Τα τελευταία χρόνια έχουμε την αίσθηση ότι όλο και περισσότερο παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, τόσο στις λεγόμενες πολιτισμένες χώρες όσο και στις υπό ανάπτυξη. Δεν είναι λίγες και οι φορές που πολιτικοί κι κοινωνικοί παράγοντες ομιλούν για έλλειμμα δημοκρατίας στη χώρα μας καθώς χρησιμοποιούν ως επιχείρημα τον τρόπο που συμπεριφέρονται οι πολίτες μεταξύ τους και οι ίδιες αρχές ακόμα. Εντούτοις, πολλοί είναι και εκείνοι που θεωρούν ότι έχουμε την καλύτερη δημοκρατία από ποτέ. Βέβαια, το φαινόμενο δεν είναι νέο και μάλλον σχετίζεται με το σχετικό εκδημοκρατισμό ορισμένων κοινωνιών που πια βλέπουν με αρνητική σκέψη αυτό που γινόταν επί αιώνες. Ωστόσο, είναι γενικά αποδεκτό ότι οι παραβιάσεις τούτες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές αβλεπεί, αφού η δημοκρατία δεν είναι παρά το άθροισμα του σεβασμού και της ελευθερίας.
Τα στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας είναι πια καθημερινά. Ρατσιστικές εκδηλώσεις σε βάρος ομοφυλοφίλων[1], παραβίαση πολιτικών δικαιωμάτων μέσα από δικαστικές παρεμβάσεις ή με καλπονοθευτικούς νόμους, προσηλυτιστικές θρησκευτικές δράσεις[2] κ.ά.τ. Έξω από τις παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν μπορούμε να αφήσουμε την έλλειψη ισονομίας αφού μέσα από μία ταξική -και όχι τυφλή, όπως θέλει ο σύγχρονος αστικός μύθος- δικαιοσύνη οι φτωχότεροι δέχονται τις αυστηρότερες ποινές και οι πλουσιότεροι γλιτώνουν με μηδαμινά πρόστιμα. Αλλά και η καταστροφή του περιβάλλοντος -ακόμα και αν δούμε το φυσικό περιβάλλον ανθρωποκεντρικά- αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μας, αφού όλες οι συνέπειες στρέφονται τελικά εναντίον ημών των ιδίων. Βέβαια, αυτά έρχονται να προστεθούν στις παλαιότερες παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως οι συλλήψεις χωρίς εντάλματα[3] και ανακρίσεις χωρίς τη νομική προστασία των υπόπτων[4] ή ακόμα και βασανιστήρια -ψυχολογικά και σωματικά- από εκπολιτισμένους λευκούς της Δύσης[5].
Παράλληλα, βλέπουμε ότι οι επικοινωνίες παρακολουθούνται ή καταγράφονται περιορίζοντας τις ελευθερίες μας στο όνομα της ασφάλειας, οι απόψεις ελέγχονται από μυστικά κέντρα στο όνομα αναζήτησης βομβιστών που θέλουν να καταστρέψουν τον Μεγάλο Αδελφό. Οι κάμερες παρακολούθησης που τώρα λανσάρονται στη χώρα μας, έχουν από καιρό επικρατήσει στις Δυτικές Κοινωνίες, παρά το επιχείρημα ότι στη δημοκρατία δε χωρούν εκπτώσεις στις ελευθερίες μας.
Η αναζήτηση των αιτίων για την έλλειψη δημοκρατίας μερικές φορές φαντάζει αστεία. Η επεκτατική πολιτική της δημοκρατικής τάξης, αλλά και η αποκτήνωση που προκαλούν ο ατομισμός και ο κοινωνικός κανιβαλισμός ως απόρροια της κοινωνικής επίδειξης μέσα σε ένα κόσμο οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων είναι τα κυριότερα αίτια. Το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο ορισμένων έρχεται απλά ως κερασάκι στην τούρτα της ανελευθερίας να διακοσμήσει τα αίτια μιας αντιδημοκρατικής κοινωνίας.
Λύση σε όλα αυτά τα ζητήματα θα μπορούσε να σταθεί μόνο η πραγματική επέκταση της δημοκρατίας. Η δημοκρατία όμως δε διδάσκεται· το σχολείο[6] μπορεί μόνο να προσφέρει τις βασικές αρχές και την πρώτη ύλη στους μελλοντικούς πολίτες. Η δημοκρατία επεκτείνεται μόνο μέσα από τη δράση σε κοινωνικούς φορείς, με τη συμμετοχή σε συλλογικές δράσεις προάσπισης των δικαιωμάτων μας. Η δημοκρατία είναι ένας διαρκής αγώνας ελέγχου και δημιουργικής κριτικής κι ενασχόλησης με τα κοινά, ενάντια στην επιβολή των ατομικών επιθυμιών και εκείνων μιας μόνο τάξης.
Ουσιαστικά, η δημοκρατία στηρίζεται στην εγρήγορση των πολιτών. Μόνο μέσα από τη συλλογική δράση μπορεί να επιτευχθεί η συνειδητοποίηση της σημασίας των δικαιωμάτων για τη διασφάλιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Η συνταγματική κατοχύρωση των δικαιωμάτων και ο παράλληλος περιορισμός της αστυνομοκρατίας, είναι απλά η τυπική διαδικασία καταγραφής του πραγματικού εκδημοκρατισμού της πολιτικής και κοινωνικής ζωής.
