προεκλογικά διαφημιστικά σποτάκια

Προ ημερών είχα τη φαεινή ημέρα να γράψω ένα άρθρο για τις ημέρες και τα έργα (βλ. σκάνδαλα) του Κ. Καραμανλή. Ωστόσο, σύντομα παρατήρησα ότι έπρεπε να κάνω κανονική έρευνα στο διαδίκτυο, σαν εκείνη που έκανα άλλοτε για τα διαζύγια και την ενδοοικογενειακή βία. Μιλάμε για πολύ δουλειά. Από πού να άρχιζα ο καημένος και πού να τελείωνα και όλα αυτά εν μέσω προεκλογικής περιόδου -δηλαδή γαμώ το τρέξιμο λες και η ζωή κινείται πια γύρω από ένα θεσμό που μόνο δημοκρατικό δεν κρίνω.

Ωστόσο, σκέφτηκα ότι μπορώ να πιάσω τον πρεπούμενο όγκο ενός σεντονιού γράφοντας για τα διαφημιστικά μηνύματα των δύο κυβερνητικών κομμάτων. Εντύπωση μεγάλη προκάλεσαν τα σποτάκια του ΠΑΣΟΚ. Διαφημίσεις πιασάρικες καθόλα με έντονο το πολιτικό μήνυμα, αντιπολιτευτική κριτική σε βάθος και σε πολλά ζητήματα και για πρώτη φορά προγραμματικές δηλώσεις (όσα είναι δηλαδή γραμμένα και στο πρόγραμμα του κόμματος). Το αν θα τα τηρήσουν θα το δούμε στο νέο έτος.

Το διαφορετικό δεν είναι μόνο το δίπτυχο κριτική-πρόγραμμα, αλλά η έλλειψη οποιασδήποτε προβολής στο πρόσωπο του αρχηγού. Το ΠΑΣΟΚ όχι μόνο δεν αρνείται το παρελθόν του στο όνομα ενός νέου αρχηγού, αλλά παρουσιάζεται σαν φυσιολογική συνέχεια και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο συλλογικό στοιχείο. Έχει φανεί από εσωτερικές και δημοσιευμένες δημοσκοπήσεις ότι το προφίλ του Προέδρου δεν προχωρά, κι έτσι επένδυσαν στη συλλογικότητα που ξυπνά μνήμες ιδεολογικές. Έτσι, αντί των αποσπασματικών εικόνων ενός Προέδρου -όπως μας έμαθαν τα ΜΜΕ τόσα χρόνια και εντελώς προσωποκεντρικά- τα σποτάκια προβάλλουν τη δυναμική του Κινήματος και του κινήματος.

Προκύπτει η εντύπωση ότι ο Γιώργος Παπανδρέου επέστρεψε στο ΠΑΣΟΚ. Τα μηνύματα μαζί για τη νίκη, δίκαιη κοινωνία, δίκαιη Ελλάδα και το κεντρικό τρίπτυχο σιγουριά, ελπίδα, προοπτική είναι σαν επιστροφή στο ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου. Στις προηγούμενες εκλογές μιλούσε ο Γιώργος Παπανδρέου, ενώ τώρα μιλάει το ΠΑΣΟΚ. Η προβολή του “Γιώργος Παπανδρέου” υποχωρεί σε αυτή την προεκλογική εκστρατεία και αναδεικνύεται πάλι η προβολή του ΠΑΣΟΚ, με επαναφορά και του κλασικού σήματος του κόμματος.

Από την άλλη δεν μπορώ να παραβλέψω ότι ουσιαστικά η κριτική που ασκείται ξεπερνά κατά πολύ εκείνη των μηνυμάτων του παρελθόντος. Παλαιότερα η μαύρη προπαγάνδα ή αλλιώς αρνητική κριτική είχε καταρρακωθεί από την ανάλογη αμερικάνικη κουλτούρα και ουσιαστικά ενόχλησε τους Έλληνες –κάτι που είδαμε και στις προ-προηγούμενες εκλογές σε σποτάκια της ΝΔ. Αντίθετα, η μαύρη κριτική (βλέπε δάση, ξυλοδαρμοί κτλ) πλαισιώνονται πέρα από το καλλιτεχνικό στοιχείο με την προγραμματική δήλωση. Το αποτέλεσμα είναι η αποδοχή των μηνυμάτων από το εκλογικό σώμα χωρίς τις παλαιότερες αντιδράσεις των αντιπάλων. Τα μηνύματα πέρα από μία πρόχειρη ματιά δε ζητάνε μόνο αρνητική ψήφο στη Ν.Δ. δυσφημίζοντάς την, αλλά προβάλλουν εναλλακτικές, προγραμματικές λύσεις.

Στόχος είναι οι αναποφάσιστοι και κυρίως οι παραδοσιακοί ψηφοφόροι του ΠΑΣΟΚ που διαφαίνεται ο κίνδυνος να στραφούν απογοητευμένοι προς το ΣΥΝ ή το Λευκό και το Άκυρο ή την αποχή. Η πινελιά του Λαλιώτη ολοφάνερα είναι πλατιά απλωμένη σε όλα τα εν λόγω διαφημιστικά μηνύματα. Ένα έντονο ερώτημα είναι το πώς τόσες διαφημίσεις χρηματοδοτούνται, αλλά γνωρίζουμε καλά ότι το ΠΑΣΟΚ είναι πλούσιο κόμμα.


