Ακόμη μία φορά γίναμε τηλεοπτικοί μάρτυρες επεισοδίων και καταστροφών στο κέντρο της Αθήνας. Ο μιντιακός βούρκος ξεχείλισε ακόμη μία φορά με κροκοδείλια δάκρυα για της καταστροφή του ιστορικού κέντρου της πρωτεύουσας και τις φθορές των καταστηματαρχών. Οι αιτιάσεις για τα επεισόδια ήταν τόσο έντονες όσο και η προπαγάνδα τόσων μηνών υπέρ της συντηρητικής στροφής των ελληνικών κυβερνήσεων. Τα ίδια τα ΜΜΕ που σπάνια επέτρεπαν να ακουστεί μία διαφορετική άποψη από εκείνη που όριζε η νεοσυντηρητική τους επικοινωνία και χειραγώγηση, είναι τα ίδια που τώρα "κλαίνε" για τους εμπόρους του κέντρου των Αθηνών. Οι ίδιοι που στήριζαν τις νεοφιλελεύθερες επιλογές και της διάλυση του μεσοαστικού παραγωγικού ιστού της χώρας, τώρα θυμώνουν για την καταστροφή, για την κακή εικόνα της χώρας, για τους κουκουλοφόρους που χτυπούν τη μεσαία τάξη.
Οι ερμηνείες πολλές και "μαγνητοφωνημένες". Από τη μια είναι οι αντιεξουσιαστές, εκατοντάδες ή χιλιάδες και από την άλλη οι προβοκάτορες. Ανάλογα ποιο μαγνητόφωνο άνοιξε κάποιος. Η πιο συνηθισμένη οπτική είναι εκείνη που επί δεκαετίες επέβαλε το ΚΚΕ κι έβλεπε μόνο πράκτορες της ΕΥΠ και της αστικής τάξης. Φυσικά, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που γίναμε μάρτυρες τέτοιων συνεργασιών ή που απαθανατίστηκαν ανάλογες συνεργασίες σε τηλεοπτικό ή φωτογραφικό φακό (ειδικά σήμερα με τις νέες τεχνολογίες).
Ωστόσο, η αριστερή ερμηνεία επίτηδες παραβλέπει έναν σημαντικό παράγοντα: τη λαϊκή δυσαρέσκεια. Μία δυσαρέσκεια που εκφράζεται όπως είναι λογικό ποικιλοτρόπως. Άλλοι με συμμετοχή σε κινητοποιήσεις, άλλοι στις γραμμές του ΠΑΜΕ, άλλοι στο καφενείο ή στον καναπέ τους κι άλλοι με τη βία. Όσο αναμενόμενο ήταν να συναντήσουμε δράση πρακτόρων, τόσο αναμενόμενο ήταν να βγουν στους δρόμους και οι αντιεξουσιαστές. Απέναντι στη συστημική βία του κράτους, οικονομική, σωματική, ψυχολογική, ήταν αναμενόμενο οι αντιεξουσιαστές να αντιπαραβάλουν τη δική τους βία. Και όσο η λαϊκή αγανάκτηση φουντώνει, τόσο ευκολότερο είναι για τον αναρχικό χώρο να εξωτερικεύσει με τη βία το λαϊκό συναίσθημα. Οι μούτσες των αγανακτισμένων έγιναν γροθιές και μετά μπουκάλια και πέτρες.
Η παραπάνω θέση δε σημαίνει ότι πρέπει η αριστερά να υιοθετήσει τέτοιες ενέργειες. Δεν είναι ούτε εκπαιδευμένη ούτε διατεθειμένη ούτε και αποτελεί μέρος του ιδεολογικού της άξονα. Ωστόσο, είναι αστείο να θέλει να περιορίσει τόσο απροκάλυπτα φωνές που ουσιαστικά στέκονται στο ίδιο σημείο του ποταμού την ώρα της ταξικής μάχης. Αντίθετα, όμως η επίσημη αριστερά αρέσκεται να βλέπει μόνο προβοκάτορες, αποσιωπώντας κάθε άλλη δύναμη πέρα από τις γραμμές της.
Κινείται κι ερμηνεύει τα γεγονότα υπό την οπτική που θέλουν οι τηλεοπτικοί χειραγωγοί, αποκρύπτοντας τη λαϊκή οργή που εκφράστηκε με διαφορετικό τρόπο από το δικό της. Δεν ζητούμε φυσικά να επικροτήσουν τέτοιες πράξεις. Ούτε καν κι εμείς συμφωνούμε. Αλλά αρνούμαστε να βλέπουμε πίσω από κάθε ανάλογη πράξη τον ταξικό εχθρό ή προβοκάτορές του.