Τα ΜΜΕ από την άλλη θα έπρεπε να παίζουν το ρόλο του υπερασπιστή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Βέβαια εφόσον είναι εμπορικές επιχειρήσεις που ρόλο έχουν την προπαγάνδιση των "δημοκρατικών" ιδεών και την πώληση καταναλωτικού κοινού στους διαφημιστές, δεν μπορούμε να περιμένουμε πάρα πολλά. Ωστόσο, η δημοκρατία οφείλει να κρίνει τα Μέσα Επικοινωνίας και μέσα από τη δράση των πολιτών να τα ελέγχει. Η ίδια η συλλογική δράση είναι εκείνη που διασφαλίζει την προστασία του κοινωνικού συνόλου[7].
[1] Από επιθέσεις μέχρι άρνηση του νόμου να τους αποδεχτεί ως ισότιμους και κρυφά γελάκια των βαρέων βαρών ετεροφυλόφιλων ανδρών μέχρι βασανιστήρια σε κρατητήρια εναντίον αλλοδαπών.
[2] Είτε θεσμικά κατοχυρωμένες όπως τα θρησκευτικά και η Ορθόδοξη θεολογία που αναγάγεται σε επιστήμη απαγορεύοντας ανάλογες δράσεις σε άλλες θρησκείες είτε όλες οι θρησκευτικές οργανώσεις εναντίον των άθεων και των ορθολογιστών.
[3] Βλ. Γκουαντάναμο και πτήσεις ΝΑΤΟϊκών αεροσκαφών με την ανοχή ή τη συνεργασία κυβερνήσεων όπως η Κύπρος, η Ουγγαρία και η Πολωνία.
[4] Αστυνομικοί συλλαμβάνονται για δωροδοκίες ή είναι ανακατεμένοι σε σκάνδαλα και κυκλώματα , κατηγορούνται για ρατσισμό και υπέρμετρη βία ή χτυπούν ανυπεράσπιστους πολίτες (σε γήπεδα και σε διαδηλώσεις) φερόμενοι σαν απέναντι τρομοκρατικές ομάδες –αν και ο όρος ηχεί παράξενα στα αυτιά μας σήμερα πια-, ενώ παράλληλα αφήνονται να δρουν ελεύθερα περίεργες ομάδες που προκαλούν καταστροφές και άλλοτε παρανομούν οι ίδιοι (π.χ. Κ.Ο.Κ. με μοτοσικλέτες ή αυτοκίνητα χωρίς το φόβο κλίσης ή κατάσχεσης οχήματος).
[5] Βλ. Γκουαντάναμο, Αμπού Γκράιμπ, Αστυνομικό Τμήμα Ομόνοιας κτλ.
[6] Μιλάμε βέβαια για ένα σχολείο που να παρέχει ολοκληρωμένη κριτική σκέψη και μόρφωση και να προσφέρει δεξιότητες αντί της στείρας γνώσης των σημερινών παπαγάλων.
[7] Εξάλλου, ο άνθρωπος ως αγελαίο ον μόνο μέσα από τη συλλογικότητα μπορεί να προστατεύσει το άτομό του. Σε όλο το ζωικό βασίλειο η επικράτηση ενός είδους έναντι των φυσικών εχθρών του έρχεται μόνο μέσα από την κοινή δράση -αν και ο άνθρωπος δεν απειλείται πια από εξωτερικούς εχθρούς αλλά από το ίδιο του το είδος.
41 έκριναν :
Στη πραγματικότητα Δείμο πάντως το παιχνίδι χάνετε και κερδίζεται σε εκείνο το έρημο το σχολείο. Ποιο σχολείο δηλαδή … Mία καθυστέρηση είναι μέχρι να πας στο φροντιστήριο. Kαι ποιος να διδάξει και ποιος να ακούσει. Στο τέλος αυτός που σε διδάσκει λοιπόν είναι η Tατιάνα και ο Mάκης. Bγάλε άκρη …
Και λίγα λες, δε μασάμε ρε.
...και αναρωτιεσαι...μπορει να γινει χειροτερο...
πολυ φοβαμαι πως ναι!
Εγώ αύρα μου, δε φοβάμαι, είμαι απόλυτα βέβαιος.
Την καλημέρα μου Δείμε.
Δεν έχω καμμία αμφιβολία πως θα γίνουν τα πράγματα χειρότερα. Είμαι σίγουρος. Ο λόγος όμως;
Ο κύριος λόγος που τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα, κατά τη δική μου άποψη, είναι πως από τη μία προωθείται "όλο αυτό που περιέγραψες" και από την άλλη προωθείται η πλήρης απαξίωση της πολιτικής. Νομίζω πως και τα δύο αυτά άκρα λειτουργούν συνεργατικά.
Βλέπε περίπτωση Γιαννάκου/αστυνομίας και κουκουλοφόρων. Γιατί μην μου πει κάποιος πως δεν λειτουργούσαν υπέρ του κρατικού μηχανισμού με το αρνητικό κλίμα που δημιουργούσαν στην κοινή γνώμη;.. Αυτό που λείπει είναι η ουσιαστική κατανόηση όλων αυτών που λέει ο Δήμος και η δραστηριποίηση βάση αυτών. Η απαξίωση της πολιτικής στην οποία μας οδήγησε από τη μία η κακοδιαχείρηση και από την άλλη ο λιθοβολισμός ολόκληρου του πολιτικού συστήματος λειτουργούν υπέρ του συστήματος.
Σε αντίθεση, η ουσιαστική συμμετοχή και ενημέρωση των πολιτών πρέπει να είναι βασική προτεραιότητα. Κατά τη γνώμη μου, όποιος λιθοβολεί το σύστημα ΧΩΡΙΣ προσπάθεια για αλλαγή και ενεργή συμμετοχή σε αυτήν την προσπάθεια, μοναδικό στόχο έχει την εξυπηρέτηση των συμφερόντων.
