skip to main
|
skip to sidebar
Διαβάζω αυτές τις μέρες για τις συγχωνεύσεις των σχολείων που προωθεί η κυβέρνηση. Τάχθηκα και παλαιότερα κατά της συγκεκριμένης προσπάθειας με τον τίτλο νεοφιλελεύθερο εκπαιδευτικό μοντέλο: συνενώσεις σχολικών μονάδων. Ωστόσο, η Υπουργός τούτη τη φορά δεν προχώρησε σε μαζικές συγχωνεύσεις σχολείων. Ο φόβος των αντιδράσεων από δημοτικούς άρχοντες, εκπαιδευτικούς και γονείς την υποχρέωσε σε μικρότερο αριθμό συγχωνεύσεων. Σύμφωνα με το σχετικό δελτίο τύπου στις δύο βαθμίδες συγχωνεύτηκαν 1933 σχολεία σε 877. Και μάλλον το θεωρώ σχετική επιτυχία.
Η διαφωνία μου εστιάζεται κυρίως στην αυξανόμενη κούραση με την οποία επιφορτίζουμε ήδη κουρασμένους και μισούντες το σχολείο μαθητές. Θεωρώ και φοβάμαι ότι ακριβώς αυτή η αναδιάρθρωση θα οδηγήσει σε όξυνση την αυξημένη το τελευταίο διάστημα σχολική διαρροή.
Τα επιχειρήματα της κυβέρνησης που επικαλείται μέσο όρο μαθητών σε ευρωπαϊκό επίπεδο και μέσο όρο εκπαιδευτικών μάλλον πρέπει να μας προκαλέσουν γέλιο, παρά επιθυμία για σύγκριση. Και τούτο γιατί μία τάξη 30 ατόμων με επιλεγόμενα μαθήματα, με δυνατότητα πρωτοβουλιών από μαθητές και με αλληλεπιδραστική διδακτική προσέγγιση του μαθήματος, αυτομάτως γίνεται μία κυψέλη συμμετοχής στο μάθημα, μία μαθητοκεντρική μονάδα δράσης. Αλλά αυτά αποτελούν ψιλά γράμματα για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (με ευθύνη και πολιτική και των εκπαιδευτικών και των γονέων).
Ακόμα μία φορά η ελληνική Πολιτεία δεν κατάλαβε ότι η παιδεία (όπως και ο πολιτισμός) αποτελούν επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο. Προσπαθούν να κάνουν οικονομία κόβοντας όμως ουσιαστικά τη δυνατότητα σε αδύναμους μαθητές και αγροτόπαιδες να συνεχίσουν τις σπουδές τους.
Από καιρό φαίνεται ότι το σύστημα έχει βάλει στο μάτι τη μόρφωση. Αφού αρχικά το υπερφόρτωσε με φροντιστηριακά μαθήματα (τάσσομαι υπέρ της φοίτησης με βασικές εξετάσεις όσων το επιθυμούν) και επιλεκτικά επιβάρυνε οικονομικά τις οικογένειες, τώρα περιορίζει την πρόσβαση στη μόρφωση από χαμηλά ακόμα επίπεδα. Βλέπετε στην Ελλάδα τα ταξικά κριτήρια των ενδιάμεσων εξετάσεων καταργήθηκαν πολύ νωρίς μπροστά στην ανάγκη της χώρας για επιστημονικό (για την τεχνική ανάπτυξη κυρίως) ή γενικής μόρφωσης προσωπικό (για την κρατική μηχανή κατά βάση).
Στο εξωτερικό υπάρχουν δεκάδες μορφές τέτοιων εξετάσεων ή άλλων κοινωνικών κριτηρίων που διαμορφώνουν την οικογενειακή επιθυμία, που ορίζουν την πνευματική ικανότητα για μόρφωση (sic), που στρέφουν τάχα τις δεξιότητες του μαθητή από το δημοτικό προς τον ένα ή τον άλλο τύπο σχολείου. Εξετάσεις και τεστ δεξιοτήτων που ουσιαστικά καθορίζουν το μορφωτικό μέλλον του παιδιού.
Στην Ιαπωνία αυτά τα τεστ υπάρχουν ήδη από το νηπιαγωγείο, δοκιμάζοντας και αγχώνοντας τους μαθητές από τη βρεφική σχεδόν ηλικία. Σε άλλες χώρες ορίζονται από την επιθυμία, από το γκέτο, από την καταγωγή, τη θρησκεία κλπ με άμεσους κι έμμεσους τρόπους.
