Ο "φράχτης του αίσχους" και ο μετανεωτερικός εθνικισμός


Τις τελευταίες ημέρες την έντυπη και ηλεκτρονική ειδησεογραφία και αρθρογραφία μονοπωλεί ο "φράχτης του αίσχους" στον Έβρο. Την είδηση υποδεχτήκαμε άλλοι με ικανοποίηση, άλλοι με αφωνία έκπληξης κι άλλοι με ενόχληση. Καθώς τα τελευταία 15 χρόνια παρατηρείται μια πύκνωση της διασυνοριακής κινητικότητας, οι μεταναστευτικές ροές προς την Ευρώπη έχουν πια πάρει τη μορφή ορμητικών χειμάρρων. Τίθεται όμως το ερώτημα αν ένα τείχος μπορεί να ανακόψει αυτή τη χειμαρρώδη πορεία και να αποτελέσει -μαζί με άλλα αστυνομικά μέτρα- λύση.
Η κυβέρνηση, λοιπόν, έχει επιλέξει ένα αποτρεπτικό μέτρο αμφίβολης αποτελεσματικότητας. Πράγματι δεν υπάρχει ούτε μία ουσιαστική μελέτη ή άλλη απόδειξη για τα εκτιμούμενα αποτελέσματα. Πρόκειται ουσιαστικά για μία πρόταση επικοινωνιακής απορρόφησης και αποπροσανατολισμού του λαού από τη χρόνια πολιτική και πολιτειακή αδιαφορία για τη μετανάστευση και την αδυναμία ενσωμάτωσης των μετακινούμενων πληθυσμών.
Για δεκαετίες καμία κυβέρνηση δεν προχώρησε σε ολιστική αντιμετώπιση του φαινομένου. Έλειψαν οι επίσημες καταγραφές ενώ παράλληλα απουσίαζαν οι δομές αλληλεγγύης και συνοχής. Έτσι ο ρατσισμός και η ξενοφοβία μετεξελίχθηκαν σε εγγενή κοινωνικά χαρακτηριστικά. Το καρκίνωμα του φυλετικού μίσους απλώθηκε ως μετάσταση σε όλους μας θεωρώντας αυτονόητο το διαχωρισμό με κριτήριο την ελληνικότητα. Η δε Τοπική Αυτοδιοίκηση –υπό το βραχνά της οικονομικής και γραφειοκρατικής ασφυξίας και στην αγχόνη της επανεκλογής και του λαϊκισμού- έμενε απλός παρατηρητής (στην καλύτερη περίπτωση) ή ταυτίζονταν με τα τοπικά ρατσιστικά συναισθήματα (ειδικά στην ύπαιθρο)[1].
Η απουσία, λοιπόν, της κυβερνητικής τεκμηρίωσης για την επιβεβλημένη οικοδόμηση του μεθοριακού φράχτη, απλά έρχεται λαϊκίστικα κα αποπροσανατολιστικά να δείξει ότι κάτι κάνει. Ουσιαστικά ο φράχτης συνθέτεις μια συντηρητική απάντηση στο οξύ μεταναστευτικό πρόβλημα. Είναι μια επιλογή του Κ΄ αιώνα (που τόσο αποδοκιμάστηκε) στις συνθήκες παγκοσμιοποίησης του ΚΑ΄ αιώνα.
Η αλλαγή πλεύσης της κυβέρνησης από τις παλαιότερες διακηρύξεις-προτάσεις του ΠΑΣΟΚ και του ΙΣΤΑΜΕ δεν είναι όμως απλά επικοινωνιακή. Αυτή η εθνική περιχαράκωση είναι η νεοφιλελεύθερη πρόταση για τη μετανάστευση. Εφαρμόζεται υπό τη μορφή της ιδιαίτερης ακροδεξιάς οπτικής σε όλες τις ανεπτυγμένες/δυτικού τύπου κοινωνίας.
Είναι η μεταμοντέρνα αντίληψη για το έθνος-καταναλωτή, ήσυχο, αποπροσανατολισμένο και απομονωμένο από φτωχά αλλοδαπά στοιχεία. Η νεωτερική αντίληψη της πολυπολιτισμικότητας δίνει τη θέση της πια στο μετανεωτερικό εθνικισμό. Πρόκειται για μια επιλογή που αποκαλύπτει το νεοφιλελεύθερο όραμα για ένα μετανεωτερικό εντειχισμένο έθνος, μια φρουρούμενη εθνική κοινότητα-καταναλωτών και παραγωγών υπηρεσιών. Είναι η σύγχρονη, νεοφιλελεύθερη έκδοση του εθνικισμού.
Το γεγονός ότι η λύση ενός συνοριακού φράχτη δεν έχει προαχθεί μόνο από την ελληνική  κυβέρνηση, αλλά από πολλές ακόμα κυβερνήσεις, φανερώνει πλέον ότι η παγκόσμια πολιτική επιλογή προσανατολίζεται στην απομόνωση του λεγόμενου τρίτου Κόσμου. Ενώ η διακήρυξη του ΟΗΕ το 1951 προστάτευε τους πρόσφυγες, σήμερα μοιάζει να αναθεωρείται
Οι υποανάπτυκτες χώρες και οι πληθυσμοί τους χρειάζονται μόνο για να εργάζονται στη χώρα τους φτηνά ώστε να καταναλώνουν οι δυτικού τύπου κοινωνίες, χωρίς όμως να έρχονται σε μεταξύ τους επικοινωνία, χωρίς να μετακινούνται.
Η μετανάστευση τίθεται υπό απαγόρευση. Τα προσφυγικά κύματα αποτρέπονται στις συνοριακές γραμμές. Και όλα αυτά αποκρύπτοντας τα πραγματικά αίτια, τις πολεμικές ή εμφύλιες συρράξεις, τη καταλήστευση των χωρών προέλευσης, την κλιματική αλλαγή και την ερημοποίηση που ενισχύουν τον ήδη υπάρχοντα υποσιτισμό και τη λιμοκτονία
Οι ανεπτυγμένες χώρες προετοιμάζονται από τώρα για το δυσοίωνο μέλλον της μεταναστευτικής όξυνσης. Σύμφωνα με τον ΟΗΕ ένα δις διαβιεί σε παραγκουπόλεις, ενώ εκτιμάται ένας διπλασιασμός του πληθυσμού αυτού ως το 2030. Ταυτόχρονα, η δημογραφική αύξηση στις φτωχές χώρες συνεχίζεται ακάθεκτη δεδομένου ότι ήδη το 90% ζει σε φτωχές πόλεις[2].
Σχετικά πάντως με την άποψη της κοινής γνώμης προτέινεται το άρθρο Έβρος: Τρεις δημοσκοπήσεις για τον φράχτη του TVXS.