Σε άλλο μήκος κύματος η ΝΔ, προσπαθεί να προβάλλει την ιδιαίτερη αξιοπιστία του Πρωθυπουργού. Δεν κατάλαβα ακόμα γιατί νομίζουν ότι μία προβολή στη χαμένη αξιοπιστία του Καραμανλή θα πιάσει στους αναποφάσιστους. Ένας πρωθυπουργός για του οποίου τα τελευταία 3,5 χρόνια χρειάζεται ολόκληρη έρευνα. Αξιοπιστία που η σύζυγός του από νηπιαγωγός έγινε χειρουργός; Αξιοπιστία για τις Υποκλοπές ή που ζήτησε συγνώμη επειδη δεν μπόρεσε να απομακρύνει τη διαφθορά που περικύκλωνε τους συνεργάτες του (βλ. δηλώσεις του στην αποπομπή του Τσιτουρίδη). Αξιοπιστία για τους συμβασιούχους ή για τις υπουργικές επιλογές και της απόκρυψη πληροφοριών;

Μία λογική εξήγηση είναι ότι όντες στην εξουσία λίγο καιρό δεν έχουν να παρουσιάσουν το έργο του δεκαετούς ΠΑΣΟΚ και μη έχοντας δημοσιευμένο πρόγραμμα -πέρα από ρητορείες του κώλου- αναγκαστικά σύρθηκαν στην προσωπολατρία. Κάτι έπρεπε και τούτοι να παρουσιάσουν.

Αλγεινή εντύπωση πάντως μου προξένησε η τοποθέτησή του για τις πυρκαγιές στο debate. Λίγο πολύ είπε ότι δεν κατόρθωσαν να σβήσουν έγκαιρα τις φωτιές και ότι λυπήθηκε πολύ για το χαμό δεκάδων ανθρώπων, αλλά χάρει στις πυρκαγιές αναφάνηκε η ελληνική φιλανθρωπία και ο πατριωτισμός μας. Μάλιστα... ευτυχώς που έκαψε την Ελλάδα και φάνηκε ότι είμαστε φιλάνθρωποι. Εκτός από μαλάκες που τον πιστεύουμε κι ελπίζουμε στο ρουσφέτι των βουλευτών του, είμαστε δις μαλάκες, αφού αντικαθιστούμε την κρατική πρόνοια μέσα από τη φιλανθρωπία μας -που εκείνος τόσο εύκολα βάφτισε πατριωτισμό.


Κάποτε μέσα στα μεταχουντικά οράματά τους οι Έλληνες θεώρησαν τις εκλογές γιορτή της δημοκρατίας. Σήμερα επιβεβαιώνουμε ότι η εκλογική διαδικασία είναι η ταφόπλακα της δημοκρατίας. Μέσα από τα ποικίλα επικοινωνιακά τερτίπια ειδικών επιτελείων, η δημοκρατία υποβιβάζεται σε διαφημιστικά μηνύματα και σε πρακτική στον εξακολουθητικό και στιγμιαίο μέλλοντα των ρημάτων. Ο κίνδυνος της δημοκρατίας δεν είναι η έλλειψη κυβερνητικής αυτοδυναμίας -και η αναγκαία κυβερνητική συνύπαρξη με μία επιρρεπή στις λαϊκές απαιτήσεις αριστερά-, αλλά η ανέξοδη ελπίδα που εξαπολύεται δίκην διαφημιστικής προσφοράς εξυπηρετώντας το σύστημα της ανισότητας-αδικίας.

Η δημοκρατία για καιρό ακόμη θα περιμένει πίσω από ένα στούντιο. Ίσως κάποτε οι τηλεκανίβαλοι να επιτρέψουν την εμφάνισή της στο γυαλί. Ποτέ όμως όσο στεκόμαστε μπροστά σε ένα γυάλινο κουτί δε θα τη δούμε να ζωντανεύει. Η τελική επικράτηση της τηλεοπτικής υποκουλτούρας που εκθειάζει προπαγανδιστικά τη δημοκρατία τους, αλλά τελικά την υπερφαλαγγίζει και τη σφίγγει σε σημείο πνιγμού μέσα από ένα στημένο και άρα ψεύτικο διάλογο που δεν επιτρέπει ελεύθερες κινήσεις. Η δημοκρατία δε συστήνεται με διαφημίσεις. Η δημοκρατία γεννιέται από τη δράση και τον ουσιαστικό διάλογο, το σεβασμό και τις θέσεις μακριά από προσωπολατρίες. Κατάντησε όμως ένα τηλεοπτικό σόου με πρωταγωνιστές περσόνες των μέσων επικοινωνίας (δημοσιογραφικό κατεστημένο και πολιτικούς που εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την τηλεοπτική προβολή και την επικοινωνιακή τους τακτική).


40 έκριναν :

Παρατηρήτηριο Πυλαίας είπε...

Εγω προσωπικα βαρέθηκα την αρνητική διαφημιση και τα σποτάκια του Λαλιώτη μου θυμίζουν ενα ΠΑΣΟΚ που θελω να ξεχάσω. Οσο για το πρόγραμμα που λές αυτα ειναι απλά πυροτεχνήματα. Σκόρπιες λέξεις που υποσχονται πολλα αλλα δεν λέν τίποτε.

