αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες για διαφάνεια, ενημέρωση και ψυχαγωγία των πολιτών


Στον ΚΑ΄ πια οι νέες τεχνολογίες έχουν εισέλθει για τα καλά στην καθημερινή μας ζωή. Ο δημόσιος τομέας εκσυγχρονίζεται και προσπαθεί -νωχελικά και με σημαντική βραδύτητα είναι η αλήθεια- να προσαρμοστεί και να εκμεταλλευτεί την τεχνολογία. Και πολλοί δήμοι ακολουθούν πρότυπα ανάπτυξης ψηφιακών προϊόντων προς όφελος της εξυπηρέτησης και της ενημέρωσης των πολιτών. Βέβαια, οι δημοσιογραφικές κορώνες για το δαίμονα του διαδικτύου, η κατασυκοφάντησή του στους αμέριμνους και ηλεκτρονικά αναλφάβητους πολίτες συμβάλλουν αρνητικά στη χρήση των δημοτικών κόμβων. Οι Έλληνες με πολύ αργούς ρυθμούς αποβάλλουν το φόβο για τις νέες τεχνολογίες, με μικρά βήματα αποδέχονται την ψηφιακή επικοινωνία ή την εξυπηρέτηση από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Η τυφλά μιμητική μεταφορά της εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης στην ελληνική πραγματικότητα συναντά ακόμα πολλές δυσκολίες. Με ένα λαό αναλφάβητο ηλεκτρονικά και ταυτόχρονα εθισμένο στην προσωπική επαφή και την αναμονή σε ουρές, τα ηλεκτρονικά συστήματα μοιάζουν σαν ένα πρόσθετο βάρος. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα σχεδιασμό μακριά από τους Έλληνες, αλλά με προοπτική δεκαετίας.
Αντίθετα, και για ένα μεσοδιάστημα, θα μπορούσαν να συγκροτηθούν ειδικά Κέντρα Εξυπηρέτησης Δημοτών σε κάθε γειτονιά -με την ευρύτερη έννοια- για την άμεση εξυπηρέτηση των κατοίκων. Ειδικά επιφορτισμένοι υπάλληλοι θα συγκεντρώνουν τα αιτήματα δημοτών και θα τα διεκπεραιώνουν είτε άμεσα μέσω του διαδικτυακού συστήματος εξυπηρέτησης είτε θα τα προωθούν στις αντίστοιχες υπηρεσίες αποφεύγοντας το συνωστισμό και την ταλαιπωρία. Τη στιγμή που η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση απευθύνεται σε περιορισμένο αριθμό κατοίκων και σχεδόν αποκλειστικά στις νεότερες γενιές, τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Δημοτών θα καλύψουν τις ανάγκες των υπολοίπων. Ταυτόχρονα δε, εξυπηρετώντας τους δημότες θα μπορούσαν άμεσα κι εύκολα να προωθήσουν την ηλεκτρονική εξυπηρέτηση διαφημίζοντάς την σε κάθε δημότη ξεχωριστά. Στην ίδια λογική θα μπορούσαν να στηθούν περίπτερα παροχής πληροφοριών ή one-stop-shops για κάθε δημότη και ιδιαίτερα για τις κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες λειτουργώντας ως δίκτυο παραπομπών.
Δυστυχώς, όμως ακόμα πολλοί δήμοι ορώντας αποσπασματικά την ψηφιακή σύγκλιση μένουν σε στείρες, ψυχρές και αργά ανανεώσιμες ιστοσελίδες χωρίς να παρέχουν μάλιστα πλήρη ενημέρωση στους πολίτες. Η προβολή των αποφάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων και τα πρακτικά τους θα έπρεπε να αποτελούν την πρώτη τους προτεραιότητα. Οι ανακοινώσεις εκδηλώσεων και τα αποτελέσματά τους, η δημοσιοποίηση πρακτικών ημερίδων, προκηρύξεων δεν μπορούν παρά να αποτελούν το πρώτο μέλημα των δημοτικών επίσημων ιστοτόπων.
Στην ίδια λογική είναι σήμερα αναγκαία η δημιουργία διαδικτυακών κόμβων ενημέρωσης. Ψηφιακά ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά προγράμματα μπορούν να αναπτυχθούν σε κάθε δήμο και να ενημερώνουν άμεσα, με εικόνα και ήχο, τους πολίτες για όσα συμβαίνουν στο δήμο´ θα προβάλλουν όμως όχι μόνο τα δημοτικά νέα, αλλά και ζητήματα που αφορούν την τοπική κοινωνία. Τα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης αποτελούν μία διαφορετική ανάπτυξη θέτοντας τη δημοκρατία και τη διαφάνεια σε προτεραιότητα. Κάθε δημοτική αρχή θα έχει το δικό της -ή σε συνεργασία με όμορες αρχές- τοπικό μέσο επικοινωνίας με το οποίο θα ενημερώνει και θα κάνει τον πολίτη κοινωνό των δράσεων και των ανησυχιών της. και βέβαια τα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης έχουν τη διαδραστικότητα των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης, χωρίς να κουράζουν με το γραπτό κείμενο όπως οι κλασσικές ιστοσελίδες με όλη τη ζωντάνια των συμβατικών μέσων.
Την ίδια στιγμή καθώς απαιτούν εξειδικευμένο προσωπικό για τη χρήση τους, επιβάλλουν την πρόσληψη προσωπικού συμβάλλοντας στην απασχόληση. Τα ψηφιακά μέσα έχουν ανάγκη στελέχωσης με προσωπικό που θα προχωρά στη δημοσιογραφική κάλυψη, την παρουσίαση τοπικών ειδήσεων, σε συνεντεύξεις (δημοσιογράφοι, στελέχη των γραφείων τύπου κλπ) και βέβαια την οργάνωση του όλου προγράμματος (παραγωγή, σκηνοθεσία) και την τεχνική του υποστήριξη (ηλεκτρονικοί, εικονολήπτες, ηχολήπτες κλπ).
Οι ειδήσεις είναι μία αξιόλογη μέθοδος προσέγγισης των πολιτών από πλευράς δημοτικής αρχής. Η προβολή των Δημοτικών Συμβουλίων και των ειδικών επιτροπών ή των Νομικών Προσώπων και η ενημέρωση για αποφάσεις αποτελούν το κλειδί της συμμετοχής των πολιτών και της κίνησης του ενδιαφέροντός τους για τα σχετικά προγράμματα. Στο ίδιο πνεύμα αναγκαία κρίνεται η προβολή κάθε ιδέας και φυσικά κάθε κριτικής. Το κόστος λειτουργίας των νέων τεχνολογιών καθώς είναι εξαιρετικά χαμηλό, με την εξαίρεση του προσωπικού, αφήνει ελεύθερο το πεδίο για την ανάπτυξη γόνιμων διαλόγων.
Επιπλέον, μέσα από διαφημίσεις τοπικών επιχειρήσεων ή φορέων προσφέρουν ένα ακόμα βήμα προώθησης στην τοπική αγορά και οικονομία. Εξάλλου, ως διαφημίσεις δεν είναι απαραίτητο να θεωρούμε τις πληρωμένες καταχωρήσεις, αλλά κάθε παρουσίαση επαγγελματικού ή άλλου φορέα και φυσικού προσώπου. Προβολές πολιτιστικών και κοινωνικών δράσεων πρέπει να αποτελούν επίσης προτεραιότητα. Τα μέσα ενημέρωσης, εξάλλου, να διαπαιδαγωγήσουν ενήλικες κι ανηλίκους για ζητήματα της περιοχής με την παραγωγή εκπομπών ή την αναπαραγωγή παλαιοτέρων. Έτσι, τα ραδιοτηλεοπτικά ψηφιακά μέσα μπορούν να συμβάλλουν τόσο στην ενημέρωση όσο και στην παίδευση των κατοίκων και την ανάπτυξη της κοινοτικής συνοχής. Αρκεί η όλη προσπάθεια να μη μένει σε απλή προβολή δράσεων του δήμου και των αιρετών, αλλά να απλωθεί σε κάθε ζήτημα που έμμεσα ή άμεσα απασχολεί την τοπική κοινωνία.