[2] Για όποιον πάντως αναζητήσει προτάσεις τον παραπέμπουμε στο πρόσφατα ολοκληρωμένο δοκίμιο «Πολυπολιτισμικότητα & ξενοφοβία, διαφορετικότητα & νεορατσισμός» ή στην αναλυτική μελέτη «Τοπική Αυτοδιοίκηση προοπτικές ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής» (σελ. 65 κ.έ.) και στη σχετική ανάρτηση με θέμα τη Διεθνή Ημέρα για τους Μετανάστες.

28 έκριναν :

ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ είπε...

Για να δοθεί μια εφικτή λύση στο μεγάλο αυτό πρόβλημα, πρέπει πρώτα να γίνει αποδεκτή (στο πραγματικό της μέγεθος) η ύπαρξή του. Ότι έχω ακούσει μέχρι σήμερα σαν λύση, περιορίζεται σε συναισθηματικά ευχολόγια για τους πραγματικά δυστυχείς αυτούς ανθρώπους, ή σε ωμή αντιμετώπισή τους. Παλεύω εδώ και καιρό το πως θα εκθέσω τις απόψεις μου μιας και η ανάμειξη με το θέμα εμπεριέχει τον κίνδυνο χαρακτηρισμών που θα ήθελα να μην προκαλέσω. Τέλος πάντων σύντομα θα τοποθετηθώ.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Άθλιε, δε διαφωνώ καθόλου. Μάλιστα πριν φτάσω να περάσω σε κρίσεις, ολοκλήρωσα και κυκλοφόρησα τη μελέτη μου προκειμένου να σχηματίσω ο ίδιος άποψη πολιτική με συγκεκριμένες προτάσεις και κατάθεση ιδεών (στο πλαίσιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης). Λύσεις υπάρχουν.