Οσο για την Νέα Δημοκρατία οι "καθημερινοι ανθρωποι" ειναι απλές καρικατούρες όπως και ο τσαλακωμένος Καραμανλής που επειμένει να τον ψηφίσουμε ως το μη χειρον βελτιστον.

Το σποτ που μου αρεσε ηταν του ΚΚΕ με τις πινακίδες στην Εθνικη.

spirosvii είπε...

Καλά τι ήταν το "Το αν θα τα τηρήσουν θα το δούμε στο νέο έτος."? Του εκλεξατε κιόλας κυβέρνηση κύριε δείμο. :)

Πάντως στο κείμενό σας φαίνεται καθαρά η όψη που βλέπετε τις εκλογές, η ματιά σας πρασινίζει...

Θα ήθελα να μου/μας τι εννοείτε με τη λέξη υποκουλτούρα στην τελευταία παράγραφο.

Καλημέρα σας!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Στάθη, αυτά τα σποτάκια ξεπέρασαν την έννοια της αρνητικής διαφήμισης και αγγίζουν τη λογική της κριτικής.

Σπύρο, προτιμώ να σκέφτομαι πιο θετικά (αφού η αριστερά έχει χαντακωθεί από την τηλεοπτική προπαγάνδα). Εννοώ τις ίδιες τις διαφημίσεις. Λες επειδή είμαι δίπλα σε πράσινο Δήμαρχο να άρχισα να αλλάζω χρώμα;

αθεόφοβος είπε...

...δε ζητάνε μόνο αρνητική ψήφο στη Ν.Δ....

Δυστυχώς Δείμο ακόμα και οι οπαδοί όλων των άλλων κομμάτων,πλην ΚΚΕ(όσοι δεν είναι στον σκληρό πυρήνα των φανατικών) δεν πιστεύουν ότι αν βγεί το κόμμα τους θα γίνουν ριζικές αλλαγές.
Απλά δεν αντέχουν άλλο να βλέπουν την πιό ανίκανη κυβέρνηση από την μεταπολίτευση ξανά και γι΄αυτό θα ρίξουν αρνητική ψήφο.

Ανώνυμος είπε...

Αν ρωτήσει κανείς έναν έντιμο "διαφημιστή" θα του πει ότι δεν μπορεί να κρύψει το προφανές, ή να το πουλήσει με μια ωραία συσκευασία απλά.
Μπορεί να τονίζει κάποια δυνατά σημεία, αποσπώντας το focus από τα αρνητικά, μπορεί να υπερβάλει σε κάποιες θετικές ιδιότητες, αλλά δεν μπορεί να πουλήσει σκ..α για χρυσάφι. Εκτός αν υπάρξει κάποια μαζική υστερία σαν "το νερό του Καματερού".
Αλλά, σήμερα, το βλέπουμε όλοι. έδαφος για μαζική υστερία δεν υπάρχει, έχω λοιπόν μια υποψία ότι το δούλεμα δεν θα πιάσει.
Δυστυχώς όμως υπάρχει μια άλλη δύναμη που λέγεται κομφορμισμός, έτσι το πόπολο (ένα μεγάλο κομμάτι του πάντως) θα γλύψει πάλι εκεί που φτύνει.

Βαγγέλης Μπέκας είπε...

Τι μπορείς να πεις για ένα πρωθυπουργό που μόλις ανακαλύφτηκε ότι παρακολουθείτε το τηλέφωνό του, κοίταξε πως και πώς να το συγκαλύψει…

Σκέτη παράνοια!

Λέτε να αυτό παρακολουθούνταν;

Και σε αυτά που λες για την προβολή του Καραμανλή στα σποτ έχεις δίκιο. Κάθε φορά που τον βλέπω σε κάποια αφίσα μόνο του σηκώνεται το χέρι και τον μουντζώνει, τον άχρηστο!

spirosvii είπε...

Πολύ αρνητικότητα έχει πέσει. Πάντως προσωπικά βαρέθηκα να τους ακούω.

Ξέρετε τι θέλω να κάνω? Πήγα στη ΔΑΠ και ζήτησα εισητήριο με καράβι και ΚΤΕΛ (είχαν βγάλει ανακόίνωση ότι δίνουν) και περιμένω τηλέφωνο να πάω να πάρω το εισητήριο. Πιστεύω ότι είναι θέμα αξιοπρέπειας να πάρω εισητήριο και να ψηφήσω κάτι άλλο. Το ίδιο θα συνέβαινε αν πήγαινα στη ΠΑΣΠ απλά είχαν τελειώσει τα εισητήρια.

Zaphod είπε...

Είσαι όντως...λίγο πράσινος στο πόστ Δείμε :-Ρ

Στην ουσία πάντως (παράγραφοι - κατακλείδα) είσαι μέσα και συμφωνούμε απολύτως.
Τις μαλακίες που έλεγε στο debate για τις φωτιές, θα τις έλεγε ίσως η Θάστερ ή ο μάπας ο Μπλερ αλλά στην Ελλάδα ήταν τουλάχιστον κοτσάνα να περηφανεύεται η κυβέρνηση για τα...charities!