Στην Ελλάδα δε χρειάζονται ενδιάμεσες εξετάσεις. Αφού υπάρχει τόση επιθυμία για τα ΑΕΙ, αφήνουμε τα παιδιά με υποβαθμισμένη τεχνική εκπαίδευση (για να έχουμε μπόλικο ανειδίκευτο προσωπικό) και επιτρέπουμε στην ιδιωτική εκπαίδευση να θησαυρίζει υπό το σχήμα των ΙΙΕΚ, των φροντιστηρίων, των ιδιαιτέρων (να βγάζουμε κι εμείς κανένα φράγκο). Και δίπλα στα εξωφρενικά μεγάλα ποσά για την παραπαιδεία και τη συμπλήρωση της ανεπαρκούς δημόσιας παιδείας, φέρνουμε και τα γεωγραφικά εμπόδια ώστε σταδιακά να αποθαρρυνθούν οι μαθητές. Είναι και τούτο ένα άλλο τεστ. Ένα τεστ ψυχικής κόπωσης που θα προστεθεί στο άγχος των εξετάσεων, στη μονοτονία του μαθήματος, στην απουσία πρωτοβουλιών...
18 έκριναν :
(δεν με συμφερει αλλα...) συμφωνω!
Από ότι καταλαβαίνω η συχώνευση έχει σαν πρωταρχικό στόχο την μείωση των εξόδων για την παιδεία από την αντιοικονομική λειτουργία μονάδων με ελάχιστους μαθητές με αποτέλεσμα την άσκοπη σπατάλη πόρων που σήμερα πλέον δεν περισσεύουν.
Προφανώς δεν θα είναι ευχάριστη σε πολλούς αλλά θα έλεγα ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα της παιδείας είναι το ίδιο το σύστημα παιδείας, με μη δυνατότητα επιλογής του καλύτερου καθηγητικού δυναμικού και την ταυτόχρονη δυσκαμψία του εκπαιδευτικού αντικειμένου .
Εγώ πάλι νομίζω ότι η κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων για το Λύκειο έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο στην υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και στην άνοδο της ιδιωτικής (παρα)παιδείας.
Αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο λειτούργησε αρνητικά καθώς (αφού σχεδόν όλοι μπορούσαν να φοιτήσουν στο πανεπιστήμιο) τυχόν αποτυχία στις πανελλαδικές έφθασε να θεωρείται στίγμα!
Μπορεί να κάνω λάθος, αλλά είμαι της άποψης ότι πρέπει να υπάρχουν ενδιάμεσες εξετάσεις (οι οποίες βέβαια δεν θα οδηγούν σε αποκλεισμό των αποτυχόντων, αλλά θα τους δίνουν άλλες δυνατότητες).
Καλημέρα!
Δεν ξέρω Δήμο μου πως γίνονται αυτά στην Ελλάδα, πάντως αλλού γίνονται ως εξής: Κάποιος αποφασίζει να μειώσει έξοδα και λέει θα συγχωνεύσουμε σχολεία. Αποφασίζει ότι χρειάζεται να συγχωνεύσει 10, ας πούμε σχολεία, αλλά, λέει ότι θα συγχωνεύσει 20, ώστε να αντιδράσει ο κόσμος, και αφήνοντας τον κόσμο να νομίζει ότι κέρδισε κάτι, συγχωνεύει στο τέλος ...15.
Εν τω μεταξύ, ότι λογισμικο-πολιτικο-πραγματικότητες και να υπάρχουν ανά καιρούς, η αλήθεια της εκπαίδευσης παραμένει η ίδια σε ένα δωμάτιο με ένα δάσκαλο ή δασκάλα και κάμποσους μαθητές. Εκεί, με δυσκολία, ή όχι, μέσων διδασκαλίας και εκμάθησης που δίνονται από τις αρχές, η αποτελεσματικότητα παραμένει αποτέλεσμα της ποιότητας του δάσκαλου ή της δασκάλας, και του χαρακτήρα (από το σπίτι τους) των μαθητών.
Γι αυτό κι εγώ, μια που δεν έχουμε και τόσο έλεγχο στα από πάνω, εστιάζω στην προσπάθεια να υπάρχουν σωστοί άνθρωποι μέσα σε ' κείνο το δωμάτιο που λέμε τάξη. Η ιστπρία άλλωστε, και ιδίως η ιστορία των φτωχών και κυνηγημένων λαών και στρ=ωμάτων ανά τους αιώνες, αποδικνύει ότι η κακουχία συνήθως έβγαλε λαμπρότερα κεφάλια.