Για παράδειγμα τις 300.000 € που εξασφαλίστηκαν από το ΕΣΠΑ για τη φύλαξη των συνόρων και τις αστυνομικές "σκούπες" γιατί να δοθούν μέσω προγραμμάτων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για την κοινωνική ένταξη; Προτάσεις υπάρχουν, επιθυμία δεν υπάρχει και εξήγησα τα πολιτικά -κατά τη γνώμη μου- αίτια που οδηγούν σε τέτοιες νεοφιλελεύθερες εθνικιστικές πολιτικές.

Zaphod είπε...

Eχουμε πολλες βαρκες να πατησουμε ταυτοχρονα με αποτελεσμα να την...παταμε.
Αφενος ειναι αντικειμενικο γεγονος πως "ερχονται πολλοι" και με αυτους τους ρυθμους συντομα η Ελλαδα θα ....διπλασιασει τον πληθυσμο της.

Αλλα δεν νμζ ενα τειχος να ειναι η αιτια και η σωτηρια. Τι θα ερθει μετα; Θα τειχισουμε τις πολεις μας; Τα σπιτια μας; Τα δωματια μας;

Μονο καποιος ηλιθιος νομιζει πως "καπου εξω" υπαρχει μια λευκη τρυπα που γενναει πειναλεους οι οποιοι ερχονται εδω με στοχο....να αφελληνισουν το εθνος(! τι μαλακιες γραφω ρεεεε)...

Το παρηγορο ειναι πως σε λιγο πιθανον το δικο μας βιοτικο επιπεδο να πεσει τοσο που ΔΕΝ θα ερχονται πλεον μεταναστες εδω, θα γινουμε εμεις - και εκει να σε δω κυριε ελληναρα.


Κατα τα άλλα συμφωνω πλήρως με το πνευμα και το γράμμα του ποστ. Αν δεν δουμε τις αιτιες, για τις οποιες ειμαστε εν πολλοις (ως δυτικοι) συνυπευθυνοι, το "προβλημα" δεν θα τελειωσει ποτε.

αθεόφοβος είπε...

Δεν διαφωνεί κανείς με την ανάλυση των αιτίων της μετανάστευσης.
Το πρόβλημα είναι ότι εκ των πραγμάτων δεν είναι πλέον δυνατή η απορρόφηση άλλου αριθμού μεταναστών στην χώρα όταν ήδη δυστυχώς η ανάπτυξη ρατσιστικών αντανακλαστικών στον κόσμο ήδη είναι υπαρκτή.
Ο φράκτης μπορεί να μην μπορεί να αποτρέψει σε μεγάλο βαθμό την λαθρομετανάστευση όμως σηματοδοτεί στους υποψήφιους λαθρομετανάστες ότι δεν θα είναι πλέον τόσο ευχερής η διέλευση των συνόρων.
Άλλωστε γι΄ αυτό και έγινε και η συνέντευξη στο Αλ Τζαζίρα.
Ήδη το μήνυμα ότι έχει δυσκολέψει πλέον η δια θαλάσσης είσοδος έχει ληφθεί από τους υποψήφιους γι΄αυτό και αυξήθηκαν στον Έβρο.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Zaphod, μάλλον πάμε σε εντειχισμό των πάντων. Η τρύπα αυτή που λες ουσιαστικά δε γίνεται ευρέως γνωστή στον κόσμο. Προτιμάται ο αποπροσανατολισμός παρά η ουσιαστική τεκμηρίωση.

