δεν αποτελεί εγχειρίδιο ιδεολογικού σχολείου ούτε απάνθισμα δράσεων ή προτάσεων για την Τοπική Αυτοδιοίκηση ξεκομμένη από την κοινωνία, το κράτος και την ΕΕ. Προσπαθεί με τρόπο διαλεκτικό να δει τη σύνδεση των τοπικών αρχών με τα γενικότερα προβλήματα ακόμα και όταν αυτά υπάγονται σε εθνικούς χειρισμούς. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, άλλωστε, δεν είναι ανεξάρτητη από την κεντρική διοίκηση, αλλά αποτελεί τον πλησιέστερο λαϊκό εκφραστή ή έτσι θα μπορούσε ή θα έπρεπε να είναι. Τα προβλήματα της Αυτοδιοίκησης δεν είναι άσχετα από τα ζητήματα που απασχολούν τον πληθυσμό της και όλα τους εκπορεύονται από τις ίδιες φιλελεύθερες κυβερνητικές πολιτικές επιλογές.
Η διάλυση του κοινωνικού κράτους, η περιθωριοποίηση της δημόσιας παιδεία και η αύξηση των ταξικών εμποδίων για την ακαδημαϊκή μόρφωση, η ανεργία που καλύπτεται πίσω από "στημένα" στατιστικά στοιχεία, είναι όλα τους όψεις του ίδιου πολυεδρικού μετανεωτερικού σχήματος της κοινωνίας μας. Σε τέτοια όψη στέκεται και η χωρίς πόρους Τοπική Αυτοδιοίκηση εξαρτημένη και υπερφαλαγγισμένη από τη γραφειοκρατία και το κομματικά ανταλλάγματα.
Το παρόν αποτελεί μια σειρά κρίσεων, ιδεών και προτάσεων με την ελπίδα να συντελέσει στον πολιτικό αυτοδιοικητικό διάλογο που φθίνει στις μέρες μας. Προβάλλουμε την αντίληψη για μια άλλη, για μια διαφορετική Αυτοδιοίκηση. Γιατί τελικά Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι τα κτίρια, οι δρόμοι και οι κήποι με τα πάρκα. Η τοπική αρχή που θέλει να λειτουργεί με τις αρχές της κινηματικής δημοκρατίας είναι πρωτίστως ανθρώπινη και ανοιχτή προς τη δράση των ανθρώπων. Η οποία επιλογή της κρίνεται από την προτεραιότητα που έχει ή από το ποιον εξυπηρετεί πρωτίστως, τη δημοκρατική γραφειοκρατία και την κεντρική διοίκηση ή τον ίδιο τον πολίτη; Και οι άνθρωποι δεν είναι αφηρημένες έννοιες.
Δήμος Χλωπτσιούδης,
Θεσσαλονίκη 2010 (ανάτυπο).

19 έκριναν :

Dee Dee είπε...

Καλη επιτυχια!!!!!

Φανταζομαι ποσο γεματος νιωθεις που επιτελους ολοκληρωθηκε ενα τοσο σημαντικο πονημα σου :)

Alex είπε...

Χαίρομαι ιδιαιτέρως πως και σε σένα η ελπίδα ζει μεγαλοπρεπώς !...κάπου αλλού αποτεφρώθηκε ήδη !

ο δείμος του πολίτη είπε...

Dee Dee, εννοείται. Μου πήρε τόσο καιρό, τόσο κόπο... Λέω ότι είναι έτοιμο, αλλά αν έπρεπε να το ξαναδώ, πάλι κάτι θα έβρισκα να προσθέσω...

Alex, πάντα ήμουν αισιόδοξος. Ακόμα και οι διαφωνίες μου έχουν μέσα τους μία ισχυρή δόση οπτιμισμού, ακόμα και αν κινούμαι στο χώρο του πραγματισμού.

Θανασης Ξ. είπε...

Προσωπικά θα το ρουφήξω. Μπράβο Δήμο.

akrat είπε...

καλημέρα αγαπητέ φίλε

ΕΙΝΑΙ ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ ΩΡΑΙΟ ΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΙΣ μια εργασία. Κατανοώ το μεγαλείο της στιγμής και το κόπο

ΕΥΓΕ ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΚΑΘΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΣΟΥ...

ο δείμος του πολίτη είπε...