Δημο-κρατία σημαίνει πως ο Δήμος κυβερνά. Άρα η δημιουργία ενός ισχυρού Δήμου θα έπρεπε να ήταν πρωταρχικός στόχος όλων των κοινωνικών ομάδων που υποστηρίζουν πως αγωνίζονατι για τον λαό. Ο λαός δεν θέλει αγώνες (μόνο), θέλει και την ουσιαστική του εκπαίδευση, καλλιέργεια, ενημέρωση και διαφώτιση. Εμπρός προς ένα νέο κίνημα διαφωτισμού! Εμπρός προς ένα σύστημα που δεν λειτουργεί για τον πολίτη αλλά από τον πολίτη.
Και απράλληλα, ταχυδρόμε, προχτές έλεγαν στο Mega -το δημορκατικό κανάλι- ούτε λίγο ούτε πολύ ότι όποιος είναι καλός πολίτης δεν έχει να φοβάται τις κάμερες. Και μάλιστα διακωμωδήθηκε: "γιατί ρε φίλε να με παρακολουθούν στην τουλαέττα μου;"
Η προπαγάνδα όχι μόνο χαράσσει τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στη δημοκρατία, αλλά και στα ίδια τα δικαιώματά μας ως ανθρώπινα όντα.
Χειρότερο;
Είναι πολύ μαλακή λέξη.
Μία χούντα είναι .
Και το πιό ανατριχιαστικό στα όρια σχεδόν της επιστημονικής φαντασίας , είναι πως δεν είναι εύκολα διακριτή.
Δεν το λέω για να δικαιολογήσω τον πολίτη που έχει γίνει παραλλαγή με τον καναπέ.
Αυτόν τον θεωρώ συνένοχο όχι ηλίθιο.
Το λέω για τους υποψιασμένους που πρέπει να οργανωθούν.
δ.
Και έχεις τόσο δίκιο, Δημητρούλα.
Παρατηρησιακά συμφωνώ απολύτως. Για το τι δέον πράττειν όμως δεν εγραψες τπτ. Το σχολείο μόνο του δεν φτάνει. Όταν τα παιδιά είναι 6 ώρες/μέρα και τις υπόλοιπες βομβαρδίζονται με "άλλα" μηνύματα, τί να σου κάνει το έρμο, ακόμα και αν, που δεν, δουλεύει τέλεια;
Simfono me ola ta sxolia, fisika!
Alla ego tha ithela mia apandisi sto erotima mou. Eklegoume i den eklegoume andiprosopous gia na diekthikisoun kai na prostatefsoun ta idanika mas, tis aksies kai tis politikes mas theseis? Pou einai aftoi kai ti kanoun kai giati an then prattoun etsi den exoun epiptoseis? Den einai aftoi oi andiprosopoi mas?
mia ginaika tin simeron imera doulevei kapoies ores meta exei kai to spiti kai to mageirema kai ta piata kai tin kathariotita kai to diavasma tou i ton paidion kai kai kai....kai to idio kai oi andres fisika...kai meta apo ola afta pou na vrei diladi kai ton xrono (apo praktikis apopsis milo...peste mou pote diladi tha vgei ekso na fonaksei...to vradi, pote?)
Gia afto den exoume ekleksei tous andiprosopous....allios pros ti oi ekloges kai ta kommata?
Den ennoo na efisixasto alla giati psifizoume vre paidia? Mou thimizei ton thesmo tou sxoleiou opou aftos iparxei einai ipoxreotikos, oi daskaloi kai oi kathigites plirononde ma gia na paroun tin gnosi ta paidia prepei na pane frondistirio....
kalo vradi,
ps. ego gia na boro na episkeptomai edo ton xoro kai na diavazo ola afta ta eksairetika, xano apo kati allo....alla apo posa boro na xano kathe mera...kai simeioteon den kano tipote allo diladi den simetexo sta koina tou dimou i tis koinotitas? Alla den tha prolavaina kai kati tetoio na sas po tin alitheia...
Δήμο,
είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι συμπεριλαμβάνεις στις περιπτώσεις παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την καταστροφή του περιβάλλοντος.
Κατά σύμπτωση αυτές τις ημέρες ετοιμάζω ένα δοκίμιο (τμήμα βιβλίου για την Πολιτική Οικολογία), το οποίο αναφέρεται σ' αυτό ακριβώς το θέμα.
Κατά τα λοιπά, όχι μόνο συμφωνώ με όσα γράφεις, αλλά αισθάνομαι την ανάγκη να υποβάλλω τα σέβη μου για τον περιεκτικό, ουσιαστικό και συνάμα απλό και "κοφτερό" τρόπο με τον οποίο έγραψες αυτό το άρθρο...
Zaphod, όντως δεν έχω προτάσεις στο άρθρο, ακριβώς γιατί είναι χιλιειπωμένες και τις έχουμε θέσει παλαιότερα στις "δημοκρατικές ρητορείες". Η συλλογική δράση είναι το κυριώτερο μέσο διόρθωσης αυτής της κατάστασης.
Προπέτη μου, οι μαζικές κινητοποιήσεις μέσα στην προπαγάνδα τούτη είναι δύσκολο να επιτευχθούν. Κι όμως ολοένα αυξάνονται. Συμφωνώ όμως ότι πρέπει να κινητοποιήσουμε τον κόσμο.
Δημήτρη, ιδιαίτερα τιμητικό το σχόλιό σου. Περιμένω πώς και πώς το νέο δοκίμιο, που μας πληροφορησες ήδη από το ιστολόγιό σου.
Είναι λυπηρό να ξέρουμε οτι η κινητοποίηση είναι η λύση και ταυτόχρονα να ζούμε στην εποχή της απαξίωσης της συλλογικής κινητοποίησης. Πονάω και νιώθω μόνος γι'αυτό.