Μια ερώτηση: Ο Κώτσος έλεγε πως αποφάσεις εν θερμώ δεν παίρνεις, οκ ας το χάψουμε. ΑΝ ΞΑΝΑΒΓΕΙ θα ξηλώσει το μισό πυροσβεστικό σώμα, την Πολιτική Προστασία, το δασαρχείο, θα επιβάλει ποινές (αν υπάρχουν, δεν ξέρω) στους Νομάρχες , θα εκτελέσει τον Πολύδωρα;

Αυτό το παιδί ξέρει να μιλάει, το εμπεδώσαμε, είναι καιρός να μάθει και να περπατά.
Για τον Γιωργάκη άστα....αυτός ακόμα δεν έμαθε να μιλάει :-Ρ

ο δείμος του πολίτη είπε...

Αθεόφοβε, στην ουσία δεν έχεις άδικο. Σίγουρα κανείς δεν το πιστεύει. Τα μηνύματα περνάνε όμως -ρογραμματικές θέσεις θέλοντας να πείσουν ότι έχουν προγραμματικές θέσεις πράγματι.

Κομμούνι, το δούλεμα θα πιάσει. Για αυτό το λόγο μίλησα και για ταφόπλακα της δημοκρατίας και για αναμονή μέσα σε ένα στούντιο.

vita, κι εγώ κάπως έτσι κάνω (απλά βρίζω και δε μουντζώνω -δε μου αρέσουν οι χειρονομίες βλέπεις).

Σπύρο, βρήκες και τζάπα μέσο μεταφοράς. Αλλά σκέφτηκες ότι θα ακούς καθ' όλο το ταξίδι το ζήτω η Ελλάδα, ζήτω η θρησκεία, ζήτω η Νέα Τρομοκρατία.

Σπύρος Σεραφείμ είπε...

αφού έχουμε φτάσει στο σημείο να διαφημίζουμε τη Δημοκρατία, δείμο μου, κάτι δεν πάει καθόλου καλά. Και το κακό είναι ότι οι διαφημίσεις αυτές στερούνται έμπνευσης, γιατί έτσι είναι και τα κόμματα...

ο δείμος του πολίτη είπε...

Zaphod, φταίνε φαίνεται οι συνεργάτες και η καταγωγή μου για το πρασίνισμα. Ευτυχώς που με έχετε μάθει ότι γράφω με ειλικρίνει, ό,τι τουλάχιστον πιστεύω και ό,τι βλέπω. Πάντως για στα υπόλοιπα σχόλια συμφωνούμε απολύτως.

Σπύρο, δυστυχώς έχεις δίκιο. Ωστόσο, η αναγκαιότητα διαφήμισης της δημορκατίας επιβεβαιώνει ότι η δημοκρατία χάθηκε κάπου στο δρόμο για την κάπλη και την τηλεοπτική οθόνη. Μία διαδρομή που κάνει μόνο κάθε 3-4 χρόνια χωρίς στάσεις ξεχνιέται όσο νά 'ναι.

Swell είπε...

Τα ποσά που δαπανούν τα κόμματα στην τηλεόραση είναι ρυθμισμένα από νόμο. Όλα τα κόμματα μαζί θα μοιραστούν σ' αυτές τις εκλογές διαφημιστικό χρόνο αξίας 6 εκ. ευρώ περίπου. Από αυτόν το χρόνο ΝΔ & ΠΑΣΟΚ παίρνουν από 40%. Ο υπόλοιπος χρόνος κατανέμεται στα άλλα κόμματα.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Swell, το ξέρω, αλλά πρέπει να ξέρουμε και ότι είναι τεράστιο το ποσό.

melomenos είπε...

όσο τους ενδιαφέρει μόνο να μας κυβερνήσουν! όσο βάζουν προτεραιότητα να τυπώσουν πρώτα τα προεκλογικά φιλάδια και όχι τα βιβλία
η Ελλάδα θα πηγαίνει"βήμα βήμα"(όπως λέει και ο καταλληλότερος! :)) προς τα πίσω!
καλό μας βράδυ

ο δείμος του πολίτη είπε...

Μελομένε, δεν είναι μόνο το ζήτημα των εκδόσεων. Το θέμα είναι βαθύτερο. Όσο στηρίζονται στη διαφήμιση, τόσα η δημοκρατία βυθίζεται στα σκοτάδια της αδιαφορίας για τον κόσμο.

tsalimi είπε...

Κι εδώ δικομματισμός;

2Σx2 είπε...

Λογικά μου φαίνονται όλα αυτά.
Και λογικές και οι διαφημιστικές επιλογές του κάθε κόμματος.
Βασισμένοι στη δημοσκοπική ερώτηση: "Ποιον θεωρείτε καταλληλότερο για πρωθυπουργό" φτιάχνουν τα σποτάκια τους.
Ο Καραμανλής από την αρχή της θητείας του διατηρεί σαφώς μεγαλύτερα ποσοστά σε αυτήν την ερώτηση σε αντίθεση με τα στελέχη του τα οποία δεν ξεχωρίζουν ιδιαίτερα σε σύγκριση με αυτά του Πασόκ. Οπότε προσωποκεντρική η καμπάνια της ΝΔ και αποπροσωποκεντρική αυτή του Πασόκ με το παράπλευρο όφελος της προκύπτουσας συσπείρωσης στο κόμμα και όχι στον αρχηγό (πείραμα που είχε αποτύχει στις προηγούμενες βουλευτικές).
Η δημοκρατία των δημοσκοπήσεων δηλαδή.

patsiouri είπε...

Κι εγώ κόλλησα άσχημα με αυτό που είπε για τις φωτιές ο Μπούλης-Φόρεστ...