και akrat, σας ευχαριστώ πολύ. Δεν ξέρω αν ποτέ το βγάλω σε ράφια ή αν το έχω για πάντα έτσι, αλλά τουλάχιστον μπορώ να υπερηφανευτώ ότι μέχρι σήμερα είναι η πιο άρτια προσπάθειά μου, η πλούσια και θα τη χαρακτήριζα ολοκληρωμένη. Τουλάχιστον, να μη με κατηγορούν ότι μόνο κρίνω και δεν έχω προτάσεις...

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Δείμι, μπράβο σου και συγχαρητήρια. Πολλά και αληθινά συγχαρητήρια.

Που θα μπορούσα να βρω ένα εκτυπωμένο αντίγραφο; Επειδή εργάζομαι σε ανάλογο χώρο (στον έλεγχο των ΟΤΑ) θα με ενδιέφερε πάρα πολύ να το μελετήσω. Γνωρίζω ότι υπάρχει στο διαδίκτυο, αλλά η εκτυπωμένη έκδοση προσφέρεται καλύτερα για μελέτη.

Σ' ευχαριστώ εκ των προτέρων και πάλι συγχαρητήρια.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Βέβαια, τελευταίε, το δικό μου είναι πολιτική προσέγγιση (καμία σχέση με τα οικονομικά που μάλλον εξετάζεις, εσύ). Δεν υπάρχει ακόμα εκτυπωμένο ή τυπωμένο. Από το σχετικό σύνδεσμο, μπορείς να το εκτυπώσεις όμως...

Ανώνυμος είπε...

Είναι πολλές σελίδες και το χαρτί είναι λίγο... Δεν πειράζει, θα το διαβάσω στην οθόνη.

Πάντως πέρα από τον έλεγχο νομιμότητας που ασκεί η υπηρεσία, προσωπικά μου αρέσει η πολιτική, γι' αυτό και θέλω να το μελετήσω.

Μπράβο σου και πάλι.

αθεόφοβος είπε...

Δήμο μου δεν μπορώ να ξέρω αν το βιβλίο αξίζει ή όχι χωρίς να το διαβάσω.
Αυτό όμως που μπορώ να πω, από προσωπική εμπειρία, είναι ότι είμαι σίγουρος πώς αφού το έγραψες από μεράκι η ικανοποίηση που θα αισθάνεσαι βλέποντας το τελειωμένο καταφέρνει να ισοφαρίσει όλες τις ώρες που θα πέρασες αναζήτησης, αμφιβολίας αν αυτό που γράφεις είναι σωστό και ελεγμένο, τις αντιφάσεις που πρέπει να ξεκαθαρίσεις από τις διάφορες πηγές και όλες δηλαδή αυτές τις δυσκολίες που όμως κάνουν στο τέλος συναρπαστική την δημιουργική δουλειά της συγγραφής και σου προσφέρουν ένα αίσθημα αυτοικανοποίησης .
Τα συγχαρητήρια μου!

thinks είπε...

Δήμο, να σου πω ειλικρινά συγχαρητήρια, γιατί ένα έργο σαν και αυτό που τελείωσες, άσχετα με το πόσους θα βρει σύμφωνους ή όχι, αντιπροσωπεύει την εργατικότητα, φροντίδα και προσήλωση την οποία, είτε ως απόδοση προσωπικής εργασίας, είτε ως εκτίμηση της απαραίτητης για την ανθρώπινη συμβίωση συζήτησης, πιστεύω πως όλοι θα πρέπει ενεργά να σεβόμασταν.

Συμφωνώ μαζί σου σε ένα πράγμα: τέτοιες εργασίες είναι απαραίτητες, και το θέμα σημαντικότατο. Διάβασα μερικές σελίδες και βλέπω την υπευθυνότητα της δουλειάς και της γνώμης. Προσωπικά, με απωθεί η χρήση όρων που τελματώνουν τα λεγόμενα δίνοντας τους συγκεκριμένη κομματική, ιδεολογική, ή και "επαναστατική" χροιά γιατί έτσι ένα κείμενο εστιάζει το ακροατήριο που κολλά στις λέξεις και όχι στο νόημα, και το μικραίνει. Ο ψυχρός πόλεμος έχει τελειώσει, ο Μαρξ έχει πεθάνει, οι επαναστάσεις του 20ου αιώνα είναι πλέον ρομαντικές ιστορίες. Ο κομαντάντε ζει πια μόνο ως εμπορικό λογότυπο.