Θα ήθελα απλώς να προσθέσω ότι ανθρώπινα δικαιώματα δεν υπαρχουν, γιατί απλουστατα δεν υπαρχε ιουτε ένα δικαιωμα που να το απολαμβανουν όλοι οι ανθρωποι, ανεξαρτητα απο φυλη, έθνος, φυλο, χρώμα, θρησκεία κλπ Υπαρχει η διακύρηξη των δικαιωματνω που προσπαθούμε να την εφαρμοσουμε, σπασμωδικα και επιλεκτικα.
VKR, η απαξίωση είναι όμως αποτέλεσμα μιας έντεχνης προσβολής της συλλογικότητας και προβολής της ατομικότητας μέσα από τη συντεχνιακή σωματειακή πρακτική ή την τηλεοπτική προβολή.
gromo, δε θα διαφωνήσω. Κι εγώ κατέληξα στο συμπέρασμα ότι τα "ανθρώπινα δικαιώματα" είναι μια πολύ καλοστημένη λεκτική απάτη για το άτομό μας, ότι τάχα η "δημοκρατία" (άλλη καλοστημένη απάτη) μας προστατεύει.
Όσο περνάει ο καιρός μπαίνουμε στο καλούπι. Κάνουμε την συνήθεια, εξαίρεση. Ελπίζω να βρεθεί σύντομα κάποιος που θα κάνει την συνήθεια, εξέρερση...
Νημερτής, καιρό είχες να μας δεις. Καλώς ήρθες κούκλα μου. Δυστυχώς, η εξέγερση χάνεται μέσα από την προβολή ψώνιων στη τηλεόραση, μέσα από την κενότητα και τη φαυλότητα του ατομισμού.
Το μονο που εχω να σχολιασω ειναι το αποτελεσμα ντροπη του γκαλοπ για το κυνηγι...61% κατα,χουντα.
Κατα τ'αλλα αν μπορεις φιλε δειμε(τί σημαινει?) βαλε ενα φοντο πιο ξεκουραστο γιατι πονανε τα ματια μου να διαβασω τα ενδιαφεροντα κειμενα σου.
Ευχαριστω,Νικος.
Γιατί, Νίκο; Δηλαδή αν το 60% (στο πολύ περιορισμένο μας δείγμα και δυσανάλογης μόρφωσης και κρίσης από το κοινωνικό σύνολο) έλεγε ότι είναι κατά του σκυλάδικου, τι θα σήμαινε; Δεν μπορεί να έχει κρίση και άποψη ο κόσμος;
Η δημοκρατία (ως πολιτικό σύστημα) δεν έχει καμία σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα.( τουλάχιστον όπως τα αντιλαμβανόμαστε σήμερα)
Θα έλεγα μάλιστα ότι είναι ο χειρότερος και ο πιο επικίνδυνος τρόπος ( ο δημοκρατικός) να προσεγγίσει κανείς το όλο ζήτημα.
Η διατύπωση σου δε :
"...Η δημοκρατία είναι ένας διαρκής αγώνας ελέγχου και δημιουργικής κριτικής κι ενασχόλησης με τα κοινά, ενάντια στην επιβολή των ατομικών επιθυμιών και εκείνων μιας μόνο τάξης..."
με βρίσκει κάθετα αντίθετο , ειδικά στο τελευταίο της κομμάτι.
Καλημέρα δείμο :)
Μάλλον, καπετάνιε, δεν αντιλήφθηκες την έννοια που προσδίδω στη δημοκρατία. Η δημοκρατία, δεν είναι τίποτε άλλο, από το πολιτικό σύστημα που επιβάλλει δικτατορικά η αστική τάξη. Απέχει πολύ όμως από την αληθινή δημοκρατία. Κάποιοι καπηλεύονται την τόσο εύηχη λέξη της δημοκρατίας απλά και μόνο για να αποπροσανατολίσουν (από την εποχή ακόμα της Γαλλικής Επανάστασης).
Συγνώμη που εκμεταλλέυομαι το βήμα του Δείμου, αλλά για ακόμη μία φορά θα σας περιμένουμ το απόγευμα στο Θέατρο Σοφούλη. Για να γίνει η Δημοκρατία των πολιτών και της δράσης, το πολιτικό σύστημα της μετα-κράτους εποχής που αναμφισβλητητα διανύουμε.
Βασικά ακόμη και η "αληθινή" (όπως και να την ορίσει κανείς)δημοκρατία δεν μπορεί να είναι εγγυητής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μιας και το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης καταστρατηγείται και περιορίζεται από την εκάστοτε πλειοψηφία( βασική προϋπόθεση της Δημοκρατίας)
Ειδικά στην περίπτωση κατά την οποία οι πλειοψηφικές μάζες θεωρήσουν ότι "οι συνέπειες" μιας πράξης ( πχ ομοφυλοφιλία όπως ανέφερες) στρέφονται εναντίον τους.
Με την ίδια "λογική" εάν η κοινωνία θεωρήσει ότι προσβάλλεται από την ύπαρξη μωαμεθανών, χριστιανών , κίτρινων, αλβανών, Ελλήνων, κλπ μπορεί με ένα δημοψήφισμα να διώξει από την επικράτεια της αυτά τα "βλαβερά" στοιχεία!
Γεγονός απαράδεκτο σε επίπεδο "ανθρωπίνων δικαιωμάτων"
Δηλαδή αυτό που μας λείπει δεν είναι η εκπαίδευση στην δημοκρατία και στα ιδανικά της αλλά (δυστυχώς) ο εξανθρωπισμός μας.
Στοιχείο που καλλιεργείται βασικά στην ίδια την οικογένεια και τον μικρόκοσμο στον οποίο αυτή υπάρχει.