Ελπίδα είπε...

Δείμε μου, ήρθα να σε χαιρετήσω από κοντά και να ευχηθώ καλή επιτυχία στην ψήφο σου!
Δεν είδα καμιά διαφήμηση και γενικά μ' έχουν κουράσει πολύ αυτές οι εκλογές. Ίσως γιατί είναι λάθος στιγμή και κλωτσάει η καρδιά μου.
Μου φαίνονται "λίγοι" όλοι τους!

Ανώνυμος είπε...

Δειμο μου,[παρα το οτι σε κραζω συνεχως]για πρωτη φορα θα συμφωνισω μαζι σου.Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ καταφερε ενα και μοναδικο πραγμα, να ενωσει τους Ελληνες[εναντιον του].Κατανοω το πρασινισμα σου,αλλωστε και εγω επιασα τον εαυτο μου να υπερασπιζεται το πασοκ[οποια καταντια],αλλα ειναι λογικο.Οταν βλεπω αυτον τον αχρηστο, ανυπαρκτο, βαρωνο Μυνχαουζεν και τα ανεγκεφαλα κοπροσκυλα που εχει για υπουργους[Πολυδωρας,Κουτσικου καιτο υπολοιπο σκυλολοι]να προσπαθουν να με πεισουν οτι ολα πηγαινουν καλα,το λιγοτερο που κανω ειναι να βριζω.Με τη μαλακια τους θα μας κανουν παρανοικους[αν περπατας στο δρομο και βριζεις τι αλλο εισαι].Για πρωτη φορα θα ψηφισω πασοκ μονο και μονο για να φυγουν οι κρετινοι,ετσι απολιτικα.Αυτες οι υπεροχες διαφημησεις της νδ που εμπιστευονται τον ΜΑΛ. για την "ομορφια"του μαλλον φερνουν αντιθετα αποτελεσματα.ΜΑΥΡΙΣΤΕ τον να φυγει,για να ξαναψηφισω ΛΕΥΚΟ. Α

Ανώνυμος είπε...

Μπορώ να καταλάβω ότι θα τις πάρει τις εκλογές ο Καραμανλής. Να καταλάβω και ότι μπορεί να πάρει 45%, 50%, 60%. Εκείνο που δεν μπορώ να χωνέψω με τίποτα, είναι ότι στις δημοσκοπήσεις αμέσως μετά τις πυρκαγιές, η ΝΔ δεν υπέστη ουδεμία φθορά, μάλιστα μερικές έδειχναν αύξηση της συσπείρωσης. Σε τι χώρα ζώ ρε πούστη μου;

πνευμα είπε...

Σε έναν κόσμο που γαλουχείται με την πεποίθηση πως όλα πουλιούνται και όλα... διαφημίζονται η δημοκρατία θα ξέφευγε?

Κρίμα γιατι τα χρήματα που δαπανούνται είναι πάρα πολλά και υπάρχουν άνθρωποι που πραγματικά τα έχουν ανάγκη.

Καλημέρα Δείμο

ο δείμος του πολίτη είπε...

Τσαλίμι, πού δεν υπάρχει δικομματισμός; Ήθελες να γράψω για το ΚΚΕ και ΣΥΝ; Μου φαίνεται ότι οι τελευταίες παράγραφοι καλύπτουν αυτό το κενό (άσε που έχει μόνο 2 διαφημίσεις το κάθε κόμμα).

2Σx2, λογικές είναι, σωστές όμως είναι; Δημοκρατικές είναι;

Πατσιούρη, εγώ έπαθα πλάκα μόλις το άκουσα.

Ανάσα, κι εγώ κουράστηκα, αλλά δε χαρίζω τίποτα και δε χαραμίζω τίποτα.

Ανώνυμε, το θέμα δεν είναι τι θα ψηφίσω -άσε που υποστηρίζω ανεπιφύλακτα τους δύο Σταυρουπολίτες και φίλους υποψηφίους της δημοτικής μου παράταξης (το Μιχαλάκη του ΣΥΡΙΖΑ και την Καρασαββίδου του ΠΑΣΟΚ)-, αλλά ότι η δημοκρατία έχει κλειδωθεί σε ένα στούντιο. Εκεί είναι ο προβληματισμός μου. Απλά κάποιοι δεν το κατάλαβαν.

Αντώνη, αυτό δεν είναι απλά ερώτημα, αυτό είναι αποκάλυψη του στησίματος των δημοσκοπήσεων.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Πνεύμα, το διατύπωσες περίτρανα. Στο μεταμοντέρνο κόσμο της διαφήμισης και του καταναλωτισμού, πώς να ξεφύγει η δημοκρατία και τα κόμματα;

Ανώνυμος είπε...

Εγω παντως ειμαι τοσο οργισμενος με την ηλιθιοτητα και την ανικανοτητα που θα κανω και συμμαχια με το διαβολο για να ξεκουμπιστουν οι κρετινοι. Α

ο δείμος του πολίτη είπε...

Καλά, ανώνυμε, σε τούτο συμφωνώ ανεπιφύλακτα. Χειρότερη κυβέρνηση δεν μπροούσα να φανταστώ.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ είπε...