(Θα κατάλαβες από το σχόλιό μου τι ...σεβασμό έχω για τις "διοικήσεις", την "πολιτική" κλπ., όσον αφορά το πως και τι μαθαίνουν οι άνθρωπποι)
Γιατί, δε σε συμφέρει, Zaphod;
Αθεό, το θέμα είναι τι αποτέλεσμα θα έχει στο μαθητικό πληθυσμό. Η οικονομία μπορεί να γίνει και με άλλους τρόπους. Όχι σε βάρος της παιδικής κι εφηβικής ψυχολο0γίας οδηγώντας στη μαθητική διαρποή.
Κουμπάρα, διαφωνώ. Δεν είναι κακό να πηγαίνουν όλοι σε Γενικό Λύκειο. Κακό είναι να μένει σε τέτοιο χαμηλό επίπεδο τα ΕΠΑΛ. Δεν ευθύνεται πάντως σε καμία περίπτωση η απουσία εξετάσεων, αλλά το σύστημα και η αποχαύνωση.
Δημήτρη, είναι ευκολότερο να διαμορφώσουμε το πρόγραμμα και την ύλη πιέζοντας το υπουργείο, παρά να περιμένουμε ή να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τους ανθρώπους. Τουλάχιστον, όμως, ας παλεύουμε να αλλάξουμε τη νοοτροπία που βλέπουν το σχολείο όσοι διδάσκουν.
@δειμος
Διοτι οσο μπουρδελοποιεί το σχολείο η Αννούλα, τοσο περισσότερους μαθητες θα έχω εγώ!
Αλλα οκ το συμφέρον μας αλλά να βλέπουμε και τα αποτελέσματα των πολιτικών μερικών, σωστά;
Ναι, βέβαια, Zaphod, και το δικό μου συμφέρον εξαρτάται ακριβώς από τα κενά της εκπαίδευσης.
Ακόμα μία φορά η ελληνική Πολιτεία δεν κατάλαβε ότι η παιδεία (όπως και ο πολιτισμός) αποτελούν επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο.
Έτσι, είναι, habilis. Συμφωνούμε απολύτως.
Στην μπανανία που ζούμε όλα γίνονται συγκυριακά, χωρίς πρόγραμμα και σχεδιασμό. Μπορεί τα σχολεία να μην έχουν χρήματα για το πετρέλαιο θέρμανσης ή για να επισκευάσουν το φωτοτυπικό, αλλά θα πρέπει οπωσδήποτε να εφοδιστούν με τους φανταχτερούς «διαδραστικούς πίνακες» (να πάρουν και οι ιθύνοντες τη μίζα τους). Επίσης, από τη μία προσπαθούν να συνενώσουν τάξεις με σκοπό να φτάσουν τον αριθμό των 30 μαθητών, ενώ από την άλλη προσθέτουν καινούρια μαθήματα με μοναδικό σκοπό να εξυπηρετήσουν ψηφοθηρικές σκοπιμότητες.
Δυστυχώς, αυτό που έχουμε στην Ελλάδα δεν είναι ούτε εκπαίδευση (παροχή πρακτικών γνώσεων χρήσιμων για την εργασία), ούτε φυσικά παιδεία (καλλιέργεια του πνεύματος και διαμόρφωση κριτικής σκέψης)...
Ανορθόδοξε, δεν έχεις απόλυτο άδικο. Βέβαια, εγώ είμαι υπέρ των επιπλέον μαθημάτων -ως επιλεγόμενα, βέβαια-, αλλά όταν έχουμε τόσα σοβαρά οικονομικά ζητήματα εμείς περί μεταρρυθμίσεων συζητάμε.
καλημέρα σας,είμαι εκπαιδευτικός στην επαρχία και αγωνίζομαι καθημερινά για το "νέο σχολείο" δεκαπέντε χρόνια τώρα...
έχω κι ένα μπλογκ στο οποίο πρόσφατα φιλοξένησα τους "ακοινώνητους" και "αμόρφωτους" μαθητές μου...
αν και όποτε επιθυμείτε τίξτε μια ματιά στα λινκάκια...
...