Κι αρνούμαι επιμόνως να καταγγείλω τη βία από όπου κι αν προέρχεται. Εκείνοι που κλαίνε για τις καταστροφές, ανερυθρίαστα αποδέχονταν κι αποδέχονται τη σκληρότερη ταξική πολιτική που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα. Η πιο υποκριτική στάση είναι να οδυρόμαστε σε τηλεοπτικές ή διαδικτυακές οθόνες για τις φθορές, τα κατεστραμμένα πεζοδρόμια και να σιωπούμε απέναντι στη λαϊκή οργή, απέναντι στη βία των τελευταίων δύο ετών. Και είναι τόση η βία που ασκείται στον ελληνικό λαό, ώστε όλες οι καταστροφές μέχρι τώρα δεν μπορούν να την εξισορροπήσουν.
Και φυσικά δεν είναι θέση μας στο όνομα της λαϊκής οργής να συνταχθούμε με πρακτικές βίας. Ο γράφων διαφωνεί με τη χρήση της βίας και τη θεωρεί ως μία λαϊκίστικη πρακτική. Και τούτο επειδή όχι μόνο δεν εκφράζει την πλειοψηφία του αμυνόμενου λαού (συμμετέχοντος ή σιωπηλού), αλλά αντίθετα κι επειδή ιδεολογικά λειτουργεί ως εξαγωγή της εξέγερσης. Σήμερα, αντίθετα, με τις ελπίδες και τα όνειρα πολλών αριστερών, δε ζούμε εξεγερσιακές καταστάσεις. Ζούμε, βέβαια, καταστάσεις οργής κι αγανάκτησης, αλλά όχι εξέγερσης ή επανάστασης. Αριστεριστές κι αντιεξουσιαστές ευαγγελίζονταν μια εξέγερση γενικευμένη κι εισαγόμενη από τον αφρικανικό βορρά. Έκαναν πρακτική σε ΧΥΤΑ και χωματερές και το κέντρο της Αθήνας.
Ωστόσο, δεν έπεισαν κανέναν. Η μεσαία τάξη, ο κύριος στόχος του σύγχρονου νεοσυντηρητισμού, αρνείται τέτοιες εκδοχές ταξικού αγώνα. Για κάποιους τούτο είναι μορφή συντηρητισμού και θέλουν να της επιβάλλουν τη δική τους ιδεολογική οπτική. Για άλλους, όπως ο γράφων, είναι αποτέλεσμα του φόβου τους για το υλικό κεφάλαιο που συγκεντρώθηκε τόσα χρόνια.
Δίνει λαβές για ακόμα βαθύτερη χειραγώγηση από τους διαμορφωτές της κοινής γνώμης και δεν επιτρέπει να αναφανούν καθαρά τα ελατήρια τούτης της βίας και οι μοχλοί κινητοποίησης ανάλογων πράξεων.
Αλλά, πριν αποδεχτούμε τα μηνύματα του ξεχειλιζόμενου δημοσιογραφικού βόθρου για τα επεισόδια, ας έχουμε υπόψη ότι τα επεισόδια και οι συγκρούσεις και η συμμετοχή τόσων χιλιάδων πολιτών, δεν είναι το χάος που τόσο σκηνοθετικά μας παρουσίαζαν στις οθόνες με πανοραμικά αγγελοπουλικά πλάνα. Είναι απλά η αποτύπωση της αβύσσου που χωρίζει την δημοκρατία από το λαό. Δεν είναι παρά η αντίδραση απέναντι στη βία της επιβαλλόμενης ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης. Η αντιεξουσιαστική βία, σε όποιο βαθμό και να εκφράζει τη λαϊκή οργή, δεν παύει να οδηγεί σε συσπείρωση προς συντηρητικότερα μορφώματα τη μεσαία τάξη και το λαό.
Όσο και να μην εκφράζει το σύνολο του λαού, όσο και να διαφωνεί με τέτοιες πρακτικές η πλειοψηφία των πολιτών, είναι αποτέλεσμα της καθημερινής βίας που βιώνουμε.
7 έκριναν :
Δήμο, για μένα η βία είναι αδικαιολόγητη απ' όπου κι αν προέρχεται κι ενάντια σε όποιον και να στρέφεται. Δε θα σταθώ όμως εκεί. Αυτό που με προβληματίζει ιδιαίτερα σ' αυτήν την περίσταση είναι η μεταστροφή των ΜΜΕ που σωστά παρατήρησες πως έγινε. Ξαφνικά οι δημοσιογράφοι διέρρηξαν τα ιμάτιά τους για τις καταστροφές και μόνο που δεν άρχισαν να κλαίνε! Αυτό δεν μπορώ να καταλάβω που αποσκοπεί, δεν έχω καταλήξει ακόμα σε ασφαλή συμπεράσματα. Κάπου πάει το μυαλό μου αλλά είναι νωρίς ακόμα...
Τα ΜΜΕ, Κώστα, δεν έκαναν καμ,ία ουσιαστική μεταστροφή. Επανέλαβαν τον εαυτό τους. Ενδιαφέρονται αποκλειστικά για την κοινωνική συνοχή (=κοινωνική υποταγή στα αστικά συμφέροντα) και τη χειραγώγηση του κόσμου. Αλλά η αδιαφορία τους για όσα περνά ο λαός, με εκείνα που στήριζαν και στηρίζουν "ξαφνικά" έγινε ενδιαφέρον για 10-20 καταστηματάρχες (σ.σ. κι εγώ τους λυπάμαι ως υπερασπιστής της μεσαίας τάξης).