Αγαπητέ Δείμε, εκπληκτικό post όπως πάντα.
Όμως θα μπορούσε κανείς να σκεφτεί μια χώρα στον κόσμο που το παιχνίδι των εκλογών δεν παίζεται με αυτό τον τρόπο; Μια χώρα στην οποία δεν αποθεώνεται η επικοινωνία, αλλά γίνεται ουσιαστικός διάλογος και παράγεται πολιτική; Υπάρχει χώρα της "ανεπτυγμένης" Δύσης που η Δημοκρατία δεν υποτάσσεται στις επιταγές του πολιτικού μάρκετινγκ; Υπάρχει τομέας σε αυτή τη ζωή που τελικά δεν εξουσιάζουν οι κάθε λογής και είδους marketiers; Μπορεί να μην μας αρέσει (προσωπικά δεν μου αρέσει καθόλου) αλλά δυστυχώς έτσι παίζεται το παιχνίδι. Και σε αυτό το παιχνίδι πρέπει να μπουν όροι. Αν η Δημοκρατία μας είναι κλειδωμένη σε ένα τηλεοπτικό στούντιο ευθύνεται μόνο το τηλεοπτικό στούντιο; Kαι σε μένα προκαλούν αηδία οι τηλεοπτικές κοκορομαχίες που δυστυχώς οι περισσότεροι πολιτικοί προσπαθούν να μεταφέρουν από κεκτημένη ταχύτητα και αλλού (όπως στο ραδιόφωνο που εργάζομαι) όμως τελικά όλο αυτό αποτελεί μόνο ευθύνη των μέσων και των πολιτικών; Φταίνε οι πολιτικοί (ακόμη και του χώρου που υποστηρίζεις) που διαγκωνίζονται για μια θέση μπροστά στις κάμερες; Μήπως όλοι λίγο-πολύ εκπαιδευόμαστε να ζούμε σε έναν τέτοιο κόσμο; Μήπως κουτσοβολευόμαστε άνετα στον καναπέ μας με αμερικανιές και αμερικλανιές τέτοιου τύπου και μας ψιλοαρέσει; Μπορεί να κάνω τραγικό λάθος. Αλλά λέω μήπως;

Ανώνυμος είπε...

καλησπέρα δείμο και σ'όλη τη παρέα.
Τα ίδια πάνω κάτω αναφέρω στα τελευταία μου post, (περι εκλογών ) με κάποια ενδιαφέροντα, δραματικά στοιχεία, πλήρη διάλυση έχουμε , κατα ΙΝΕ, Εurostat.
Για τα διαφημ.σποτ, πολύ καλή ανάλυση και σωστή αποκωδικοποίηση.

Leigh-Cheri είπε...

...Όσον αφορά στο δημοκρατικό πολίτευμα, είπε ότι στην πραγματικότητα δεν υπάρχει: «Δεν είναι Δημοκρατία όταν το σύστημα ζητεί, απαιτεί, παρακαλεί από τους πολίτες ένα και μόνο πράγμα. Την ψήφο τους. Κι έχουμε ως αποτέλεσμα ο πολίτης –Πολίτης είναι μία πάρα πολύ ωραία λέξη- να μην μπορεί να κάνει τίποτ` άλλο, από το να βγάλει μια κυβέρνηση και να βάλει μία άλλη στη θέση της. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως θ` αλλάξει και κάτι. Μας χειρίζονται οι προεκλογικές καμπάνιες, μας χειρίζονται τα ΜΜΕ και τελικά οι κοινωνίες μας οδηγούνται σε απάθεια και σε αδιαφορία. Και είναι ένοχες γι` αυτό. Μας συμβαίνει, λοιπόν, κάτι τρομερό. Είμαστε ταυτόχρονα θύματα, συνένοχοι και ένοχοι. Κι αν δεν μπορούμε ν` αποφύγουμε να είμαστε θύματα, ας προσπαθήσουμε τουλάχιστον να μην είμαστε συνένοχοι ή θύτες.
Θα `πρεπε να μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά μια κοινωνία έντιμη, ηθική και ανθρώπινη, αλλά αυτοί που κυβερνούν δεν είναι ούτε έντιμοι, ούτε ηθικοί και, πολύ φοβάμαι, ούτε καν ανθρώπινοι.»

Αυτά είπε περί Δημοκρατίας και εκλογών ο Ζοζέ Σαραμάγκου - ένας Άνθρωπος Σοφός (κι όποιος διαβάζει τα βιβλία του το ξέρει) - όταν, τον Δεκέμβρη που μας πέρασε, παρευρέθηκε στην Πάτρα, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας.

Τι να πω εγώ;...

Kapetanios είπε...

"..Προκύπτει η εντύπωση ότι ο Γιώργος Παπανδρέου επέστρεψε στο ΠΑΣΟΚ. Τα μηνύματα μαζί για τη νίκη, δίκαιη κοινωνία, δίκαιη Ελλάδα και το κεντρικό τρίπτυχο σιγουριά, ελπίδα, προοπτική είναι σαν επιστροφή στο ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου..."
Καλά ρε δείμο :))
ΌΟΟΟΟλα αυτά βγήκαν από ένα διαφημιστικό μήνυμα??? :))
Κάτσε καλά ρε Γεράσιμε!! :))
Εν πάση περιπτώσει θα συμφωνήσω μαζί σου , για να μην το κάνουμε εδώ μέσα πρωτομηνιά πρωτοχρονιά και αρχή καλός μας χρόνος :)) στο ότι αυτά τα διαφημιστικά τρικ ( «Μμμμμμμαζί για το νοίκι» απ εδώ, «Μαζί για μια άλλη Ελλάδα που υπάρχει και την θέλουμε»-ούτε γκόμενα να ήταν- από την άλλη πλευρά ) απευθύνονται στο κατ εξοχήν απολιτικ κομμάτι της Ελληνικής κοινωνίας( που ΔΥΣΤΥΧΩΣ ρυθμίζουν κάθε φορά την πορεία αυτού του τόπου με τα γνωστά- και πως θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά –αποτελέσματα) , αυτό των «αναποφάσιστων» 4 μέρες πριν τις εκλογές!!!!
Πολίτες που έχουν υποβιβάσει την ψήφο τους σε επιδοκιμασία ή αποδοκιμασία μιας ατάκας ή ενός διαφημιστικού σποτ!!!