Αθεόφοβε, πάντα ήξεραν όσοι έρχονται ότι κινδύνευαν να μη γίνουν αποδεκτοί. Κι αν δεν το ήξεραν, πώς είσαι σίγουρος ότι θα γνωρίζουν την ύπαρξη του φράχτη, πριν έρθουν; Ακόμα δε γνωρίζω αν η μείωση της έλευσης οφείλεται στην οικονομική ή στα μέτρα(και μάλλον φαίνεται να οφείλεται στις συνέπειες της οικονομικής κρίσης και τη σχετική ενημέρωση για τη φτώχεια της Ελλάδα).

thinks είπε...

Το θέμα του τείχους, είτε το δει κανείς σαν τείχος του Βερολίνου είτε σαν το τείχος που προσπαθούν να χτίσουν μεταξύ ΗΠΑ και Μεξικού, θα γίνει άσχετο την στιγμή που η Τουρκία θα μπει στην ΕΕ. Και θα μπει, να ήμαστε σίγουροι. Κατά τα άλλα, το θέμα των μεταναστών, στο οποίο συμφωνώ με τον Αθεόφοβο, είναι ένα θέμα στο οποίο δεν παίζουν μόνο οι μετανάστες αλλά και η πολιτισμική ποιότητα του λαού που τους δέχεται. Στην Κοινωνιολογία στην Αγγλία μας είχαν πρήξει να μελετάμε το πως η Βρετανική κοινωνία δέχτηκε και αφομοίωσε τους μετανάστες από Δυτικές Ινδίες, Ινδία, Πακιστάν και Κύπρο την δεκαετία των '50. Και τώρα βλέπω ότι αν και το ζήτημα είναι παρεμφερές με το πρόβλημα που περιγράφεις, υπάρχουν βασικές διαφορές στον αποδέκτη λαό διότι οι Βρετανοί δεν είχαν τον ωμό, άξεστο, αγράμματο, πανταχού-υπαρχοντα ρατσισμό που είναι αναπόσπαστο μέρος της Ελληνικής πραγματικότητας σε σημείο που οι Έλληνες δεν έχουν ιδέα για το περί τίνος ομιλώ. Το σχόλιό μου Δήμο είναι ότι το πρόβλημα δεν βρίσκεται στον μετανάστη αλλά στον Έλληνα, και ότι το τείχος στην δική μας περίπτωση είναι όχι μόνο άστοχο, αλλά μια γελοία δικαιολογία να ξοδευτούν κι άλλα δημόσια κονδύλια.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Το πρόβλημα, thinks, σαφώς οφείλεται στον υποδοχέα. Αυτός έχει την κύρια ευθύνη. Το έχω θέσει πολλάκις. Όπως έγραφα παλαιότερα, η Ελλάδα είναι μία χώρα με το 90% -τυπικά- Χριστιανούς και περίπου 97% όμοιας εθνικότητας. Αυτός ο πληθυσμός που γαλουχήθηκε με εθνοκεντρικές αρχές (χούντα, πρώιμος νεωτερικός εθνικισμός με καθυστέρηση 100 ετών κλπ). Αυτά είχαν ως αποτέλεσμα, δεδομένων και των αδυναμιών που περιέγραψα στο άρθρο, να φυσικοποιηθεί ο ρατσισμός.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Το πρόβλημα δεν λύνεται με ένα μόνο μέτρο!
Αλλά, φυσικά, δεν λύνεται και με κανένα μέτρο!

Ανώνυμος είπε...

Δείμο, μήπως, για να προχωρήσω λίγο τη σκέψη του Zaphod, ο φράχτης αυτός γίνεται όχι για να εμποδίσουμε τους μετανάστες να μπουν, αλλά τους Έλληνες να βγουν; Είναι ένα αναποτελεσματικό μέτρο που κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα δε θα φέρει παρά μόνο περιττά έξοδα στην χώρα, όπως λέει και ο thinks.

