όταν το πόρισμα συγκαλύπτει σκάνδαλα στα φανερά

Χωρίς να ξεχνάμε τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από την αστυνομική βία, μερικές ανακοινώσεις άλλες εξελιξεις μας προκαλούν έκπληξη. Έκπληξη; Μπα, μάλλον όχι. Τελικά, Βατοπ-αιδοίο το καταντήσαμε. Πολιτικές ευθύνες ο ίδιος ο Πρωθυπουργός αναγνώρισε. Αλλά φαίνεται να έμεινε εκεί, στην αναγνώριση. Όταν όλη η Ελλάδα βοά για ένα τέτοιο σκάνδαλο και με τόσες αποκαλύψεις, ευθύνη σε υπουργούς δεν υπάρχει. Πιο αστείο πόρισμα δεν ξέρω αν θα μπορούσε ποτέ να υπάρξει. Και μετά αναρωτιόμαστε γιατί είναι τόσο ενοχλημένος ο λαός. Με τόσο δούλεμα πώς να μη τσατιζόμαστε; Με τέτοιες αστειότητες πώς να αποδεχτούμε μία κυβέρνηση παραπαίουσα; Το θέμα όμως δεν είναι μόνο το ίδιο το πόρισμα. Το θέμα αγγίζει την ίδια την πολιτική ζωή του τόπου. Μία αστειότητα που έρχεται να αποδείξει ότι στόχος είναι κρύβονται τα σκάνδαλα και αποθαρρύνει τον κόσμο από την πολιτική. Και πολύ σωστά όλη η αντιπολίτευση κάνει λόγο για σύσταση προανακριτικής επιτροπής.
Φυσικά, μία τέτοια Επιτροπή βοηθά πρωτίστως το ΠΑΣΟΚ, αλλά σε κάθε περίπτωση μπορεί να οδηγήσει στην τιμωρία όποιον αποδεδειγμένα έχει παρανομήσει κι έχει ξεπεράσει τα πολιτικά όρια. Θα πρέπει κάποτε να δούμε και την ποινικοποίηση την πολιτικής παρανομίας, την πολιτικής ρεμούλας. Δε διατηρούμε αυταπάτες ότι έτσι θα ληθεί τίποτα ή ότι η πολιτική ζωή του τόπου θα γίνει δημοκρατικότερη. Από τη στιγμή που ο πολίτης δε συμμετέχει στην πολιτική διαδικασία, όμως, τότε κάθε εντεταλμένος θα μένει στο απυρόβλητο για όποια απόφαση ή σκανδαλώδη διαμεσολάβηση κάνει.
Ο Πρωθυπουργός ανέλαβε την πολιτική ευθύνη, καταχειροκροτούμενος από τους βουλευτές του, οι οποίοι προφανώς δεν αντιλήφθηκαν και πολλά από την ομολογία του και αποχώρησε με ήσυχη τη συνείδησή του, ότι έπραξε το καθήκον του. Κατά τα άλλα, ούτε γάτα ούτε ζημιά... Δεν είδε, δεν άκουσε, δεν του είπαν τίποτε. Μα πού ζει, επιτέλους; Δεν τον ενημέρωσαν οι στενοί συνεργάτες του, δεν ενημερώθηκε από το κείμενο Σανιδά, που έδωσε το έναυσμα για την έρευνα, δεν του έκαναν νύξη οι κορυφαίοι υπουργοί του, δεν διάβαζε εφημερίδες, δεν έβλεπε τηλεόραση, δεν άκουγε τη βοή από την αγανάκτηση των πολιτών και επομένως δεν είχε πλήρη εικόνα. Τι να κάνει ο άνθρωπος;
Η συγνώμη του κ. Καραμανλή θα μπορούσε να ειπωθεί σε μία παρέα, στην Κοινοβουλευτική του Ομάδα -σε κλειστή συνεδρίαση, ακολουθούμενη όμως από αυστηρές συστάσεις και αποκλεισμό των συμμετασχόντων από υπουργικές θέσεις με τον επόμενο ανασχηματισμό-, από τη γυναίκα του και τους φίλους του. Τέτοια συγνώμη χωρίς χωρίς πολιτικές πρωτοβουλίες δεν μπορεί να γίνει δεκτή, γιατί απλά η συγνώμη σημαίνει ότι θα προσπαθήσει να μην επαναλάβει το ίδιο λάθος. Οι πράξεις του όμως κάθε άλλο αποδεικνύουν. Εξάλλου, η τηλεοπτική παρουσία του Κώστα Καραμανλή ήταν μια έσχατη προσπάθεια να ξανά αποκτήσει επαφή με το χαμένο κομματικό του ακροατήριο. Τι σημαίνει πρακτικά για τον πολίτη, η ρητορική αντιμετώπιση της τεράστιας πολιτικής ευθύνης; Παραίτηση; Προσφυγή στις κάλπες και στη λαϊκή ετυμηγορία; Σημαίνει να καταλογιστεί ευθύνη στις εκλογές;
Πολύ ωραίο το άρθρο του Α. Γαλανόπολου και της Α. Μάτση στην Ελευθεροτυπία.

