Ο Μπουτάρης, τα αρχαία, η μόλυνση και το μετρό

Το να βρει κάποιος αρχαία στη Θεσσαλονίκη σκάβοντας, είναι τόσο σίγουρο που οι παροικούντες τη πόλει το γνωρίζουν πολύ καλά. Έτσι, η εμφάνιση της μεταρωμαϊκής οδού στη στάση Βενιζέλου κατά τις εκσκαφές για το μετρό, μόνο περίεργη δεν ακούστηκε. Και φυσικά δεν ήταν και η μόνη περίπτωση. Ωστόσο, έγινε εκείνη η περίπτωση που ξεσήκωσε το Δήμαρχο του κεντρικού δήμου και έκανε την εταιρεία να απειλεί με καθυστερήσεις και ματαίωση του έργου.
Ο Μπουτάρης με πρόσχημα τον τουρισμό απαιτεί την παραμονή των αρχαίων υπολειμμάτων στο σημείο. Ο δήμαρχος ακόμη μία φορά επιβεβαιώνει ότι αφού δεν μπορούμε να κάνουμε έργο, ας κάνουμε τουλάχιστον φασαρία. Ας φωνάξουμε να πάρουν άλλοι τα σκουπίδια μας, ας επιβάλλουμε να καίγονται στη Σίνδο, αλλά τα αρχαία θα μείνουν για εμάς. Αυτή είναι η μία οπτική, η στενόμυαλη και άκρως αντιαυτοδιοικητική.
Η κατεξοχήν μπουτάρεια λογική, είναι η αντίληψη ότι η Θεσσαλονίκη σταματά στα όρια του δήμου. Για το Δήμαρχο η πόλη ως τουριστικό αξιοθέατο είναι κάτι ιδιαίτερα περιορισμένο.
Έτσι, κρίνεται κακό ο επισκέπτης να μεταφερθεί δυτικότερα ή ανατολικότερα. Δηλαδή, αν τα αρχαία μεταφέρονταν δύο χιλιόμετρα δυτικότερα, η Θεσσαλονίκη θα έχανε τουρίστες; Ή μήπως δεν είναι Θεσσαλονίκη ο γειτονικός δήμος; Αντιθέτως, δεν ακούμε το Δήμαρχο να φωνάζει υπέρ της μετεξέλιξης των ανενεργών στρατοπέδων της πόλης σε αστικά πάρκα με τουριστικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον. Δηλασή, ένα αστικό πάρκο στα Δυτικά δε θα ενισχύσει τουριστικά την πόλη ολόκληρη;
Και λέμε μπουτάρεια λογική, γιατί το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τα αρνητικά. Μετά την καύση σκουπιδιών, η ρύπανση της ατμόσφαιρας -σε μια πόλη που αερίζεται από βορά και δύση- είναι βέβαιο ότι θα μεταφερθεί αυτομάτως στον κεντρικό δήμο. Η μόλυνση σε μία επιβαρυμένη γειτονιά των Δυτικών Συνοικιών (χωματερή Δερβενίου και ΣΜΑ Ευκαρπίας) είναι βέβαιο ότι θα μεταφερθεί στο Θερμαϊκό με προβλήματα πρωτίστως στην οικονομία του κεντρικού δήμου. Τώρα τελευταία μάλιστα στο στόχαστρο του Δημάρχου Θεσσαλονίκης μπήκαν και οι Σκουριές Χαλκιδικής. Να γίνει η «επένδυση» θέλει ο Μπουτάρης. Βέβαια το ότι οι Θεσσαλονικείς θα βιώσουν πολύ γρήγορα τις καταστροφικές συνέπειες της εκμετάλλευσης (διατροφικά, πτώση του τουρισμού στη Χαλκιδική από τον οποίο η Θεσσαλονίκη κερδίζει τη μερίδα του λέοντος κλπ), ούτε καν το εξετάζει1.
Η μπουτάρεια λογική, λοιπόν, απέχει παρασάγγας από τον ενδιαφέρον για τους κατοίκους μιας περιοχής ή ακόμα και τη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα της πόλης του. Όπως ακριβώς αδιαφορεί για τις συνέπειες στο περιβάλλον και την τοπογραφία από τη χρυσοφόρο «επένδυση» στις Σκουριές, το ίδιο ακριβώς αδιαφορεί για τις συνέπειες από την κατασκευή ενός εργοστασίου καύσης στη Σίνδο2 ή τις ανησυχίες των κατοίκων της Ευκαρπίας. Αλλά ομοίως αδιαφορεί και για τις επιχειρήσεις που εν μέσω κρίσης δοκιμάζονται από τα έργα του μετρό.
Γιατί αλλιώς δε δικαιολογείται να εμφανίζει τέτοιου μεγέθους προσκώματα και να παίζει μία εικονική διελκυστίνδα πάνω στο τερέν των κατοίκων με την κατασκευάστρια εταιρεία. Και λέμε τελικά εικονική επειδή αφενός μεν βλέπει το μετρό με το μπουτάρειο τοπικιστικό μάτι ουσιαστικά καθυστερώντας την ανατολική και δυτική επέκταση (με ό,τι τούτο σημαίνει για την επιβαρυμένη υγεία των Θεσσαλονικέων, το κυκλοφοριακό και την οικονομία) θεωρώντας δεδομένο ότι κάποτε θα ολοκληρωθεί το έργο στον κεντρικό δήμο. Παράλληλα, η εναντίωση είναι εικονική επειδή δεν τίθεται ζήτημα να χαθούν τα πολιτιστικά ευρήματα προς όφελος μιας κατασκευής, αλλά απλά να μεταφερθούν παρά δίπλα.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης πολύ νωρίς φρόντιζε να ξεπουλήσει την αριστερή υποστήριξη που έλαβε και να διαψεύσει τις ελπίδες των πολιτών. Σήμερα, γνήσιος υποστηρικτής της φιλελεύθερης πολιτικής ενεργεί υποστηρίζει όλα τα μεγάλα έργα, αρκεί να γίνονται αλλού. Φτάσαμε στο σημείο να εμποδίζει την ολοκλήρωση του πολύπαθου μετρό και είμαστε υπ’ ατμόν για πιθανή ανακοίνωση ματαίωσης της δυτικής επέκτασης. Διατηρούμε αμφιβολίες κατά πόσο τελικά θέλει το μετρό ή αναζητά την αντικατάστασή του με κάποιο άλλο έργο, αποκλειστικά υπό το μπουτάρειο σκεπτικό να μείνει μόνο στον κεντρικό δήμο.

