Είχα γράψει και στο παρελθόν για τον εκλογικό νόμο που προωθεί η κυβέρνηση κι έχω ταχθεί αναφανδόν υπέρ ενός τέτοιου εκλογικού συστήματος μια και ο βουλευτής ουσιαστικά τίθεται στον έλεγχο των πολιτών. Το μοντέλο που μοιάζει να υιοθετεί η κυβέρνηση με τις 180 μονοεδρικές περιφέρειες ουσιαστικά διαμορφώνει ένα νέο τοπίο.
Ο βουλευτής παύει να είναι ο παίκτης που διαμορφώνει συνειδήσεις. Εκλεγόμενος από μικρές περιφέρειες περιορίζεται όχι μόνο το πολιτικό μαύρο χρήμα, αλλά ενισχύεται και ο έλεγχος των πολιτών προς αυτόν. Υποχρεώνεται εκ των πραγμάτων να κινείται ανάμεσα στους πολίτες, να έχει επαφές μαζί του, ενώ ταυτόχρονα μειώνεται η δυνατότητα ρουσφετιού μέσα σε ένα τόσο μικρό κύκλο ψηφοφόρων. Την ίδια στιγμή μειώνεται τρομακτικά η δύναμη και η πολιτική επιρροή βουλευτών από μεγάλες περιφέρειες και εξομοιώνονται με τους συναδέλφους τους.
Μπορεί ο Πρόεδρος της ΝΔ και τα ΜΜΕ να κάνουν λόγο για βουλευτές δύο ταχυτήτων, αλλά αυτός ήταν ουσιαστικά ο κανόνας μέχρι σήμερα: οι βουλευτές των μεγάλων περιφερειών (που τεχνητά έτσι διαμορφώθηκαν και παρέμειναν) να έχουν ισχυρότερη επιρροή προς τις κυβερνήσεις στηριζόμενοι στον -τεχνητό επαναλαμβάνω- αριθμό ψήφων τους και από την άλλη οι βουλευτές της περιφέρειας. Ταυτόχρονα μέχρι σήμερα έχουμε βουλευτές δύο ταχυτήτων: εκείνους που οργώνουν τις τεράστιες επαρχιακές εκτάσεις ορισμένων περιφερειών κι εκείνους που απλά κινούνται σε περιορισμένη αστική έκταση με απλά μεγαλύτερο πληθυσμό. Φυσικό βέβαια είναι να διαμαρτύρονται οι βουλευτές που των μεγάλων περιφερειών που παίζοντας στις πλάτες των ψηφοφόρων τους πιέζουν για προσωπικές πολιτικές επιδιώξεις την εκάστοτε κυβέρνηση ή αρχηγό κόμματος. Κάποιοι βέβαια διαμαρτύρονται γιατί οι αρχηγοί των κομμάτων θα δυναμώσουν. Δυστυχώς ή ευτυχώς τα εκλογικά συστήματα στη χώρα μας στηρίζονται στα κόμματα κι εκείνα στους εκάστοτε επικεφαλής τους. Μάλιστα και τούτοι οι τελευταίοι έχουν αρχίσει να εκλέγονται πιο άμεσα.
Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε τον τρόπο με τον οποίο αναδεικνύονται οι βουλευτές στις μεγάλες περιφέρειες (ΜΜΕ, κομματικοί μηχανισμοί, οικογενειοκρατία, παραδοσιακή ψήφος). Έτσι, οι μικρές μονοεδρικές περιφέρειες όχι μόνο απομακρύνουν την ανάγκη για τηλεοπτική και ραδιοφωνική προβολή των υποψήφιου και μειώνουν την παραδοσιακή ψήφο και την οικογενειοκρατία, αφού πια δεν παίζει το όνομα, αλλά το πρόσωπο που κινείται ανάμεσα και αναζητεί την εκλογική στήριξη των 60.000 (σύμφωνα με τα υπάρχοντα σενάρια) ψηφοφόρων.