Αλλά δεν είναι κάθε βία ίδια. Δε θα εξομοιώσω τη βία μιας επανάστασης μ' εκείνη ενός τυράννου. Αλλά ποτέ δε θα την αποκρύψω κιόλας...
Δήμο, εγώ παρατήρησα το εξής: Μέχρι τώρα είχαμε τους δημοσιογράφους κάθε φορά που γινόντουσαν επεισόδια να κατακεραυνώνουν την αστυνομία και την πολιτική της ηγεσία. Αυτή τη φορά άκουσα σπαρακτικές, στην κυριολεξία, περιγραφές ακραίου τύπου σχετικά με την καταστροφή των επιχειρηματιών. Ίσως βέβαια να έπεσα και στην περίπτωση! Δεν άκουσα όμως πουθενά περί ανάγκης παραίτησης του υπουργού προστασίας του πολίτη και άλλα αντίστοιχα που άκουγα τις προηγούμενες φορές. Πουθενά! Τυχαίο; (που λέει και η διαφήμιση!)
Η βία πάντως, όπως είπα και πριν δε με βρίσκει σύμφωνο. Ακόμα και ως έκφραση αγανάκτησης που έχει προέρθει από εκμετάλλευση ή καταπίεση. Άλλωστε, η ιστορία έχει δείξει επαναστάσεις μη βίαιες που άλλαξαν τον κόσμο. Θα μου πεις, μπορεί να επαναληφθούν; Δύσκολο αλλά ποτέ δεν ξέρεις...
Καλό σου βράδυ.
teleytaios Σε παρακαλώ μπορείς να μου αναφέρεις μια επανάσταση από τις πολλές με μη βία που άλλαξε τον κόσμο?
Γιατί είχα την εντύπωση μέχρι τώρα ότι όλες οι επαναστάσεις στην Ιστορία του πολιτισμού μας ήταν βίαιες.
Ανώνυμε, να σου πω όχι μία αλλά δυο περιπτώσεις που μου ήρθαν στο μυαλό αυθόρμητα. Η βελούδινη επανάσταση στην Τσεχοσλοβακία το 1989 και η Ινδική ανεξαρτησία με προεξέχουσα μορφή αυτή του Γκάντι. Ο οποίος είχε πει κι εκείνο το πολύ πετυχημένο: "Πρώτα σε αγνοούν, μετά σε κοροϊδεύουν, μετά σε πολεμούν, μετά τους νικάς."
Κώστα, ο Γκάντι δεν ήταν η μόνη μορφή της ινδικής ανεξαρτησίας. Παράλληλα, με αυτόν υπήρχαν έντονες αιματηρές εξεγέρσεις και σαμποτάζ εξαιρετικά βίαια, όπως και στη Νότιο Αφρική και στις ΗΠΑ. Η μη βία (Γκάντι, Μαντέλα, Κινγκ) προβλήθηκε ιδιαίτερα επειδή συσπείρωσαν μεγάλο μέρος του κόσμου από τη μια και επειδή σήμερα ακόμα εισπράττουμε τους ιστορικούς επαίνους εκείνων που θέλουν να κρύψουν οτιδήποτε βίαιο. Χωρίς βία επανάσταση κι ανεξαρτησία δεν υπάρχει.
Αλλά, απαντώντας και στον ανώνυμο, άλλο αυτό κι άλλο η αριστερίστικη βία. Δεν είναι να ταυτίζονται και να συγχέονται τα περιστατικά. Σήμερα δε βιώνουμε εξεγερσιακές καταστάσεις ούτε επαναστατικές. Απλά η βία είναι μία άλλη έκφραση -μη αποδεκτή από μένα- της αντίδρασης στη συστημική κρατική βία.
Η σύγχυση και η αποκοπή από τη πραγματικότητα των διαφόρων αριστερίστικων-ψευτοαναρχικων ομάδων είναι τόσο μεγάλη ,που δεν μπορούν να καταλάβουν ότι χωρίς πρόταση μόνο με την άρνηση , με τη καταστροφή και το πλιάτσικο επανάσταση δεν γίνεται.H επανάσταση θέλει πρόγραμμα , σκοπό και σημαντικό μέρος του λαού συνειδητοποιημένο και ενεργοποιημένο. H επαναστατικη βια δεν ειναι αυτοσκοπος.Αυτο που βλέπουμε σημερα,ασφαλως και δεν έχει καμία σχέση με επανάσταση, είναι η αποθέωση της εκτόνωσης των "ανταρτών της πορδης με τα λεφτά του μπαμπά", κάποιων "ρομαντικών" που νομίζουν ότι ζουν το δικό τους Μάη 68 και λούμπεν στοιχείων που βρίσκουν ευκαιρία για πλιάτσικο.
Δημοσίευση σχολίου