36 έκριναν :

N.Ago είπε...

Συνηθισμένα τα βουνά από τα χιόνια κι εμείς από το κουκούλωμα! Τη καλημέρα μου φίλτατε!

DIONYSOS είπε...

Χρειάζεται να γίνουν αλλαγές στη νοοτροπία και την ηγεσία των δυνάμεων καταστολής, μονο τα ΜΑΤ είναι 10000 με πολλούς θερμοκέφαλους και να ξεκινήσουν όλοι εφαρμογή άμεσα των προτάσεων νόμου του Σύριζα για φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας. Αμεσα μέτρα πριν τα Χριστούγεννα.

_ST_ είπε...

Λές φίλε "Η συγνώμη του κ. Καραμανλή θα μπορούσε να ειπωθεί σε μία παρέα". Διαφωνώ γιατί σε μια πραγματική παρέα όταν λες μαλακίες δεν σε χειροκροτάνε...

Elva είπε...

Επειδη χρονια τωρα βολευε να καλυπτουν σκανδαλα, πολιτικους και διεφθαρμενες κυβερνησεις νομισαν καποιοι οτι θα συνεχισουν ετσι τα πραγματα και οτι θα πρεπει ολοι να τα ανεχονται ες αει; Αυτη τη γραμμη προσπαθουν να περασουν;
Οτι η διαφθορα εχει δυστυχως προχωρησει πολυ περισσοτερο μεσα στη κοινωνια απ οτι ισως φανταζομαστε, το συνειδητοποιει κανεις ολο και περισσοτερο οταν μιλαει κανεις με κοσμο και ακουει το γνωστο ''Ολοι ιδιοι ειναι''!
Δεν το δεχομαι! Αισθανομαι οτι ποτε κανεις, μεχρι τωρα, δεν εχει υποτιμησει τη νοημοσυνη των Ελληνων τοσο πολυ και μαλιστα χωρις να τιμωρηθουν για τις πραξεις τους! Μεχρι ποτε ομως;

Συμφωνω με τον Σταθη, λογικα, θα επρεπε να τον ειχαν κραξει,αλλα
'τα καλα και συμφεροντα'....

px είπε...

Σφάλλεις. Εγώ νιώθω μια ψυχική ανακούφιση και μια πνευματική ηρεμία ύστερα απ' την ηρωική ανάληψη της ευθύνης. Ένας ωραίος, πιο σεμνός και ταπεινός, κόσμος ξημερώνει από αύριο...

Ανώνυμος είπε...

Simfono apolita me tin teleftaia sou paragrafo kale mou Deime.
To signomi tha eprepe na to elege etsi opos to les an pragmatika to ennoouse. Alla more den fenetai oti den to ennoouse..opos kai oloi aftoi pou xeirokrotousan...den katalava ti xeirokrotousan.
Makari na xeirokrotousan tous neous pou kratousan ta pano stin katalipsi tis ERT, tote tha katalavaina tis alithines tous protheseis.
Itan pandos asteio, aftoi kleismenoi stin Vouli kai milagan kai anelian kai mageirevan ta gegonota kai tis politikes tous kiniseis kai ap'ekso kaigotan o kosmos kai sto kratiko kanali oi neoi eixan kataferei na emfanistoun kai na milisoun gia tin ousia tis katastasis, toso ma toso eksipna kai apla kai aftoi ekei mesa stin Vouli xeirokrotousan o enas ton allon.
Oso gia tin proti sou paragrafo kai gia tous sisxetismous sou kai sinirmous sou, epetrepse mou kale mou file, na diafoniso katheta....
kalo apogevma,
propetis

ανεστης είπε...

Το "συγγώμη" που ξεστόμισε ήταν τόσο μα τόσο προσεκτικά σχεδιασμένο. Τόσο αρμονικά δεμένο με το παρατεταμένο χοιροκρότημα (και ορθογραφία ξέρω).
Και τα δύο είχαν στόχο το συναίσθημα του μαλακοκαύλη που θεωρεί οτι τώρα έχει έναν άλλο Καραμανλή, που πήρε πολιτικά μέτρα για να μην επαναληφθούν σκάνδαλα, που θα απαλλαγεί απο το κομματικό κατεστημένο που ευθύνεται για την "αλλοίωση" της εικόνας που είχε!