Ήταν φυσικό τα μικρότερα κόμματα να αντιδράσουν σε μονοκομματικές περιφέρειες, αν και δεν καταλαβαίνω γιατί. Από τη στιγμή που γίνεται λόγος για απλή αναλογική, η μονοεδρική θα καλύπτεται από το νικητή. Σε επίπεδο Επικράτειας είναι λογικό να διατηρηθούν τα ίδια αναλογικά ποσοστά (αφού οι λίστες καλύπτουν σε επίπεδο Επικρατείας το εθνικό κομματικό ποσοστό).
Ταυτόχρονα, ο εκλογικός νόμος δεν μπορεί να εξεταστεί μακριά από τον "Καποδίστρια ΙΙ". Αναμένωμεν το σχετικό νομοσχέδιο προς διαβούλευση για να πάρουμε πιο συγκεκριμένες θέσεις.
Την ίδια στιγμή πάντως -κι ενώ έχουν ξεσηκωθεί όλοι οι εθνικιστές με επιχειρήματα περί αλλοίωσης της εθνικής σύστασης κλπ- ας κάνουμε μερικές παρατηρήσεις για το ίδιο το εκλογικό σύστημα που από μόνο του αλλοιώνει τη σύσταση του τοπικού πληθυσμού. Όχι εθνικά βέβαια, αλλά πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά. Ουσιαστικά όπως κι άλλοι bloggers (το κείμενο προς υπογραφή που προτείνει η Πεντανόστιμη και με το οποίο συμφωνώ απολύτως) είμαι από εκείνους που διαφωνούν πλήρως με το διαχωρισμό των πολιτών σε ετεροδημότες και ομοδημότες-ψηφοφόρους. Πρόκειται για ένα ακόμα τέχνασμα που ανάγεται στο βαθύ εκλογικό-πολιτικό παρελθόν της χώρας μας και δεν μπόρεσε ποτέ να ακολουθήσει τις εσωτερικές μεταναστευτικές ροές.
22 έκριναν :
Πάντως άλλο η απλή αναλογική και άλλο οι μονοεδρικές…
Μέσα στις οποίες χάνεται κάθε μορφή αναλογικής και κερδίζει μόνο αυτός που πλειοψηφεί.
Στο τέλος πιστεύω ότι με όποιο σύστημα, οι «καλοθελητές» θα βρουν το δρόμο της μίζας…
Παλιά ήμουν υπέρ του Γερμανικού συστήματος, τώρα συνεκτιμώντας και την εμπειρία από την μονοεδρική που ψηφίζω, προκρίνω τις μικρές τριεδρικές ή τετραεδρικές περιφέρειες με διαίρεσεις και συγχωνεύσεις περιφερειών και απλή αναλογική ως εκλογικό σύστημα.
Το γερμανικό σύστημα έχει όντως κάποιες καλές πλευρές, αλλά αν είναι να εφαρμοστεί να εφαρμοστεί αυτούσιο...
Η απλή αναλογική θα μπορούσε με την ευκαιρία, να εφαρμοστεί πιλοτικά στην αυτοδιοίκηση και ο Δήμαρχος να εκλέγεται από το Δημοτικό Συμβούλιο για μισή θητεία (2χρόνια) με δυνατότητα ανανέωσης, όπως και οι αντιδήμαρχοι σήμερα.
Εκτός από τους μετανάστες, θα έπρεπε στις δημοτικές εκλογές να δωθεί και η δυνατότητα της ψήφου στα 16.