7 έκριναν :

Suspect είπε...

ελα παλι με την κλαψα ρε!

"οι ελληνες που δεν ξερουν, δεν κανουν, δεν ρανουν"

εχουμε περιθωρια βελτιωσης αλλα γινονται και σημαντικα βηματα.

και στο κατω κατω της γραφης, εν αντιθεσει με πολλους ιντερνετικους ευρωπαιους εξακολουθουμε να εχουμε κοινωνικη ζωη και δεν ειμαστε καρφωμενοι στην οθονη

ο δείμος του πολίτη είπε...

Το θέμα είναι ότι αυτο το διαδίκτυο δεν το χρησιμοποιούμε για την ενημέρωσή μας. Και οι διοικήσεις, οι κυβερνώντες δεν προβάλλουν μέσω αυτού όσα κάνουν.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Ρε Δείμε, μόλις τα πήρα στο κρανίο!
Είπαν οι άνθρωποι στη Θεολογική Σχολή Αθηνών να εφαρμόσουν το ηλεκτρονικό σύστημα δήλωσης μαθημάτων και προσπαθούμε να πάρουμε πιν και το σύστημα μας πετάει συνέχεια έξω!
Κάτι τέτοια βλέπουν οι γραφειοκράτες και οι τεχνοφοβικοί και παίρνουν τα πάνω τους...

Ανώνυμος είπε...

Έχει δίκιο ο Δήμος.
Αυτό συμβαίνει,σε πολλές ιστοσελίδες επίσης...και της Δημόσιας Διοίκησης και των υπουργείων.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Σκέψου ότι στην Αγγλική Θεσσαλονίκης όλα γίνονται διαδικτυακά και σε πολύ απλό περιβάλλον. Ελπίζω κάποτε το ίδιο να γίνεται και σε δήμους και σε υπουργεία (κάτι ανάλογο με το TAXIS). Ίσως τότε γλιτώσουμε τις ουρές και την ταλαιπωρία, Άσκαρ.

Σπίθα, και ακόμα χειρότερα είναι. Εξαίρεση μερικοί δήμοι, το ΥΠΕΠΘ κλπ.

Γιάννης Καραμήτρος είπε...

Είναι ανούσιο να σχολιάσω τον πανικό που δημιουργούν τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ και σε αυτό τον τομέα. Πράγματι η χώρα μας είναι πίσω στις νέες τεχνολογίες αλλά είμαι αισιόδοξος ότι ο ΓΑΠ θα προσπαθήσει να βελτιώσει την κατάσταση.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ιωάννη, τα ΜΜΕ βλέπουν ανταγωνιστικά το διαδικτυο μέσα στο μικροσυντενχιαμσό που διακρίνει πολλές επαγγελματικές ομάδες στη χώρα μας. Εξ ου τελικά ο πανικός που σπέρνουν.

ShareThis