Για δείτε τις δημοσκοπήσεις τώρα, έδειξε το αποτέλεσμα ή ακόμα;

ο δείμος του πολίτη είπε...

N.Ago, την καληνύχτα μου, φίλε. Έχουμε μάθει είναι βέβαιο στο κουκούλωμα, αλλά δεν αντέχεται με τίποτα.

Διόνυσε, άμεσα φορολόγηση της Εκκλησίας σίγουρα δε γίνεται. Εξάλλου, είπαμε ότι η πρόταση όπως τόσο πρόχειρα την έθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνει και πολλές ακόμα κοινωνικές και φιλανθρωπικές οργανώσεις.

Στάθη, έγραψες.

Έλβα, το χειρότερο για αυτούς δεν είναι απλά ότι το βλέπουμε. Το χειρότερο είναι ότι μας ενοχλεί που κάνουν σκάνδαλα και δε δίνουν φράγκο σε εμάς, αλλά στην Εκκλησία και τις τράπεζες.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Προπέτη, η συγνώμη δυστυχώς ταυτίζεται πια με τη γαϊδουριά. Μακάρι να χειροκροτούνται από τους ξεπουλημένους βουλευτές της ΝΔ οι νέοι που διαδηλώνουν. Αλλά αυτοί χαρακτηρίζονται ως ανθέλληνες, όταν διαμαρτύρονται στην Ακρόπολη και όταν κάνουν "κατάληψη" στη ΝΕΤ.

Ανέστη, δε νομίζω πάντως να αλλάξουν τα δημοσκοπικά δεδομένα. Μία συγνώμη, μία ανάληψη πολιτικών ευθυνών, ουσιαστικά σημαίνει πράξεις.

fidelio είπε...

Μετά το τέλος ενός αγώνα πόλο, και ενώ το τελικό σκορ είναι 20-0 υπέρ της νικήτριας ομάδας, οι παίκτες και ο προπονητής της ηττημένης ομάδας παμηγυρίζουν σαν τρελοι. Πλησιάζει λοιπόν κάποιος και πωτά τον προπονητή: Μα γιατί πανηυρίζετε; Χασατε με 20 γκολ διαφορα.

Κι ο προπονητης απαντά: Επειδή είναι η πρώτη φορά που δεν πνίγηκε κανένας παικτης μας..

Ετσι καπως φανταζομαι και τον πρωθυπουργό με τους βουλευτές της κυβέρνησης να χειροκροτούν έξαλα..

akrat είπε...

εεεεεεεεε
δεν είμαι ειρωνικός από άποψη... μάλλον θα βγαίνει αυθόρμητα...
γμτ μου....

ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΟΥΜΜΟΥΝΙ είπε...

και να σκεφτεί κανείς ότι σκάνδαλο του Βατοπεδίου ήταν ένα μόνο που αποκαλύφτηκε από σπόντα.. και πόσα άλλα δεν ξέρουμε...

ο δείμος του πολίτη είπε...

fidelioέγραψες.

akrat, η ειρωνεία δεν πειράζει. Η απαισιοδοξία είναι χαλάει την επιθυμία μας για αλλαγές στην κοινωνία.

κομμούνι, αυτό ξαναπές το. Σκέψου τι γίνεται με όλα τα άλλα. Για αυτό ψάχνουν τώρα να βουλώσουν τρύπες και να ολοκληρώσουν ότι ξεκίνησαν.

Ανώνυμος είπε...

ΠΑΡΑΠΑΙΟΥΣΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΑΙΟΥΣΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ.Η ΛΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ !!!!!!!!ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΙΔΙΟΤΕΛΕΙΑ,ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΕΜΜΙΣΘΕΣ ΘΕΣΕΙΣ,ΟΧΙ ΣΤΑ ΡΟΥΣΦΕΤΙΑ,ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΙΣΒΕΡΙΣΙ! κουτσονικολας ΓΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΣ!ηθος, ανιδιοτελεια,σεβασμος προς τον ανθρωπο....................................................................................................Ανυπογραφος

tractatus είπε...

Τελικά ποιοί είναι οι 'κουκουλοφόροι'; Με τόσες συγκαλύψεις, τόσα ψέμματα, ετεροχρονισμένα culpa και χειροκροτήματα αποκαθίσταται η Δημοκρατία; Μήπως τελικά και τη Δημοκρατία τη χρησιμοποιούν ως προπέτασμα για τη διαιώνιση μιάς απάτης ολιγαρχών; Αυτή, όμως, ονομαζόταν τυραννία στην αρχαιότητα...αλλά φυσικά έχουν περάσει πολλά χρόνια(αιώνες...!!!) από τότε για να μπορούν να διακρίνουν το ένα πολίτευμα απο το άλλο...