Τέλος διαφωνώ κάθετα με τις συνενώσεις Δήμων και την Κατάργηση των Νομαρχιών, όπως προωθείται με αυτό το νομοσχέδιο. Κυρίαρχος λόγος για την διαφωνία μου είναι ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να είναι κοντύτερα στον πολίτη, γιαυτό και είμαι υπέρ της επιστροφής των Κοινοτήτων και της διαμόρφωσης ενδιαμέσων δομών σε Ομοσπονδιακή Βάση. Δηλαδή να υπάρχουν Κοινότητα, Επαρχία, Νομός, Περιφέρεια, να προκύπτουν από τις ίδιες εκλογές, να έχουν όλες οι δομές κάποιον σοβαρό προϋπολογισμό και επάλληλη διάθρωση και όλες να διοικούνται από αιρετά συμβούλια και όχι από αντιπροσώπους του ευρύτερης δομής, όπως συμβαίνει σήμερα με τα δημοτικά διαμερίσματα και αύριο με τα νομαρχιακά διαμερίσματα των περιφερειών.
Στην Ελλάδα έχουμε κουλτούρα κοινοτική με πολλά αιρετά σώματα, κουλτούρα συμμετοχής και πρέπει να την αξιοποιήσουμε. Όχι πρότυπα διοίκησης των πολυεθνικών στις Κοινότητές μας!
Darthiir the Abban, ειδικά στο τελευταίο δεν μπορώ να διαφωνήσω πλήρως. Σχετικά με την αναλογικότητα, φαντάζομαι θα φανεί καθαρά όταν δημοσιευτεί το νομοσχέδιο.
Κομμούνι, αυτούσιο όταν εκείνο είναι ομοσπονδιακό δεν ξέρω πώς μπορέι να εφαρμοστεί. Σχετικά με τη Αυτοδιοίκηση, υπάρχει ένα σοβαρό μειονέκτημα στις μικρές κοινότητες: οι δήμαρχοι (χειρότερα οι κοινοτάρχες) δεν έχουν δύναμη να πιέσουν την κεντρική εξουσία, δεν έχουν φωνή. Ούτε είχαν κάποτε προς τις Νομαρχίες.
δείμος, είπε..
"Έτσι, οι μικρές μονοεδρικές περιφέρειες όχι μόνο
**απομακρύνουν την ανάγκη για τηλεοπτική και ραδιοφωνική προβολή των υποψήφιου και μειώνουν την παραδοσιακή ψήφο και την οικογενειοκρατία, **αφού πια δεν παίζει το όνομα, αλλά το πρόσωπο που κινείται ανάμεσα και αναζητεί την εκλογική στήριξη των 60.000 (σύμφωνα με τα υπάρχοντα σενάρια) ψηφοφόρων.."
...............
Δήμο, ας δούμε, αυτό, το παραπάνω, π.χ.
Πως, Δήμο μου, εικάζεις ότι σε μια μικρή περιφέρεια, δεν παίζει σημασία το όνομα και η ισχύς;
Αυτό που λες θα κινείται, "ανάμεσά μας",(σε 60.000?) από που προκύπτει;
Αφού ο υποφήφιος θα είναι κατόπιν άνωθεν εντολής. Κοινώς λίστα..
Θάθελα, νάταν, όπως τα λες. Δεν έχω λόγους, πέραν της λογικής μου..
Δεν ενισχύει τον αρχηγοκεντρισμό;
Έχω κι'άλλες ενστάσεις. Προτάσεις, όντως, δυσκολεύομαι να βρω, σε μια κοινωνία με εγγενείς παθογένειες..
θα παραθέσω, μερικές απόψεις μου, από το σχετικό μου ποστ, και θα τις καταθέσω, στο τραπέζι διαλόγου.
όχι αντιπαραθετικά, βέβαια,...
Αλλά να υπάρχει η άποψη μου και να τεθεί σε κριτική.
"Σπίθας... (3)
Παρατηρήσεις
Α) Σημαντική και ουσιαστική αλλαγή (θετικό) η κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών,
(όπως της B’ Aθηνών, αναφέρει, σχετικά η σημερινή Ημερησία: Επινόηση παγκόσμιας πρωτοτυπίας(!) στην οποία συγκεντρώνονται πάνω από ενάμισι εκατομμύριο ψηφοφόροι!)