Το θέμα σου όμως είναι επίκαιρο, η αντιμετώπισή του επείγουσα, και η συζήτηση σημαντική. Και για όλη αυτή την δουλειά σου, πραγματικά έχεις τα συγχαρητήρια και τον σεβασμό μου.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Πω πω ρε Δείμε, δεν θα ήθελα με τίποτα να ήμουν η γυναίκα σου!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Αθεόφοβε, Δημήτρη, με έχετε συγκινήσει (κάτι σαν δάκρυ τιμής και συγκίνησης κύλησε στο μάγουλο του πολιτικού τρόμου). Σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια. Νομίζω κι εγώ ότι τελικά αυτό το συναίσθημα φαίνεται από την ανάρτηση :)

Δημήτρη, πάντα επίκαιρο θα είναι το θέμα. Η προσέγγισή μου είναι αυτή της κινηματικής δημοκρατίας. Μια αριστερή πραγματιστική κι οραματική οπτική.

Άσκαρ, και που να ήσουν η κόρη μου. Η συγγραφή έγινε με την Αρτέμιδα δίπλα μου στο μπαλκόνι, μερικών μόλις μηνών πρόπερσι το καλοκαίρι. Έγραφε και μιλούσα για να μη ακούει (και οι γείτονες τλεικά όπως φάνηκε αργότερα).

thinks είπε...

Κινηματική Δημοκρατία; Το "κίνημα" είναι η ενεργός προσπάθεια αλλαγής κατεστημένου. Μόλις όμως επιτύχει τον σκοπό του παύει να είναι πλέον "κίνημα".

Αριστερά; Σα μου φαίνεται ότι και η αριστερά και η δεξιά και όλο το κακό συναπάντημα κολλήσανε στον εικοστό αιώνα και μάταια πασκίζουν...

Η γνώμη μου; Έχεις κάτι να πεις, πέστο με όρους καινούργιους σε καινούργια αυτιά, γιατί η φρασεολογία και οι όροι οι κουρασμένοι που έχουν πιάσει αράχνες θα ταυτίσουν τα λόγια σου με την παρακμή των όρων και θα χάσει ο κόσμος το πραγματικό σου και επίκαιρο νόημα.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Αριστερά, Δημήτρη, είναι η πρόοδος και η αναζήτηση μια άλλης πολιτικής, μιας πολιτικής που αμφισβητεί και κρίνει, που προτείνει. Δεν ορίζεται κομματικά, αλλά ενυπάρχει ως αντίληψη σε κάθε άνθρωπο που βλέπει πέρα από το παραδομένο κοινωνικά και αγωνίζεται ενεργά να το μεταβάλει.

Οι όροι δεν καθορίζουν τη ποιότητα. Ωστόσο, επειδή ακριβώς ούτε εγώ αγαπώ τις επαναλήψεις, ήταν φυσική μου ανάγκη να ξεφύγω από τις κακόηχες πια, παραδοσιακές, φρασεολογίες και τα τσιτάτα. Και νομίζω ότι το πέτυχα.

Ταχυδρόμος! είπε...

Στις επόμενες εκλογές ετοιμάσου να δώσεις τη μάχη σου Ανατολικά; Μήπως να πίναμε εκείνον τον καφέ;

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ταχυδρόμε, εγώ εύκολα τάσσομαι σε κάθε αγώνα που δέχεται μία πολιτική αντίληψη μακριά από τις συντεχνίες και τις καρέκλες. Και ας το πούμε και δημοσίως τελικά. Ο δικός σου αγώνας ήταν ο πιο έντιμος, γιατί σε στόχευε ως αυτοσκοπό στην καρέκλα. Πώς θα μπορούσα να αρνηθώ σε ένα φίλο;

Τον καφέ τον αφήνω από βδομάδα που θα έχει άδεια η σύζυγος. Έχουμε να πούμε πολλά. Ετοιμάζω και κάτι τώρα πιο καλλιτεχνικό... Θα τα πούμε.

Unknown είπε...

Θ' ανέβεις και στα ράφια των βιβλιοπωλείων δηλαδή;
Καλή κυκλοφορία!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ακόμα, καμηλοβάτη, δεν το εξέτασα. Θεωρητικά είναι πανέτοιμο. Θέλει ψάξιμο όμως για να προχωρήσω σε έκδοση. Και τούτη τη στιγμή δεν είμαι και τόσο καλά οικονομικά (ενόψει και γέννας) ώστε να προχωρήσω σε δική μου παραγωγή.

ShareThis