Ανώνυμος είπε...

ΑΡΚΕΤΑ ΕΛΕΙΨΑ ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ!
Ε ΟΧΙ ΡΕ ΦΙΛΕ ΑΝΩΝΥΜΕ ΚΑΙ ΚΟΥΤΣΟΝΙΚΟΛΑΣ!.. ΠΟΥ ΚΟΛΑΕΙ Η "ΑΠΕΧΘΕΙΑ" ΣΟΥ ΣΤΙΣ ΕΜΜΙΣΘΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΘΕΝΤΑ ΟΜΟΛΟΓΩ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΩ....
ΕΛΕΟΣ!, ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ?
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΕΦΤΕΙ ΚΑΙ ΠΕΡΝΕΙ ΜΑΖΙ ΤΗΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙΡΟΣΚΟΠΟΥΣ-ΕΚΒΙΑΣΤΕΣ.. ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΥΤΗΒ ΤΗΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ! ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΙΤΙΚΟ ΛΑΟ!
. ΚΑΙ----------------------
-----------------------------------
ΠΑΤΡΑ ΕΙΣΑΙ ΤΑΒΛΑ!...
ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ

Λύκος

ο δείμος του πολίτη είπε...

tractatus, αυτή ακριβώς είναι η δημοκρατία που μας τάζουν, που μας πουλάνε.

kapetanios είπε...

Μετά τον "ειδικό φρουρό" που πυροβολεί στον "αέρα" έρχεται
ένας "ανειδίκευτος πρωθυπουργός" και πυροβολεί την νοημοσύνη μας.
Το γμτ είναι ότι ΚΑΙ αυτοί που διεκδικούν (με σοβαρές πιθανότητες) να μας "συμμορφώσουν" αποτελούνται από τις ίδιες ειδικότητες!

δείμε
την παράγραφό σου:

" Από τη στιγμή που ο πολίτης δε συμμετέχει στην πολιτική διαδικασία, όμως, τότε κάθε εντεταλμένος θα μένει στο απυρόβλητο για όποια απόφαση ή σκανδαλώδη διαμεσολάβηση κάνει..."
δεν την πολυκατάλαβα

Νικηφόρος είπε...

Τί έγινε Αλέκο πάλι άρχισες τη σπέκουλα και ειρωνεύεσε τους ανθρώπους που μοχθούν για μια καλύτερη έμμισθη θέση. Απαπα δεν το πιστεύω!!!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Καπετάνιε, ουσιαστικά λέω ότι η δικαιοσύνη λειτουργεί όπως τη θέλει το σύστημα. Όταν οι πολίτες δε συμμετέχουν και δεν ελέγχουν με την ενεργό δράση τους εντεταλμένους πολιτικούς (=βουλευτές κτλ), τότε η δικαιοσύνη δε θα τιμωρεί και όλοι θα τη γλιτώνουν.

Συμφωνώ απόλυτα πάντως με το σχόλιό σου.

fitsoulas είπε...

ιθαγενεις εχουμε γινει φιλε δημο
καθρεπτακια και χαντρες και λιγο αλατι για νοστιμια για το χρυσο και τη γη μας

kapetanios είπε...

Ναι ρε δείμο
αλλά πάλι μου τα μπερδεύεις!
Η δικαιοσύνη δεν είναι για να τιμωρεί αλλά για να επιβάλλεται.
Χώρια που ο άμεσος έλεγχος της( της δικαιοσύνης) από τους βουλευτές-πολιτικούς, έστω και εις το όνομα των πολιτών που τους ελέγχουν-ψηφίζουν, δεν θα έλεγα ότι με βρίσκει απολύτως σύμφωνο.
Θέλουμε μια δικαιοσύνη ανεξάρτητη των πολιτικών και της πολιτικής ή θέλουμε να ελέγχεται από δαύτους.
Θέλουμε μια δικαιοσύνη που εξυπηρετεί τα συμφέροντα-δικαιώματα των πολλών και άρα αυτών που καθορίζουν στις δημοκρατίες το πολιτικό καθεστώς , ή θέλουμε να δρουν ανεξάρτητα από το κατά περίπτωση πολιτικό πλαίσιο ?
Θέλω να πω ότι το θέμα δικαιοσύνη vs πολιτική είναι αρκετά περίπλοκο και τουλάχιστον όχι τόσο σαφές στον μέσο νου.