Β) Αν οι εκλογές, που μόλις έγιναν, είχαν γίνει μ'αυτόν τον εκλογικό νόμο, τότε, με μια πρόχειρη ματιά, ( δεν είμαι ειδικός αναλυτής και ούτε φιλοδοξώ..)
1) Τα "μικρά" κόμματα θα είχαν λιγότερες έδρες κατά το 1/3..!
2) Τα δύο μεγάλα κόμματα θα εξακολουθούν να απολάμβανουν της πριμοδότησης των 40 εδρών, καθώς και την δυνατότητα μέρος των βουλευτών τους ( 150) να εκλέγονται από τον την βάση, τον απλό ψηφοφόρο τους. Σε αντίθεση με τα μικρά κόμματα που όλοι οι βουλευτές τους, θα εκλέγονται από την άλλη λίστα της μείζονας περιφέρειας και αφορά στους 100 βουλευτές!!
3) Χωρίς να παραβλέπω τον ισχυρισμό για την "ανάγκη"(?) μιας αυτοδύναμης κυβέρνησης ( με την καλύτερη διάθεση που μπορεί κανείς να το δει..!!) δεν μπορούμε να παραβλέψουμε:
3α) Τον πλήρη στραγγαλισμό της αναλογικότητας,
3β) Τη νόθευση της λαϊκής εντολής και
3γ) Την ενίσχυση των κομματικών ηγεσιών,
(ιδιαίτερα στα μικρά κόμματα, που πλέον θα κρατούν ολοκληρωτικά, όμηρους, μέσω των γνωστών στρεβλών διαδικασιών που υπάρχουν στα κόμματα) τους υποψήφιους βουλευτές τους.!!)
Σημειώνω στην περίπτωση εκλογικού νόμου με το σύστημα της απλής αναλογικής, τα μικρά κόμματα θα είχαν αύξηση στον αριθμό των βουλευτών τους , κατά τον 1/3 περίπου, ενώ το κόμμα των Ο-Π, θα συμμετείχε στο κοινοβούλιο με 8-9 βουλευτές.
Επίλογος:
Είναι δυνατόν αυτό το εκτρωματικό σχέδιο για το εκλογικό σύστημα να επιδιώκει τον εκδημοκρατισμό των "μικρών κομμάτων", όπως ισχυρίζεται;
Να προωθεί σε μια δημοκρατικότερη κατεύθυνση την κοινωνία των πολιτών και σε κοινωνικούς ανακαθορισμούς που θα μας ωθούν σε προωθητικές ώριμες αντιλήψεις "κυβερνήσεων συνεργασιών" ..;
Επιδιώκει αναντίρρητα στην διατήρηση του δικομματισμού και επι πλέον ωθεί τα κόμματα σε συντηρητικούς συγκεντρωτικούς μηχανισμούς λήψης αποφάσεων.
Αυτά, τα είχα σχολιάσει στις 17/10/09 για το προσχέδιο,
Αυτό που προτείνεται, είναι ακόμη πιο "σφιχτό" και αρχηγικό
Λάβε, υπόψη σου, Δήμο, και κάτι άλλο.
Αν ήμουν, Σταυρούπολη, θα συνεργαζόμουν, μαζί σου, ασυζητητί.!
Πέραν πολιτικών και κομματικών, συζητήσεων.. :)
Σπίθα, στις μονοεδρικές θα υπάρχει σταυροδότηση. Δε θα είναι ενιαίο ψηφοδέλτιο. Άρα ο υποψήφιος θα κυνηγά την ψήφο και θα είναι σε επαφή με τους ψηφοφόρους και πριν και μετά τις εκλογές (όχι όπως τώρα). Κατά τη γνώμη μου η λαϊκή εντολή δε θα επηρεαστεί για τα μικρά κόμματα περισσότερο.
Κυρίως εμένα με νοιάζει όμως όχι ο αριθμός των εδρών αλλά η επαφή των βουλευτών με τον κόσμο.
Δήμο, κάνεις λάθος, αν νομίζεις, ότι "καίγομαι" για τα μικρά κόμματα.