://katabran.wordpress.com/2011/03/16/%CF%84%CE%B9-%CF%86%CF%84%CE%AC%CE%B9%CE%BC%CE%B5/
...
http://katabran.wordpress.com/2011/03/14/%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%AC-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%B4%CE%B5-%CE%B4%CE%B5-%CE%B8%CE%B1-%CE%B3%CF%81%CE%AC%CF%88%CF%89/
...
http://katabran.wordpress.com/2011/03/22/%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CF%8E%CF%82-%CE%BF%CF%81%CE%AF%CF%83%CE%B1%CF%84%CE%B5-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%AC/
Αυτές οι τάσεις για συγχώνευση, πιστεύω ότι έχουν δυσμενείς επιρροές και στα παιδιά.
Ο 14χρονος ανηψιός μου (μαθητής του 15 με ιδιαίτερα σε 3 βασικά μαθήματα..για να μείνει στο 15)θέλει να συγχωνευτει το Πρότυπο Γυμνάσιό του με το δημόσιο αντίστοιχο της περιοχής γιατί λέει θα αυξηθούν οι μαθητές στη τάξη, άρα δεν θα με εξετάζει συνέχεια, ούτε θα μας βάζουν πολλά διαγωνίσματα γιατί πολλά να διορθώνουν και βαριούνται. Επίσης θα χαλαρώσει η πειθαρχία που υπάρχει ήδη και όλοι θα κάνουν τις κοπάνες τους χωρίς πρόβλημα. Πιστεύει επίσης ότι αντιδρούν οι καθηγητές για να μη χάσουν το bonus που παίρνουν.
Εχοντας ήδη σιχαθεί τα βιβλία και τη μάθηση, ευελπιστούν σε ένα πολύ χειρότερο εκπαιδευτικό σύστημα.
Με σκεπτικισμό βλέπω αυτές τις συγχωνεύσεις.
Ξαναγράφω μία πρόταση "..ούτε θα μας βάζουν πολλά διαγωνίσματα γιατί θα αυξάνεται ο αριθμός των γραπτών που θα έχουν να διορθώσουν..και αυτοί βαριούνται. "
Οι μαθητές το θέλουν, Μαρίνα, επειδή μισούν το σχολείο καθώς κυριαρχούν η στείρα αποστήθιση και η απουσία πρωτοβουλιών ή καλλιέργειας προσωπικών ενδιαφερόντων. Εμείς όμως πρέπει και με τις συγχωνεύσεις να διαφωνήσουμε και ένα νέο σχολείο να αντιπροτείνουμε.
Δείμε, η γνώμη μου είναι ότι η κυβέρνηση τεχνηέντως περνάει κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα για να δείξει ότι ουσιαστικά πάει να συγχωνεύσει σχολεία σε... κυριλάτες περιοχές που για λόγους πρεστίζ είχαν μισούς των μισών μαθητών κλπ. Δυστυχώς πρόκειται περί προπαγάνδας, μιας και εμφανίζει τις εξαιρέσεις ως κανόνα. Είμαι σε θέση να γνωρίζω (συμπτωματικά) περιπτώσεις σχολείων που συγχωνεύονται ακόμη και μέσα στον Πειραιά. Το έλα να δεις θα γίνει. Απλά είναι ο πιο ανώδυνος για τους πολιτικούς τρόπος να μειώσουν κι άλλο τα έξοδα. Λιγότερα σχολεία ίσον λιγότερα ενοίκια, λιγότερο ρεύμα, λιγότεροι καθηγητές και δάσκαλοι κλπ. Αυτή είναι η ξεφτίλα μας. Για να μην απολύσουν τους υπαλλήλους της Βουλής ή για να μην κόψουν κι άλλο τις βουλευτικές τους αποζημιώσεις, κόβουν κόβουν κόβουν από Παιδεία και Υγεία.
Κι επί τη ευκαιρία ξέρω και για σχολείο που θα κλείσει για να γίνει κέντρο υποδοχής λαθρομεταναστών. Και μιλάω για Αθήνα. Άσε, απελπισία είναι να σε πιάνει...
Άδη, δεν ξέρω αν είναι για να μην απολύσουν υπαλλήλους της Βουλής, αλλά σίγουρα πρόκειται για μία φενάκη εξοικονόμηση, αφού ούτως ή άλλως κάποιος θα πληρώσει το μάρμαρο της μεταφοράς ή της αμάθειας.
Δημοσίευση σχολίου