προβοκατορας είπε...

ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΡΕ ΝΙΚΗΦΟΡΕ;ΕΓΙΝΕΣ BLOGER;ΠΟΤΕ ΘΑ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΤΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΟΥ ΛΑΘΗ;ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΤΑΝ ΝΑ ΥΠΟΓΡΑΦΕΙΣ,ΣΕ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΑΜΕ.ΕΣΥ ΠΟΥ ΜΕ ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ;ΔΗΜΟ ΓΕΙΑ ΣΟΥ........(ορθη επαναληψη )ΠΑΡΑΠΑΙΟΥΣΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΑΙΟΥΣΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ.Η ΛΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ !!!!!!!!ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΙΔΙΟΤΕΛΕΙΑ,ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΕΜΜΙΣΘΕΣ ΘΕΣΕΙΣ,ΟΧΙ ΣΤΑ ΡΟΥΣΦΕΤΙΑ,ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΛΙΣΒΕΡΙΣΙ! κουτσονικολας ΓΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΣ!ηθος, ανιδιοτελεια,σεβασμος προς τον ανθρωπο..ΠΡΟΒΟΚΑΤΟΡΑΣ

ο δείμος του πολίτη είπε...

Καπετάνιε, η δικαιοσύνει δεν είναι γα να επιβάλλεται. Άλλη η έννοια του επιβάλλομαι και άλλη του τιμωρώ. Η δικαιοσύνει τιμωρεί για αξιόποινη πράξη και παραδειγματίζει. Η επιβολή αφορά διάφορα ζητήματα (ατυχής η θέση-αντίθεση των δύο ρημάτων άλλης έννοιας). Δεν θέλω δικαιοσύνη ανεξάρτητη από το κοινό αίσθημα. Το θέμα είναι πώς θα μπορέσει η δικαιοσύνη να μετουσιωθεί σε κοινό αίσθημα χωρίς να φτάσει στο λιντζάρισμα. Ωστόσο, σήμερα η δημοκρατία στο όνομα του ειδικού, του μορφωμένου (μέσα από το αντιθετικό σχήμα ειδήμων-μορφωμένος-χειρώνακτας) έχει απομακρυνθεί από τα χέρια του ίδιου του λαού και λειτουργεί όχι μόνο μακριά, αλλά και αντίθετα στην επιθυμία του. Για τη δημοκρατική δικαιοσύνη πάντως έχω τοποθετηθεί και παλαιότερα (βλ. η Δικαιοσύνη στη δημοκρατία Ι, II και III και γενικότερα -αν θες- περί της θανατικής καταδίκης).

Φίτσουλα, αυτοί το νομίζουν. Ο λαός δεν είναι κοιμισμένος, παρά το τι ψηφίζει, και ξέρουμε με ποια κριτήρια ψηφίζει.

αθεόφοβος είπε...

Γράφεις:
Δεν θέλω δικαιοσύνη ανεξάρτητη από το κοινό αίσθημα.

Η δικαιοσύνη πρέπει να βασίζεται στην εφαρμογή των νόμων και όχι στο εκάστοτε μεταβαλόμενο κοινό αίσθημα.
Ποτέ τα λαϊκά δικαστήρια που εξέφραζαν το κοινό αίσθημα δεν απέδωσαν δικαιοσύνη.
Σκέψου πχ ποιά δικαιοσύνη βασισμένη στο κοινό αίσθημα και όχι στους νόμους, θα μπορούσε να απονεμηθεί σήμερα στον δολοφόνο του Αλέξη;

kapetanios είπε...

Συμφωνώντας απόλυτα με τον αθεόφοβο συμπληρώνω:
Η δικαιοσύνη πρέπει, εκτός από το να βασίζεται ΑΠΟΛΥΤΑ στους νόμους, πρέπει να απορρέει και από αυτούς.
Ο ρόλος της δικαιοσύνης δεν είναι αυτός του τιμωρού!!
Έτσι τον έχουμε καταντήσει ή εάν θέλεις έτσι ακριβώς τον θέλει το σύστημα.
Η δικαιοσύνη πρέπει να δημιουργεί το κράτος δικαίου σε όλες της τις πτυχές.
Μην υποβαθμίζουμε τον ρόλο της δικαιοσύνης στον ρόλο ενός εισαγγελέα υπηρεσίας που εκδίδει ένα εξπρές ένταλμα σύλληψης ενός παραβάτη.