Ειλικρινά.
Μ'ενδιαφέρει, ο εκδημοκρατισμός, η αλλαγή της νοοτροπίας, των πελατειακών σχέσεων, η διαφθορά και η αδιαφάνεια.
Δεν αντέχω, αυτή την παράνοια, που ζούμε, ρε φίλε..
Έίμαι με το ΣΥΝ και την Αν. Πτέρυγα, αλλά αυτό δεν σημαίνει, ότι μιλώ με γνώμονα το κομματικό.
Είναι ανεδαφικό και αντιφατικό, π.χ, το αίτημα της απλής αναλογικής, αν δεν
συνοδεύται και με μια κοινή λογική ευρύτερων συνεργασιών.
Πως να πειστώ, από τον χώρο μου, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ, καταβάζει 11 αρχηγούς και λέει όχι στον Παπούλια.
Αυτά, επειδή μου σχολίασες για τα μικρά κόμματα, μόνο
Πάμε, σ'αυτό που είπες. Δήμο
Στις μονοεδρικές θα υπάρχει, είπες, σταυροδότηση. Άρα ο υποψήφιος θα κυνηγά...
Δήμο,
Εγώ λέω ότι θα τον κηνυγάνε, για κανά ρουσφετάκι. Θα είναι επιλογή του αρχηγού, (μην το παραβλέπεις και να αναφερθείς και σ' αυτό...) και η κοινή λογική λέει, ότι θα γίνει μάχη μεταξύ των δύο "εκλεκτων" των μπλε και των πράσινων, Δήμο..
Έχω κάνει παραθέσει και ένα λινκ, για να μην κουράζω...
Εξηγούνται, αυτά και οι ουσιαστικές διαφορές με το γερμανικό μοντέλο.
Καμμία σχέση...
(διαβάσε, το και πες μου τα σημεία που διαφωνείς με όσα αναφέρω...)
Δεν θα αντιδικήσουμε, ούτε, θέλω να μιλάμε, παραλληλα και ασύμβατα.
Μπορεί να έχουμε, διαφορετική εκτίμηση στα ειδικά βάρη των παραμέτρων που παίζουν. Μην χαθουμε σε λεπτομέρειες..
Παραθέτω μια εκτίμηση.
Γιατί εκτιμήσεις κάνουμε, αλλά με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα. Μην παραβλέπουμε και την παράμετρο "πολιτικό υποκείμενο" τον έλληνα πολίτη..
Δηλαδή, θέλω να πω, ότι εκτός του ότι θεωρώ, ότι υστερεί ο νέος εκλογικός νόμος. Πέραν, αυτού, να προσθέσουμε, ότι τα σχέδια καθορίζονται, από το που απευθύνονται.
Και δεν βλέπω, στοιχεία που διορθώνουν τις παθογένειες μας, αντιθέτως, τις ενισχύουν. Αυτό βλέπω, εγώ..
.................................
Από το λινκ μου..
Η στάση των υπόλοιπων κομμάτων
**Αντιδράσεις αναμένονται, ωστόσο, από τους βουλευτές, οι οποίοι πλέον θα εξαρτώνται πλέον σε μεγάλο βαθμό από τις αποφάσεις των αρχηγών τους, αλλά και από την αριστερά με αιχμή την αναλογικότητα
(στη Γερμανία το σύστημα είναι πλήρως αναλογικό)
**Η κυβέρνηση, πάντως, θεωρεί αδύναμη την κριτική αυτή. Και θα απαντήσει ότι δεν μπορεί τα κόμματα της αριστεράς να ζητούν απλή αναλογική, ενώ ταυτόχρονα τάσσονται εναντίον των κυβερνητικών συνεργασίας....
**Μπορεί το νέο σύστημα να βοηθήσει στον εκδημοκρατισμό της εσωτερικής λειτουργίας των κομμάτων;
Μέχρι σήμερα οι λίστες ήταν υπόθεση των αρχηγών και μάλλον έτσι θα παραμείνουν...[ ]
..................