Δεν έχει να κάνει τόσο με το χαμηλό μορφωτικό ορισμένων ( και ως κερασάκι στην τούρτα της ανελευθερίας να διακοσμήσει τα αίτια μιας αντιδημοκρατικής κοινωνίας όπως γράφεις) αλλά με την αγελαία συμπεριφορά που επιβάλει το "δίκαιο" των πολλών απέναντι στους λίγους.
Δηλαδή "η ίδια η συλλογική δράση είναι εκείνη που διασφαλίζει την προστασία του κοινωνικού συνόλου"( αυτό γράφεις στην τελευταία σου παράγραφο) και παραβιάζει συστηματικά τα ανθρώπινα δικαιώματα που σε πρώτο βαθμό έρχονται να διασφαλίσουν το άτομο (και το δικαίωμα του στην ζωή του) και ΟΧΙ το σύνολο, το συμφέρον του οποίου εσύ προτάσσεις.
Αχ καπετάνιε, μεγάλο ζήτημα ανοίγεις. Η δημοκρατίας στηριζόμενη στον ορθολογισμό και το σεβασμό δεν μπορεί να κοιτά ποσοστά. Αποφασίζει μεν το μεγαλύτερο ποσοστό, αλλά αυτό δε γίνεται σε βάρος της μειοψηφίας. Η ειδοποιός διαφορά του καπιταλισμού από τη δημοκρατία είναι ο σεβασμός της μειοψηφίας και της ατομικότητάς τους μέσα από μία συλλογική δράση.
Η αυτοδιάθεση είναι ένα τέχνασμα της αστικη΄ς δημοκρατίας, απλά και μόνο για να δικαιολογήσει την ύπαρξη εθνικιστικών μηνυμάτων και εθνικών κρατών.
Μόνο μία αστική δημοκρατία μπορεί να απειληθεί. Μία συλλογικής διαμόρφωσης αληθινή δημοκρατία δεν μπορεί να απειληθεί από καμία μειοψηφία. Αν η αστική δημοκρατία που στηρίζεται στην προπαγάνδα σήμερα δεν κινδυενεύει αληθινά, τότε τι να πούμε για μία άλλου τύπου δημοκρατία;
δείμο , ίσως να μην έγινα κατανοητός.
Αυτό που προσπαθώ να στιγματίσω είναι ακριβώς αυτό που υποστηρίζεις!
Τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν εξασφαλίζονται ούτε και πρέπει να στηρίζονται σε κάποιον «ορθολογισμό» ή σε κάποια συλλογική δράση!!
Και ασφαλώς δεν χρειάζεται κανένας «σεβασμός» από κάποια πλειοψηφία.
Ντε φάκτο ( νομική) κατοχύρωση χρειάζονται και απαίτηση να αναγνωρίζονται ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ.
Και βέβαια ο όρος "αυτοδιάθεση" δεν είναι κάποιο τέχνασμα!!!!
Χρειάστηκαν κάποια πάρα πολλά χρόνια για να γίνει συνείδηση και δεν μπορούμε έτσι εύκολα να ερχόμαστε σήμερα και να διαφοροποιούμε νοήματα κατά το δοκούν!!
Η χρήση του όρου "Δημοκρατία" δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε καμιά περίπτωση όταν προσεγγίζουμε τέτοια θέματα γιατί οδηγούμε την σκέψη των ανθρώπων σε λάθος δρόμο.
Εξάλλου δεν είναι ΚΑΘΟΛΟΥ τυχαίο ότι και στα 30 άρθρα της διακήρυξης δεν αναγράφεται ΠΟΥΘΕΝΑ η λέξη δημοκρατία αλλά τονίζονται οι λέξεις "ελευθερία" και "δικαίωμα"
Και όχι άδικα είναι η γνώμη μου.
Το άρθρο 2 της διακήρυξης είναι για μένα σημαντικότερο όλων και ας το γράψω εδώ για να βρίσκεται:
«Κάθε άνθρωπος δικαιούται να επικαλείται όλα τα δικαιώματα και όλες τις ελευθερίες που προκηρύσσει η παρούσα Διακήρυξη, χωρίς καμιά απολύτως διάκριση, ειδικότερα ως προς τη φυλή, το χρώμα, το φύλο, τη γλώσσα, τις θρησκείες, τις πολιτικές ή οποιεσδήποτε άλλες πεποιθήσεις, την εθνική ή κοινωνική καταγωγή,την περιουσία τη γέννηση ή οποιαδήποτε άλλη κατάσταση.
Δεν θα μπορεί ακόμα να γίνεται καμιά διάκριση εξαιτίας του πολιτικού, νομικού ή διεθνούς καθεστώτος της χώρας από την οποία προέρχεται κανείς, είτε πρόκειται για χώρα ή εδαφική περιοχή ανεξάρτητη, υπό κηδεμονία ή υπεξουσία ή που βρίσκεται υπό οποιανδήποτε άλλον περιορισμό κυριαρχίας»
καπετάνιε, δε συμφωνώ με τον ορισμό σου "η δημοκρατία ως η δικτατορία των πολλών επί των λίγων". Όπως λέει και ο Δείμος, η δημοκρατία ανέχεται και προστατεύει τις μειονότητες. Αλλά για μένα η δημοκρατία ακόμα και ως εξουσία των πολλών επί των λίγων, είναι σαφώς διακριτή απο τη δικτατορία των λίγων επί των πολλών. Έτσι τη νιώθω την δημοκρατία και έτσι την ορίζω. H αληθινή δημοκρατία, ωστόσο, δεν έχει αγκυλώσεις, τις αναγνωρίζει και τις ξεπερνά. Η ψεύτικη δημοκρατία αγκυλώνεται σε μαζικά στερεότυπα που μπορεί να οδηγήσουν στην δικτατορία, είναι η ίδια μια μορφή δικτατορίας. Τώρα σε τι κατάσταση ζούμε σήμερα δεν μπορώ να πώ μια κι έξω. Αναγνωρίζω πολλά χαρακτηριστικά της 2ης περίπτωσης αλλά τα κεκτυμένα της 1ης συνεχίζουν να υπάρχουν. Μήπως υπάρχουν 2 ταχύτητες στην κοινωνία μας όπου κάποιοι έχουν πρόσβαση στα εξελιγμένα αγαθά της νεο-δημοκρατίας μας ενώ άλλοι δεν ξέρουν καν οτι έχουν δικαίωμα να τα διεκδικήσουν? Τελικά και η δημοκρατία έχει τα ελαττώματα της ελεύθερης οικονομίας, ανεπαρκής πληροφόρηση, ατελείς αγορές,κλτ.