ellinida είπε...

Τα σποτάκια είναι χάλια γενικώς. Της ΝΔ θυμίζουν διαφήμιση απορρυπαντικού, του ΚΚΕ κακόγουστα και του ΠΑΣΟΚ τουλάχιστον ελεεινά που χρησιμοποίησαν τους πυρόπληκτους.
Του Σύριζα πάλι άνευ φαντασίας, το μόνο καλό είναι το αστέρι που σχηματίζουν τα χέρια.
Γενικά πολύ χαμηλή ποιότητα. Δεν ξέρω αν οφείλεται στο ξαφνικό τετακέ του Καραμανλή, αν και όλοι το περιμέναμε. Πως καταλαβαίνεις πως έρχονται εκλογές; Κάνουν όλοι τους δίαιτα και φρεσκαρισματάκι λολλ.
Πάντως θεωρώ σιχαμένο το να μην έχουν ακόμα σαραντίσει οι νεκροί και οι ύαινες να ζητάνε ψήφο. Βρε ουστ, θα ψηφίσω Βεργή ή Σαρρή μα τω Θεώ, τόσο μου την έχει δώσει. Το λέω για πλάκα αλλά ειλικρινά δεν ξέρω, ίσως και να το κάνω τελικά.
Τελικά τις εντυπώσεις τις κέρδισε ο Καρατζαφέρης που πράγματι απ'ότι φαίνεται έδωσε τα χρήματα για την αρωγή των πυρόπληκτων.
Οι άλλοι λίγο φιλότιμο δεν είχαν;
Θεωρώ πως είναι ξεφτίλα και ότι δεν μπορούσαν να πέσουν πιό κάτω στα μάτια μου όλοι τους.

Dodos είπε...

βρε δήμο που τα είδες εσύ τα πιασάρικα διαφημιστικά του πασόκ; αρχικά νόμιζα ότι μιλούσες ειρωνικά!

εγώ γιατί στα σποτάκια του πασόκ βλέπω κακογουστιά και εκμετάλλευση γεγονότων των οποίων τα θύματα θα ήθελαν να δουν λύσεις άμεσες και όχι τα καμμένα τους σπίτια πρωταγωνιστές!
όπως αναφέρει και η ellinida, χρησιμοποιούν τους πυρόπληκτους και ΟΧΙ μόνο! είδα τον φοιτητή με τα πράσινα παπούτσια! είδα τον φοιτητή από την κύπρο ξυλοκοπημένο να εμφανίζεται σε προεκλογικό σποτ!
εγώ λέω ντροπή στους δημιουργούς που από ότι φαίνεται δεν έχουν καθόλου αξιοπρέπεια και προσπαθούν με τον χειρότερο τρόπο να μαζέψουν ψήφους από αναποφάσιστους!
και λύσεις ναι προτείνουν αλλά αν παρατηρησες βάζουν αυτές τις καταραμένες λέξεις μπροστά, δεσμευόμαστε και εγγυόμαστε!
όλοι δεσμεύονται αλλά πέφτουν λίγο μακρυά από τις δεσμεύσεις τους!
προτείνουν κάποιες λύσεις οι οποίες
όμως φαίνονται άπιαστα όνειρα και δείχνουν να μην είναι τόσο καλά μελετημένες.
άσε που μερικές θυμίζουν σποτ του λαος (αυτά με τον τύπο με το κλειστό μάτι)

όσο για τα σποτάκια της νδ συμφωνώ μαζί σου. δεν τους έπαιρνε νομίζω να κάνουν και τίποτα άλλο.
(μόνο κει στου κκε τα λέν καλά!χεχε) :)

ο δείμος του πολίτη είπε...

Βασίλη, δε διαφωνώ καθόλου. Η ευθύνη ανήκει συλλογικά σε όλους τους κοινωνούς της ελληνικής πολιτικής σκηνής (και σε εμάς και σε άλλους). Το έχω πει τόσες φορές ότι πρέπει κάποτε να διεκδικήσουμε το αυτονόητο: το δικαίωμά μας να ασχολούμαστε με τη μοίρα μας, με τα κοινά, με το μέλλον μας. Η προπαγάνδα και η έντεχνη απομάκρυνση των πολιτών από το κίνημα και τον έλεγχο της εξουσίας είναι όμως κάτι πέρα από τις δικές μας ευθύνες.

Σπίθα, όταν η πολιτική φεύγει από τον πολίτη και γίνεται ενασχόληση μιας ολιγαρχίας -που είναι και αρκετά ευκατάστατη- τότε η δημοκρατία χάνεται ανάμεσα στα κυκλώματα ενός τηλεοπτικού κουτιού.