Επ ουδενί δεν συμφωνώ με μια δικαιοσύνη που συμβαδίζει-απορρέει από το περί δικαίου κοινό αίσθημα!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Αθεόφοβε, αυτή είναι η διαφορά μας. Οι νόμοι εκφράζουν κι εξυπηρετούν ένα σύστημα ειδημόνων, ένα σύστημα γραφειοκρατικό και τεχνοκρατικό. Πέρα από βασικές διατάξεις ηθικής λογικής (περί άσκησης βίας κυρίως και ατομικής περιουσίας) εκφράζει απλά και μόνο τη δημοκρατία. Τέτοια δικαιοσύνη δεν την επιθυμώ, ή τουλάχιστον μία δικαιοσύνη που στηρίζεται σε νόμους ειδικών και όχι του ίδιου του λαού, μετά από άμεση πρότασή του κλπ. Και για να σε προλάβω, ο λαός -ή το κίνημα, αν θες- μπορεί να προτείνει νόμους που οι ειδικοί θα τους εντάξουν σε ένα πλήρες νομικό οπλοστάσιο. Η δικαιοσύνη πρέπει σε κάθε περίπτωση να στηρίζεται στην άμεση λαϊκή ετυμηγορία και να αποδίδεται από πολίτες (σε μία παραλλαγή ίσως των ενόρκων). Αυτό θα πει λαϊκό δικαστήριο.

Ιστορικά φυσικά τα λαϊκά δικαστήρια απέδειξαν πολλές αδυναμίες, αλλά έφεραν και φοβερά κέρδη. Λαϊκά ήταν και τα αρχαιοελληνικά δικαστήρια.Και δικαστήριο λαϊκό δε σημαίνει λιτσάρισμα (εννοείται) ή άλλες βαριές ποινές για λόγους εκδίκησης.

Καπετάνιε, η δικαιοσύνη και τιμωρεί και παραδειγματίζει. Ούτε το ένα μπορούμε να κρύψουμε ούτε το άλλο. Η συζήτηση πρέπει να γίνει στους όρους με τους θα αποδίδεται και από ποιον θα εκπορεύεται -ποιους νόμους, ποιους δικαστές- και τέλος με τι όρους. Σαφώς και όχι εκδικητικούς επιμένω, αλλά τιμωρίας σε ανθρώπινο πλάισιο ώστε να παραδειγματίζει και να φοβίζει.

kapetanios είπε...

Δέξου το σαν το τελευταίο σχόλιο μου επί του θέματος.
Διαφωνώ κάθετα με οποιαδήποτε προσέγγιση στα της δικαιοσύνης με γνώμονα την τιμωρία και δη την παραδειγματική!
Η παραδειγματική τιμωρία είναι εξ ορισμού άδικη μιας και δεν περιορίζεται ΑΥΣΤΗΡΑ στην απόδοση της προσωπικής ευθύνης(και μόνο) του παραβάτη αλλά τον τιμωρεί προσπαθώντας να χειραγωγήσει το πλήθος!
Ας ελπίσουμε ότι στα χρόνια που έρχονται αυτή η πρακτική θα λάβει τέλος μιας και αυτό που ευαγγελίζεσαι αποτελεί ΔΥΣΤΥΧΩΣ πάγια μέθοδο του δικονομικού μας συστήματος.
Και βέβαια είμαι αντίθετος και για έναν άλλο λόγο.
Το κράτος δικαίου δεν πρέπει να βασίζεται στον φόβο μιας εξοντωτικής ( γιατί τέτοιες είναι οι παραδειγματικές ) τιμωρίας αλλά στο πνεύμα που αυτό θα επιχειρήσει να εδραιώσει στην σχέση της πολιτείας με τον πολίτη αλλά και των πολιτών μεταξύ τους
Το νέο ψάχνουμε δείμο και όχι την επανάληψη του αποτυχημένου παλαιού μοντέλου
(που χου : ο σε κοινή θέα απαγχονισμός δια τον παραδειγματισμό του πλήθους αποτελούσε για αιώνες την μόνη μέθοδο χειραγώγησης του και η οποία βεβαίως βεβαίως απέτυχε οικτρά)

Χρόνια πολλά φίλε μου , μιας και οι μέρες που ρχονται παραμένουν σαν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να εξωτερικεύσουμε τα συναισθήματα μας προς τους ανθρώπους που εκτιμούμε

Ανώνυμος είπε...