VKP , αυτό προσπαθώ ( και καλησπέρα) και εγώ να κάνω απολύτως κατανοητό, ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν πρέπει να μπαίνουν στην λογική της ανοχής των μειονοτήτων.
Δεν πρέπει καν αν συνδέονται με δημοκρατικές διαδικασίες έστω κι αν αυτές είναι απόλυτα διαφανείς.
Βεβαιότατα και είναι απόλυτα διακριτή η "δημοκρατία" των πολλών απέναντι στους λίγους απ την δικτατορία των λίγων απέναντι στους πολλούς. Το ζήτημα είναι ότι οι ελευθερίες και τα δικαιώματα του ανθρώπου, που απορρέουν απ την οικουμενική διακήρυξη δεν πρέπει να διαπραγματεύονται μέσα από πολιτικές επιλογές ( δίκαιες ή όχι δεν έχει καμία σημασία )της εκάστοτε κοινωνίας , αλλά πρέπει να είναι σε κάθε περίπτωση εξασφαλισμένα και απαιτητά ακόμη και στην περίπτωση που κατά την γνώμη της κοινωνίας αποβαίνουν εις βάρος της .
Έχει μεγάλη σημασία αυτή η «λεπτομέρεια» και δεν κάθομαι να εξετάσω εάν κατά την γνώμη την δική σου ή του δείμου ή ακόμη και την δική μου , μια "ώριμη" και "αληθινή" δημοκρατία είναι ευγενική ή φιλεύσπλαχνη στο άτομο έστω κι αν αυτό βρίσκεται απέναντι της και όχι στο πλευρό της.
Από εκεί και πέρα το πολιτικοοικονομικό στάτους κβο ασφαλώς και έχει επιβάλει την ύπαρξη τάξεων. Αυτό είναι δεδομένο. Εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Η λεπτομέρεια στην οποία δίνεις σημασία είναι αντικείμενο διεθνών αντιπαλοτήτων σε επίπεδο διεθνών οργανισμών και συνοπτικά αναφέρεται στο ερώτημα "Υπάρχουν παγκόσμια και καθολικά ανθρώπινα δικαιώματα?"
Πολλές αναπτυσσόμενες μή δυτικές χώρες ουσιαστικά αμύνονται στον δημοκρατικό ντετερμινισμό των μεγάλων δημοκρατιών. Έχω μελετήσει την περίπτωση της Κίνας σε ότι αφορά τα βασικά εργατικά δικαιώματα. Με λίγα λόγια οι αρχές της Κίνας με κανένα τρόπο δεν θέλουν να δεσμευτούν οτι η υπερωριακή εργασία ή ο ελάχιστος μισθός είναι σημεία στα οποία πρέπει να πάρουν αυστηρά μέτρα. Και όχι μόνο η Κίνα βέναια αλλά όλες σχεδόν οι αναπτυσσόμενες χώρες που τυχαίνει να συγκροτούν ένα νέο οικονομικό πόλο σε παγκόσμιο επίπεδο. Εμείς στη δύση δεν το δεχόμαστε εδώ αλλά οι υποκριτές τα ίδια κάνουμε. Ελπίζουμε μόνο οτι το δημοκρατικό κράτος μπορεί να βρει λύσεις όταν ο κόμπος φτάνει στο χτένι.
Ωστόσο σε φτωχές χώρες με διαφορετικό πολιτικό πολιτισμό, ούτε οι ίδιοι οι πολίτες έχουν συνειδητοποιήσει οτι είναι δημοκρατικό τους δικαίωμα να επιδιώξουν την προστασία τους. Αυτό θεωρώ οτι οφείλεται στην έλλειψη της καλλιέργειας μιας δυτικού τύπου δημοκρατικής συνείδησης μέσα στην ιστορία. Μπορεί να οφείλεται και στην κακή μίμηση αυτού του τύπου για λόγους ταξικού διαχωρισμού.
Το αν πρέπει ή όχι να εκδημοκρατιστούν όλες οι χώρες, ωστόσο, κρύβει πολλά γκρίζα σημεία με πρώτο και καλύτερο τον πόλεμο στο Ιράκ και την επιδίωξη των ΗΠΑ να εκδημοκρατίσουν όλη τη Μέση Ανατολή. Συνεπώς, θεωρώ οτι η οικουμενική εφαρμογή κοινών ανθρωπίνων δικαιωμάτων σκοντάφτει στο ελιτίστικο, δυτικό concept και εξυπηρετεί ιμπεριαλιστικούς σκοπούς.