[1] Κάποτε ο Πανίκας έτρεχε με το μηχανάκι (να φαίνεται κιόλας) στην Καψόχωρα/Πευκοχώρι αν και άλλος νομός που δοκιμάζονταν από καταστροφικές πυρκαγιές. Έτρεχε (σαν το Βέγγο κι ας μην έκανε τίποτα) γιατί γνώριζε ότι εκεί ήταν μόνο Θεσσαλονικείς. Ο Μπουτάρης στον αντίποδα, τους έχει εντελώς ξεχασμένους.


11 έκριναν :

Swell είπε...

Είδες τί γίνεται αν ο άνθρωπος έχει "ευρεία" οπτική;

ο δείμος του πολίτη είπε...

Κάπως έτσι, swell...

Ανώνυμος είπε...

Τα αρχαία μνημεία δεν μετακινούνται επειδή ενοχλούν, αυτή είναι η φασιστική λογική του προσαρμόζω το περιβάλλον στις κάψες μου. Περαστικά.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Κάπως έτσι είναι, Ανώνυμε,

akrat είπε...

καλημέρα

δεν με πείθουν τα λεγόμενά σου...

τι αρχαία είναι??? αξίζουν???

η καύση είναι μια λύση από ΤΗΝ ΜΗ ΛΥΣΗ...

δεν είμαι σίγουρος ότι οι σκουριές είναι κακή επένδυση...

τον τουρισμό δεν τον πάω προτιμώ δουλιά όλο τον χρόνο και δεν με αφορούν οι μικροί επενδυτές που μήτε ΙΚΑ πλερώνουν και μας γδέρνουν...

να δούμ θέλει δουλιά το πράμα...

εν τω μεταξύ σκόρπιες σκέψεις κάνω... εσείς ξέρετε πιότερα εγά σαν τρίτος σκέπτομαι..

αθεόφοβος είπε...