Συμφωνώ, δηλαδή, με την εκτίμηση που έχει ο Φώτης Κουβέλης.
"Ο ανακαθορισμός των εκλογικών περιφερειών δεν αποτελεί πολιτική δικαιολογητική βάση για την καθιέρωση αυτού του εκλογικού συστήματος, ούτε επιχείρημα για την αντιμετώπιση της πολιτικής διαφθοράς,
**η οποία με άλλους τρόπους και με άλλους θεσμούς μπορεί να αντιμετωπίζεται.
Η διαφθορά, η πολιτική αδιαφάνεια και η χειραγώγηση της πολιτικής από ποικιλώνυμα οικονομικά κέντρα θα μεταφέρεται με μεγαλύτερη ευχέρεια από τις πολυεδρικές στις μονοεδρικές εκλογικές περιφέρειες."
......................
Αυτή είναι και η δική μου γνώμη..
(από παλιά..όταν αναφερόμουν και αναφέρομαι, στον εκδημοκρατισμό, στην διαφάνεια, στην διαφθορά.. τάχουμε ξαναπεί..)
Δηλαδή, ο δημόσιος τομέας, ως μοχλός, να τηρεί τα δέοντα, και εκεί παίζουν το ρόλο τους: Ελεγκτικοί μηχανισμοί και αρμόδιοι φορείς, )
Τάπα, όλα μαζί,...δεν είναι καλύτερα, έτσι;
Συγκροτημένα και όχι αποσπασματικά.
Δέχομαι, κριτικές, εν ευθέτω...
Καλό σ/κ, Δήμο!
Καλά δεν είπα ότι "καίγεσαι" κιόλας. Κοίτα το ρουσφέτι -όπως τουλάχιστον το βλέπω να συντηρείται στη Θεσσαλονίκη- υπάρχει μόνο εκεί που υπάρχει και μεγάλος απρόσωπος πληθυσμός. Στους λίγους είναι δύσκολο, γιατί τότε θα φανεί αμέσως (δες. πχ σε αστικούς δήμους. Δεν πιστεύω βέβαια ότι θα κοπεί τελείως (πουθενά στον κόσμο δεν κόβεται, είπαμε).
Βασικά δεν δέχομαι ότι είναι "γερμανικό" το μοντέλο. Κοινά έχει και έμπνευση από εκεί. Δεν είναι αντιγραφή και γι' αυτό μου αρέσει. Μην ξεχνάς ότι εκεί στο πλαίσιο της ομοσπονδίας έχουμε και δύο Βουλές κλπ. Δεν είναι εκεί το θέμα για μένα, αλλά στην ουσία.
Ο ανακαθορισμός όμως της εκλογικής περιφέρειας παίζει πολιτικό ρόλο αφού ο βουλευτής θα εξομοιωθεί με τους συναδέλφους του και δε θα έχουμε βουλευτές ταχυτήτων, ούτε προβεβλημένων από ηλεκτρονικά ΜΜΕ κι εκείνους που πληρώνουν για να φανούν.
Πάντα η επιλογή υποψήφιων βουλευτών ήταν θέμα αρχηγών, με εκφάνσεις δημοκρατισμού. Αλλά μόνο αυτός αποφάσιζε σε τελική ανάλυση ή ασκούσε veto. Δεν αλλάζει τίποτε σε τέτοιο επίπεδο κομματικό (και καλά κάνει, γιατι ο λαός πρωτίστως στηρίζει πρωθυπουργό και δευτερευόντων βουλευτή).
Ο ανακαθορισμός ήταν αναγκαίος και καλώς έγινε.
Ας προσπαθήσουν οι τοπικές κοινωνίες, να αναδείξουν τους καλύτερους, Δήμο.
Το μπαλάκι, εκεί πέφτει, εσύ το γνωρίζεις.