Το περιεχόμενο της διαπραγμάτευσης θα αλλάξει μόνο σε περίπτωση που αλλάξουν και οι υλικές, οικονομικές βάσεις που κινούν σήμερα τα νήματα της παγκοσμιοποίησης. Και αυτές είναι που δεν ενδιαφέρονται καθόλου για τη δημοκρατική τους ευαισθησία. Εξαπλώνονται όπου να ναι αρκεί να παράξουν κέρδος. Η ελπίδα μου είναι οτι απο μόνες τους θα δημιουργήσουν τον αντίπαλο πόλο της κοινωνικής κινητοποίησης σε τοπικό επίπεδο, όπως στην Κίνα που αρχίζει να πυκνώνει παρά την καταπίεση τόυ κόμματος.
Μια δημοκρατικοποίηση που μπορεί να οδηγήσει σε κοινωνική ειρήνη μεταξύ των εργαζομένων και του επιχειρηματικού κόσμου είναι μια πρόοδος όχι ουτοπική αν και τα πράγματα τώρα πάνε προς την αντίθετη κατεύθυνση. Αυτή η πρόοδος έχει ταξικό χαρακτήρα και όχι καθολικό, όπως συμβαίνει ιστορικά με την κορπορατίστικη δημοκρατία. Δεν έχω ψευδαισθήσεις για το που μπορεί να φτάσει η δημοκρατία αλλά πιστεύω οτι μπορεί να γίνει αφορμή για τη συνειδητοποίηση των ταξικών διλλημάτων που εμπεριέχει.
«Το κεφάλαιο τρέμει την απουσία κέρδους. Όταν οσμίζεται ένα σημαντικό όφελος, γίνεται παράτολμο. Με κέρδος 20% ενθουσιάζεται, με 50% αποθρασύνεται, με 100% καταπατά όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα και με 300% δε διστάζει μπροστά σε κανένα έγκλημα».
Καρλ Μαρξ
Όχι όχι, νομίζω ότι θα επιμείνω στην μεγάλη σημασία που έχει για μένα η "λεπτομέρεια" , η οποία και σηματοδοτεί μια ποιοτική στροφή στον τρόπο που σκεφτόμαστε τον άνθρωπο και την ελευθερία που αυτός δικαιούται.
Ελευθερία που δεν έχει να κάνει μόνο με την σχέση του ατόμου με το οικονομικό γίγνεσθαι αλλά και με την ιδιαιτερότητα του σαν προσωπικότητα, που ενδεχομένως αποτελεί και την πρώτη προτεραιότητα για τους περισσότερους ανθρώπους!
Από εκεί και πέρα νομίζω ότι παίρνουμε και ένα λάθος δρόμο στην προσέγγιση της δημοκρατίας σαν πολιτική επιλογή.
Πολιτική επιλογή που δεν έχει να κάνει με την υιοθέτηση ή την επιβολή ενός συγκεκριμένου (δυτικού ή άλλου) συστήματος αξιών
αλλά με την εξασφάλιση της ανάδειξης της ΟΠΟΙΑΣ –κι αν είναι αυτή- κοινωνικής βούλησης.
Στην περίπτωση λοιπόν του "εκδημοκρατισμού" του Ιράκ, του Αβγανιστάν ή της μέσης Ανατολής( και ποιος ξέρει ποιου άλλου αύριο) έχουμε να κάνουμε καθαρά με την επιβολή ενός δυτικού concept διαχείρισης εθνικού πλούτου άλλων κρατών που εξυπηρετεί απόλυτα ιμπεριαλιστικούς σκοπούς.
Αυτό πρέπει να γίνει σαφές και κατανοητό από όλους!
Το δικαίωμα της έκφρασης μιας διαφορετικής ( απ την επικρατούσα) άποψης εξασφαλίζει, πρέπει να εξασφαλίζει, η δημοκρατία( που στην περίπτωση των ΗΠΑ έχει να κάνει με την επιβολή της δικής της άποψης με την δύναμη των όπλων)και το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης[1] προσπαθεί να διασφαλίσει η διακήρυξη των Ην Εθνών.
Για την «δημοκρατικοποίηση» που αναφέρεις πιστεύω ότι δεν μπορεί, δεν πρέπει, να οδηγήσει σε κάποια «κοινωνική ειρήνη» μεταξύ των εργαζομένων και του επιχειρηματικού κόσμου αλλά το αντίθετο. Να εξασφαλίσει δηλαδή πρέπει όσο το δυνατόν περισσότερο το δικαίωμα μιας ταξικής πάλης, η διάρκεια και η ένταση της οποίας θα θωρακίσει και θα αυξήσει τα κεκτημένα των εργαζομένων απέναντι στον φυσικό τους εχθρό το κεφάλαιο. Και η παγκοσμιοποίηση αγαπητέ VKP έρχεται να διαιωνίσει την θέση ισχύος αυτού ακριβώς του κεφαλαίου για το οποίο γίνεται λόγος.
Άρα έρχεται να καταλύσει τις δημοκρατικές διαδικασίες μέσα από τις οποίες εκφράζεται η κοινωνική βούληση και να καθυποτάξει λαϊκές κινητοποιήσεις-απαιτήσεις υπό το βάρος μιας εξάρτησης σε παγκόσμιο επίπεδο μειώνοντας στο ελάχιστο την δυνατότητα της αυτοδιαχείρισης. Τα κέντρα λήψης των αποφάσεων απομακρύνονται από το βεληνεκές της τοπικής κοινωνίας την οποία και καθιστούν έρμαιο των αποφάσεων τους.
Να λοιπόν πως ορίζετε μια κατ’ επίφαση δημοκρατία η οποία και εφαρμόζεται στην χώρα μας (και όχι μόνο)
[1] Προσοχή, πρέπει να πούμε εδώ ότι η ελευθερία και η αυτοδιάθεση δεν συνυπάρχουν απαραίτητα.