Χωρίς βέβαια να έχω άμεση αντίληψη της πόλης δεν βρίσκω παράλογο ο δήμαρχος της να μην θέλει αρχαία με ιστορία όπως η Εγνατία να πάνε σε άλλο δήμο άποψη με την οποία συμφωνεί και το Δ.Σ. του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης.
Επίσης δεν ξέρω πόσο λογική είναι η πρόταση του αντιδήμαρχου Αστικού Περιβάλλοντος Κουράκη να καταργηθεί ο σταθμός του μετρό για να μείνουν τα αρχαία στην θέση τους.

ο δείμος του πολίτη είπε...

akrat, είσαι φιλελεύθερος και εγκάθετος φιλομνημονιακός, για αυτό δεν πείθεσαι...
Πάντως τα αρχαία είναι 75 μέτρα μεταρωμαϊκού δρόμου (διασταύρωση της αρχαίας Εγνατίας). Βέβαια μαζί με αυτά υπάρχουν κι άλλα μικρά κινητά αντικείμενα, που προτάθηκαν να μεταφερθούν σε άλλο σημείο της πόλης (πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά) εκτός όμως δήμου Θεσσαλονίκης...

Αθεό, φυσικά και είναι λογικό να τα θέλει... Το παράλογο είναι ότι ουσιαστικά θέλει να στματήσει το έργο του μετρό... Σημειώνω ότι για το έργο δεν ξέρω τι θέση ο σύλλογος Αρχιτεκτόνων (πρώτη φορά το ακούω), αλλά ξέρω τη θέση των αρχαιολόγων...
Και αν είναι λογικό να κρατήσει τα αρχαία, για΄τι είναι παράλογο να ζητήσω εγώ να κρατήσει τα σκουπίδια του και τα φέρνει στη δική μου αυλή; Γιατί να καίει τα δικά του σκουπιδια στη Σίνδο κι όχι στο δήμο του;
Πολλά πέφτουν όπως βλέπεις στο παιχνίδι. Στην ουσία ο Μπουτάρης φωνάζει και "μαλώνει" επειδή δεν έχει να παρουσιάσει ούτε... μακέτα. Υποχρεώνεται σε ανέξοδες φανφάρες για τα αρχαία (νοιαζόμενος όχι την πόλη, αλλά για το όνομά του στις εφημερίδες) επειδή δεν μπορέι να προβάλει κάποια έργο.

αθεόφοβος είπε...

Εδώ που τα λέμε είχατε συνηθίσει στα "έργα" του φτερωτού γιατρού οπότε ο Μπουτάρης σας πέφτει λίγος!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Όχι, μωρέ Αθεό... Αλλά, να έχω την απαίτηση τουλάχιστον ένας δήμαρχος να καταθέτει μία μελέτη (έστω και άγουρη) για τον τόπο του, που όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή χρηματοδότησης να επικαιροποιηθεί... Ούτε αυτό δεν είδαμε. Ακόμα και οι πεζοδρομήσεις μετά από πίεση του κόσμου προχώρησαν (όπως προχώρησαν).

Το κακό με τον Μπουτάρη είναι ότι μιλάει πολύ. Και προσωπικά φοβάμαι για το αν ποτέ θα μπορέσει το μετ΄ρο να επεκταθεί δυτικά με τέτοιες τεχνητές καθυστερήσεις...

o.thrax είπε...

Αν μετακινήσουν την "Εγνατία Οδό" απο εκει που ειναι τοτε θα παψει να ειναι Εγνατία οδός και θα ειναι πχ "οδος τσιγγάνων" ειναι μερικά "πράγματα που δεν κάνει να τα μετακινήσεις...αμα μεταφερθεί το πλακόστρωτο απο το σημείο που είναι θα πάψει να ειναι η Εγνατια οδος αλλα μια στοίβα απο πέτρες. Ειναι σαν να μου λετε οτι αμα μετακινήσω πχ μια οικοδομή που ειναι στην διασταύρωση Τσιμισκή και Αριστοτέλους στην Τούμπα πχ επι της Παπαναστασίου και Μαρτίου θα συνεχίσει να εχει τις ταμπέλες στην πρόσοψη και την αξια που ειχε πριν... Η οδος πρέπει να μείνει εκει που είναι. Αμα θέλουν υπάρχουν λύσεις. Μηπως δεν ηξεραν πως απο κατω θα βρουν αρχαία? Οπότε θα έπρεπε να υπολογίσουν και αυτες τις καθυστερήσεις...

o.thrax είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

ShareThis