Leigh-Cheri, και η δημοκρατία μαζί με το αυτονόητο χρειάζονται τελικά διαφήμιση.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Καπετάνιε, διαφωνείς στο ότι αυτά είναι τα μηνύματα που περνούν μέσα από τις διαφημίσεις; Αυτό θέλει να περάσει στον κόσμο. Δυστυχώς.

Ελληνίδα, δεν είναι θέμα ψήφου. Ούτε μπορώ να μιλήσω για ύαινες, όταν οι ευθύνες είναι τόσο μεγάλες και μία αδιάφορη κυβέρνηση αποφασίζει στην πλέον επικίνδυνη περίοδο να προκηρύξει εκλογές. Δεν κατηγορώ το ΠΑΣΟΚ για τη χρήση των πυρκαγιών. Αλλού μάλλον πρέπει να εστιάσουμε την κριτική μας.

Dodos, η αξιοπρέπεια είναι μία έννοια τελείως υποκειμενική, ξέρεις. Εξάλλου, ένα διαφημιστικό κρίνεται επιτυχημένο ή όχι, ανάλογα με το αν περνάει το μήνυμά του στο κοινό στο οποίο απευθύνεται -και του ΠΑΣΟΚ είναι πετυχημένα, αν σκεφτείς ότι θέλει συσπείρωση και αριστερές αναποφάσιστων ψήφους.

ellinida είπε...

Δείμο μου
Η κριτική είναι στα έργα που έκαναν οι μεν και οι δε και το πόσο αισθάνεται κανείς ότι υποτιμούν την νοημοσύνη του.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ελληνίδα, πόσο δίκιο έχεις.

Ανώνυμος είπε...

kalimera "Deime".
An kai afto to post sou einai prin apo tis ekloges kai ego sou apando meta...(as me sinxoreseis esi kai oi ipolipi parea) prosopika den exo tileorasi...den thelo na vlepo tipote...thelo na zo kai na aisthanomai...na zo kai na viono to dikaio kai to adiko, to timio kai to atimo...to kalo gia olous kai tin anidioteleia mesa apo tin kathimerinotita...
Proxthes tin imera ton eklogon, epeidi o yios mou ithele na dei ton agona tis ethnikis sto eurobasket pigame giro stis 7:00 se ena kaffe-bar gia na doume ton agona alla oloi vlepan ta exit-polls kai tis sizitiseis gia ta eklogika apotelesmata pou akoma den eixan vgei...oute tin elaxisti ipomoni den exoun politikoi kai MME na perimenoun tin katametrisi ton apotelesmaton ...emeis oi polites prepei na exoume tin ipomoni kai tin diathesi na tous akoume kai na krinoume alla ekeinoi oute na metrisoun tis psifous den andexan na perimenoun...kai vazoun aftous tous ilithious na protrexoun kai na poun ta apotelesmata prin kala kala klisoun oi kalpes (aftoi kai an einai propeteis)...alla fteme kai emeis pou tous vlepoume...ti na po...pira ton poliagapimeno mou yio kai figame gia to club tou olymbiakou gia na doume ekei ton agona tis ethnikis...(krifi mou elpida..oti isos ekei na iparxoun akoma aksies kai idanika gia na megaloso omorfa ton yio mou...) den thelo na ton vlepo ermeo kai pathitiko...
signomi pali to girisa sto prosopiko...
Eipes se kapoio sxolio sou pio pano oti kai i dimokratia xreiazetai diafimisi...isos alla oxi etsi...i diafimisi pou leitourgei stis meres mas einai pareksigimeni kai leitourgei katanalotika kai oxi epimorfotika i pliroforiaka...mallon se siziteis mazi sou/sas tha eprepe na prosexo perissotero tous orous pou xrisiomopoio gia na xaraktiriso pragmata kai katastaseis...parola afta pistevo stin efiia sou kai thelo na pistepso oti egeina esto ligo andilipti...
tin kalimera mou, kai fisika sou efxomai kali sxoliki xronia...

ο δείμος του πολίτη είπε...

Προπέτη, δε θυμάμαι θα είπα ότι η διαφήμιση χρειάζεται διαφήμιση. Αντιθέτως, η δημοκρατία δε χρειάζεται καμία διαφήμιση, αλλά δράση από τα κάτω και ενεργοποίηση των πολιτών. Δε βρήκα που το έγραψα, αλλά ίσως είναι δαίμων του πληκτρολογίου και έφαγα το αρνητικό μόριο ("δεν").

Ανώνυμος είπε...

Nai, "Deime", mallon afto egeine dioti kai emena mou fanike periergo na les kati tetoio...
koitakse tin apandisi sou stin Leigh-cheri...opou les oti: ...kai i dimokratia mazi me to aftonoito xreiazonde telika diafimisi"
simfono me tin energopoiisi ton politon kai tin drasi tous...afto omos den thelei diafimisi...den einai kati pou agorazeis apo to super market pou gia afto prepei na to deis na diafimizetai gia na to pareis...(ase pou den mou aresoun kai ta super market)
kali sinexeia..

ο δείμος του πολίτη είπε...

Προπέτη, τελικά δεν έγραψα λάθος, απλά είχα ένα έντονο αίσθημα ειρωνείας. Συμφωνούμε απολύτως.

ShareThis