Deime kalimera,
na fovizei?
Simfono me tis apopseis sou peri dikaiosinis kai me tis apandiseis pou edoses stous, Atheofovo kai Kapetanio,
alla i teleftaia sou leksi (na fovizei), den mou teriazei.
Tha ithela na pistevo oti iparxei megali diafora ston nomotagi politi kai ston ithiko...kai ego koito kai stoxevo ston deftero kai stis prospathies pou prepei o kathenas mas eite einai aftos politikos, eite dikastis, eite nomothetis, eite ekpaideftikos, eite gonios, eite politis, na ginoume i na dimiourgisoume ithikous polites kai oxi nomotageis.
Iso akougomai outopiki.
Epeidi ksero apo proigoumena post sou tis andilipseis sou peri ithikis, tis opoies telika aspastika, otan milo gia ithiko politi ennoo, ton politi ekeino pou sevetai kai anagnorizei tous nomous os thesmous prostasias dikaiomaton olon ton politon, esto kai mesa apo ton paradigmatismo ....
Den einai ithikos gia mena o politis ekeinos pou den skotonei i den klevei epeidi fovatai min ton valoun filaki.
Simfono apolita otan les oti i dikaiosini prepei na aporrei apo to koino aisthima, laiko aisthima.
Simfono kai me tis diefkriniseis sou.
kalo mesimeri,
propetis

ο δείμος του πολίτη είπε...

Καπετάνιε, πότε άρχισες να παρατάς καβγάδες στη μέση; Η παραδειγματική τιμωρία -αντίθετα από όσα λες- στόχο δεν έχει τη χειραγώγηση, αλλά την πρόληψη. Η τιμωρία δεν είναι ούτε αντικοινωνικό μέσο ούτε αντιπαιδαγωγικό. Η διαφωνία μας επί της ουσίας είναι στο πώς θα γίνεται αυτή η τιμωρία. Πραγματικά η δημοκρατική δικαιοσύνη στόχο έχει να εξοντώσει το άτομο και να φοβίσει την υπόλοιπη κοινωνία μέσα από τις υπερβολικές ποινές που επιβάλλει. Εγώ αντιπροτείνω μία δικαιοσύνη που ο τιμωρών δεν θα βλέπει αποσπασματικά τον τιμωρούμενο από την κοινωνία που τον έφτιαξε, αλλά θα φέρνει και τον εαυτό του στη θέση του κατηγορουμένου. Κάνω λόγο για μια δικαιοσύνη που θα στοχοποιεί το δράστη.

Προπέτη, χωρίς να διαφωνούμε καθόλου, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι τέτοια ηθική δεν μπορεί να υπάρχει. Το άτομο δεν είναι έρμαιο ή άμεσα διαμορφωμένο από την κοινωνία, αλλά έναν πολυποίκιλο συνδυασμό παραγόντων κοινωνικών και ατομικών. Άρα, σε κάθε περίπτωση θα φέρει ατομική ευθύνη, χωρίς όμως αυτή να μένει μακριά από την κυρίαρχη κοινωνική ηθική. Ο φόβος ενυπάρχει σε όσα κάνουμε και η ανάληψη ευθυνών ουσιαστικά λειτουργεί ως κίνητρο περιορισμού των ευθυνών μας ή αποδοχής τους (ανάλογα αν είμαι δράστη ή όχι).

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Για ποια "συγγνώμη" του Καραμανλή μιλάμε ρε παιδιά;
Είναι φως φανάρι πως πρόκειται για συγκεκριμένη επικοινωνιακή διαχείριση του σκανδάλου: αφού δοκιμάστηκαν και απέτυχαν ως τώρα όλες οι άλλες λύσεις (άρνηση ύπαρξης σκανδάλου, προσπάθεια συμψηφισμού με ΠΑΣΟΚ, παραιτήσεις κάποιων υπουργών κλπ)μπήκε σε εφαρμογή ένα νέο κόλπο: το κουκούλωμα δια της συυγνώμης! Αυτό το κατάλαβαν αμέσως οι βουλευτές του και γι' αυτό χειροκροτούσαν έξαλλα σα να τους ανακοίνωσε ότι πήραμε την Πόλη!
Ήταν, πιστεύω, η πλέον θλιβερή σκηνή του κυβερνώντος κόμματος!

Ανώνυμος είπε...

Αλεκακι-Μπαμπινιωτη- τι εγινε τωρα που σε ζορισανε στη δουλεια αποφασισες να το παιξεις ξανα παραγοντας και να αρχισεις τις προβοκατσιες?Σε αντιθεση με την αφεντια σου εγω δεν βγαινω ανωνυμα.

αθεόφοβος είπε...