Αν, οι τοπικές κοινωνίες δεν συμμετέχουν, τότε δεν μπορεί να αλλάξει τίποτα.
Εκεί να εστιάσουμε, άλλωστε, εσύ το έχεις αναδείξει το θέμα, με προβληματισμούς και με πράξεις.
"Καίγομαι" δεν "καίγομαι", καλού κακού, ας κοιτάξουμε, ώστε, οι περιφέρειες και οι δήμοι να έχουν, νερό, δρόμους και έτοιμες πυροσβεστικές, για να μην καούμε:)
Τα λέμε, Δήμο.
Σπίθα, μακάρι να ήταν μόνο οι υποδομές το στοίχημα των τοπικών κοινωνιών. Ωστόσο, είναι φανερό σε κάθε προοδευτικό πολίτη που δεν κλειδώνεται πίσω από δογματικές κομματικές προφάσεις ότι μόνο οι τοπικές συμμαχίες μπορούν να βελτιώσουν την κατάσταση. Ο ΣΥΝ στη δημοτική μας συμμαχία έπαιξε ένα δικό του πολύ καλό χαρτί και σίγουρα συνέβαλε -πέρα από την κομματική διαφωνία- στην πρόοδο και τον αγώνα που κάνουμε.
Γατούλη, δεν έχουν όλα τα παιδιά υπολογιστές (μην αυταπατάσαι υπάρχουν ταξικοί διαχωρισμοί σημαντικοί -το βλέπω καθημερινά). Ωστόσο, το ΥΠΕΠΘ οφείλει να συμβάλει στον αγώνα αυτό.
Για να εκφέρει κανείς μια ουσιαστική άποψη πρέπει να έχει δεί ολοκληρωμένο το νομοσχέδιο.
Πάντως από το υπάρχον σαφώς το λεγόμενο γερμανικό είναι καλύτερο.
Καθόλου δε θα διαφωνήσω, αθεόφοβε.
Εύχομαι, στις ερχόμενες εκλογές, Δήμο, να τα πάτε ακόμη καλύτερα και οι συνεργασίες νάναι καλύτερες, προς όφελος, όλων μας.
Όλα δείχνουν ότι θα πάμε πολύ καλά, Σπίθα. Ειδικά με τα καλά αποτελέσματα για τους ελεύθερους χώρους που οφέιλονται σε τούτη και μόνο τη Δημοτική Αρχή με αντίχτυπο σε όλα τα στρατόπεδα της πόλης.
δείμε νομίζω ότι τα βλέπουμε με περίπου το ίδιο μάτι
στο σημείο όμως που ο Σπίθας εισέρχεται, είναι και το κομμάτι που είχα αρχικά ενδοιασμό στο ποστ σου: δεν βλέπω πως το ρουσφέτι θα μειωθεί εάν πάμε από πολυεδρικές σε μονοεδρικές... σα να έχει δίκιο ο Κουβέλης
βέβαια, το ότι θα έχουμε 180 αντί για 288 είναι κάτι σημαντικό!
θα προτιμούσα να είχαμε και λιγότερους ακόμα
geokalp, το ρουσφέτι είναι διαδεδομένη μεν κίνηση, αλλά κρατείται μυστική. Σε κλειστές κοινωνίες αμέσως γίνεται αντιληπτό. Έτσι, όταν οι βουλευτές κινούνται μέσα σε μεγάλες κοινότητες εκατοντάδων χιλιάδων ψηφοφόρων και κατοίκων, είναι ανενόχλητοι κι ανεξέλεγκτοι για να κάνουν ό,τι θέλουν. Όταν όμως η χωρική και πληθυσμιακή κοινωνία περιοριστεί υποχρεωτικά ακολουθούν κανόνες πιο συμμαζεμένους. Εξάλλου, το ρουσφέτι είναι κανόνας σε όλα τα πολιτεύματα (ακόμα και στον υπαρκτό σοσιαλισμό), απλά λέμε να μειωθεί δραστικά.
Δημοσίευση σχολίου