Θέλω να πω ότι μπορώ να επιλέξω ελεύθερα να μην έχω το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης ή και το αντίθετο. Η κατάσταση στην κοινότητα του Αγίου Όρους κάθε άλλο παρά ελεύθερη ή δημοκρατική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί παρ όλα αυτά είναι απόλυτα σεβαστό και αναφαίρετο το δικαίωμα των μοναχών να την επιλέξουν
Στις λεπτομέρειες υπάρχει μια σχετική διαφωνία μας, και όχι στον βασικό τρόπο προσέγγισης
Καπετάνιε, βέβαια ορισμένες ενέργειες μένουν πάντα -ανάλογα με την εξέλιξη της ηθικής- εκτός σεβασμού, όπως ο φόβος ή ο βιασμός κατλ.
VKP, δεν το δεχόμαστε, αλλά συχνότατα το διαπράττουμε ξέρεις. Υπερωρίες ξέρεις πόσες μένουν απλήρωτες; Πόσες φορές σε δυτικές κοινωνίες βασανίζονται βάναυσα (ψυχολογικά και σωματικά) κρατούμενοι; Το θέμα ότι μόνο λόγια λέμε στη Δύση και επαναπαυόμαστε στη ρητορεία μας. Όσο το ατομικό οικονομικό κέρδος αυξάνεται χωρίς ανάλογη συλλογική αύξηση τόσο θα βαθαίνει και το χάσμα ανάμεσα στη δημοκρατία και την οικονομική "δημοκρατία" τους.
aliata, συμφωνούμε απολύτως.
Καπετάνιε, δυστυχώς στη διαλεκτική διαμόρφωση της κοινωνίας όλα στηρίζεται στις σχέσεις εργασίας και στον οικονομικό παράγοντα.
δημοκρατία,απ ό,τι καταλαβαίνω,όλα αυτά τα χρόνια που ζώ,
είναι μιά μεγάλη σαμπρέλλα που όσο τη φουσκώνεις- και δε σπάει- χωράνε όλα από κάτω.
Καί όλοι.
Κυρίως δε , χωράνε αυτοί που σου λένε, δίκιο έχεις, αλλά το χάνεις γιατί δεν το διεκδικείς σωστά.
Πολλάκις δε η περι ής ο λόγος χρησιμοποιείται και ως ομπρέλλα.
Η ως ταμπέλλα.
δ.
Παιδεία-παιδεία-παιδεία.
Και ευμάρεια...
Και ίσως τότε να υπάρξει ανάκαμψη.
Εξάλειψη αποκλείεται και το ξέρουμε.
Δήμητρα, πόσο δίκιο έχεις. Στη δική μου λογική όμως αυτή η ταμπέλα που ρουφάει τα πάντα, ταυτίζεται με το οικονομικό σύστημα της αγοράς.
Πατσιούρη, δε χρειάζεται μόνο Παιδεία. Είναι αναγκαία και η κοινή δράση, η οποία καλλιεργεί το πνεύμα της συλλογικότητας.
με τίποτα δεν μπορούμε να ελπίζουμε ότι όλα αυτά θα σταματήσουν οριστικα. αλλά αρκετή στάχτη ρίχνουν στα μάτια μας. δημοκρατία και δημοκρατία μας λένε και αυτή τη ρημάδα τη δημοκρατία έχουμε φτάσει στο σημείο να τη μπερδεύουμε με το φασισμό.
πολύ ωραία δημοσίευση, μου άρεσε που αναφέρθηκες στις δικαστικές παρεμβάσεις και στο πως τη βγάζουν λάδι μερικά μεγάλα κεφάλια με κάτι πρόστιμα.
αν συσπειρωθούν οι άνθρωποι μπορούν να απαιτήσουν κάτι καλύτερο. όσο ο καθένας κοιτάει τη βόλεψή του τα ίδια θα μας κάνουν.
Αν ποτέ καταννοήσουμε την πραγματική έννοια της Δημοκρατίας τότε ίσως εξεγερθούμε για να την αποκτήσουμε...αυτός θα έπρεπε να είναι και ο προταρχικός στόχος μιας αληθινής παιδείας.
Την καλημέρα μου Δείμο
Φωτεινούλα, πνευματάκι, συμφωνούμε απόλυτα.
Τα τελευταία νέα θα τάδες.
Βάζουν "χέρι'και στις Ανεξάρτητες Αρχές!
Έχει λήξει η θητεία τους και παίζουν παιχνίδι. Είμασταν 100 χρόνια πίσω και σ' αυτό το σοβαρό πολιτειακό ζήτημα ( ισχυρός εν δυνάμει παράγοντας για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων του πολίτη ) και ..πάμε πάλι πίσω!
Δείμο ...τα πράγματα χειροτερεύουν..πολύ άσχημα και επικίνδυνα.
Πόσο δίκιο έχεις, ρε Σπίθα.
την ταινία "κουρδιστό πορτοκάλι" φαντάζομαι πως την έχετε δεί.
Την ταινία"Φαρενάιτ 451"?
ε! αυτό το "δύο σέ ένα ζούμε".
Απομνημονεύστε κανά βιβλίο , και ετοιμαστείτε.
Μπορεί να καίνε τα δάση, αλλά όλο και κάποια σπηλιά θα μείνει.
:Χ
δ
να τολμήσω να πω κάτι????
εμείς οι εργάτες που χρόνια μας πίνουν το αίμα οι πλούσιοι?
εμάς θα μας υπερασπιστεί κανένα γκέυ πλάσμα? καμμιά ταβεστί? κανένας πρεζάκιας? κανένας μειωνοτικός??? μπα ε?
Δημοσίευση σχολίου