Νομίζω ότι ο καπετάνιος κάλυψε πλήρως από την μεριά μου το θέμα.
Επίσης και όσα έγραψε για την σημασία του παραδειγματισμού από τις ποινές.
Προσωπικά ακόμα δεν γνωρίζω καμία ιστορική επιβεβαίωση αυτού που γράφεις ότι:
τα λαϊκά δικαστήρια απέδειξαν πολλές αδυναμίες, αλλά έφεραν και φοβερά κέρδη.
Επίσης πράγματι λαϊκά ήταν και τα αρχαιοελληνικά δικαστήρια αλλά ουσιαστικά για μια κάστα αφεντικών σε μία κοινωνία που μην ξεχνάς είχε χιλιάδες δούλους.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Αθεόφοβε, λαϊκό ήταν το αρχαιοελληνικό δικαστήριο. Η δε συμμετοχή του κόσμου στην απονομή της δικαιοσύνης ήταν ευρύτατα διαδεδομένη και σε πολλές σοσιαλιστικές χώρες -παρά τις εκτροπές που αρκετές φορές απέδειξαν. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν υπήρχαν λιτζαρίσματα, παρά τις -για πολιτικά θέματα- εξοντωτικές ποινές (που και αυτές μπορούν να εξεταστούν και να σχολιαστούν με βάση την ηθική της εποχής και της κοινωνίας).

Σε κάθε περίπτωση, όμως . Μπορεί κάλλιστα σε μία ένορκη συμμετοχική λογική να βρεθεί μία δημοκρατικότερη φόρμουλα-πρότυπο που και να διατηρεί τη δικαστική αίγλη και αμεροληψία και ακόμα το τυπικό χωρίς το συναισθηματισμό του πλήθους-όχλου. Στόχος πρέπει να είναι η συμμετοχή του λαού στην απονομή της δικαιοσύνης ώστε μέσα από αυτή την άσκηση και να παραδειγματίζεται και συμμετέχοντας να διαπαιδαγωγείται.

Από την άλλη, είναι λάθος αντεπιστημονικό να κρίνουμε την αρχαιοελληνική κοινωνία με τα σημερινά κοινωνικά δεδομένα και τα παροντικά ηθικά διλήμματα. Οι δούλοι δεν άλλαξαν ποσώς την ταξικότητα της ελεύθερης κοινωνίας. Εξάλλου, το ψευτομαρξιστικό γραμμικό ταξικό σχήμα δούλος-ελεύθερος, απέχει πολύ τόσο από την αστική ιδεολογία όσο και από τη μαρξιστική. Η αρχαιοελληνική κοινωνία ήταν ταξικότατη και οι ελεύθεροι μπορούσαν να ασκούν το δικαίωμα με κλήρο -και στην ίδια την απόφανση του δικαστηρίου- το δικαστικό αξίωμα, απέναντι σε ελεύθερους και όχι απέναντι σε δούλους. Άρα ουσιαστικά είμαστε στον ίδιο παρονομαστή.

αθεόφοβος είπε...

Η δε συμμετοχή του κόσμου στην απονομή της δικαιοσύνης ήταν ευρύτατα διαδεδομένη και σε πολλές σοσιαλιστικές χώρες -παρά τις εκτροπές που αρκετές φορές απέδειξαν.

Αν θεωρείς απλές εκτροπές τις δίκες της Μόσχας, ή την δίκη και την εκτέλεση του Ράικ στην Ουγγαρία και τις εκκαθαρίσεις των τιτοϊστών ή τα λαϊκά δικαστήρια του Χότζα ή ή ή....τότε πάω πάσο.
Όσο για τα αρχαιοελληνικά δικαστήρια, που δεν έχω σκοπό να επεκταθώ, απλά θέλω να σου θυμίσω ότι ή κλήρωση των πολιτών γινόταν από αυτούς που ΗΘΕΛΑΝ να κληρωθούν και έβαζαν το ονομά τους στα κληρωτήρια η δε μαρτυρία των δούλων γινόταν αφού προηγουμένως τους είχαν βασανίσει γιατί έτσι μόνο πίστευαν ότι θα πουν την αλήθεια.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Αθεόφοβε, έχεις την αίσθηση ότι υπήρχε μεγάλη αυστηρότητα σε όλα τα εγκλήματα; Ξεχνάς ότι η ηθική της εποχής και της επιστήμης σε όλο σχεδόν τον κόσμο την ίδια αυστηρότητα επέβαλαν; Γιατί δεν κοιτάς την αναλογία;

Η αρχαία Ελλάδα δεν ήταν μόνο η Αθήνα. Αλλά και στην Αθήνα δεν συμμετείχαν όσοι ήθελαν, ούτε σε άλλες πόλεις -ακόμα και ολιγαρχικές. Θεωρούνταν υποχρέωση του πολίτη να ασκείται στην πολιτική και το δικαστήριο ήταν πολιτικό όργανο -οι αρχαίοι το παραδέχονταν ευθέως, όχι όπως σήμερα.

ShareThis