Θα χρησιμοποιήσω όρους της φυσικής για να εκφράσω την άποψή μου. Η ώσμωση είναι το φαινόμενο που δυο υγρά διαλύματα ανταλλάσουν μόρια μέσω μιας μεμβράνης. Το πιο πλούσιο σε ουσία δίνει μόρια στο πιο φτωχό μέχρι να επέρθει ισορροπία. Το ίδιο γίνεται κι εδώ, αλλά από την ανάποδη φορά. Οι πιο φτωχοί και ταλαιπωρημένοι προσπαθούν να διεισδύσουν σε χώρες με καλύτερο βιοτικό επίπεδο, χωρίς πόλεμο κλπ. Αν το «διάλυμα» αυτό δεν αποκτήσει στη χώρα του ισορροπία, το φαινόμενο αυτό της ώσμωσης δεν πρόκειται να σταματήσει ούτε με φράχτες, ούτε με τάφρους ούτε με τοίχους. Διότι τους κανόνες της φυσικής και της φύσης δεν τους σταματάνε τα συρματοπλέγματα…

thinks είπε...

@ teleytaios

Εύστοχος!

Sotiris K. είπε...

Έχω μια, περίεργη είναι η αλήθεια, απορία:
Τι δουλειά έχει και ανακατεύεται με τα σύνορα του Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη;

ο δείμος του πολίτη είπε...

Άσκαρ, αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα της κυβέρνησης. ότι θέλει να δείξει ότι κάτι κάνει, χωρίς να πάρει ουσιαστικά μέτρα, ενώ τέτοια έχουν προταθεί και θεσμικά και εξωθεσμικά πολλάκις.

Λέτε, τελευταίε και thinks, να γίνεται για τους Έλληνες; Στη μετανάστευση η ώσμωση αποτελεί τη βάση. Ο πιο δυνατός προσκαλεί (φανερά ή όχι) τον πιο αδύνατο. Συμφωνούμε και χωρίς να αντιστρέψουμε τους νόμους της φυσικής (τι υλιστές είμαστε, εξάλλου);

Σωτήρη, υποτίθεται ενεργεί για τη δική μας προστασία από τους παράνομους μετανάστες; Τους μετανάστες όμως και τους πρόσφυγες ποιος θα τους προστατεύσει;

ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ είπε...

Για τον "thinks"
Ο παραλληλισμός και η σύγκριση με την Αγγλία είναι ατυχής. Όσους δέχθηκε η "ευγενής" αυτή χώρα, ήταν υποχρεωμένη να το κάνει, όλοι όσοι συνέρευσαν εκεί ήταν πολίτες της κοινοπολιτείας τις χώρες των οποίων είχε κατπιέσει και ξεζουμίσει επί δεκαετίες. Μην βάζουμε ταμπέλες και μην τον μειώνουμε έτσι εύκολα τον Έλληνα...

Rodia είπε...

Το πιθανοτερο ειναι να θελει να βολέψει ο υπουργος καποιο ξαδεφοκούμπαρο που κανει περιφραξεις! Πιθανοτατα ισραηλινο...

Rodia είπε...

Πρόσχημα για να βαλει πόδι, δλδ, καπου εδω κοντά... ενόψει συνεκμεταλλεύσεων, κλπ κλπ

thinks είπε...

Για τον " ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ"

Αγαπητέ μου καταλαβαίνω το πνεύμα σου αλλά δεν μπορώ να συμφωνήσω, νομίζω μάλιστα ότι το σημείο στο οποίο στηρίζεις το σκεπτικό σου συνηγορεί με τα λεγόμενά μου. Πράγματι η ευγενής γηραιά Αλβιών ήταν υποχρεωμένη να το κάνει αυτό και οι μετανάστες ήταν όχι ακριβώς Βρετανοί πολίτες αλλά πολίτες της Κοινοπολιτείας, που είναι σχεδόν το ίδιο. Αλλά, πέρα από τα νομικά πλαίσια, το όλο θέμα που θίγουμε σε αυτά τα σχόλια έχει να κάνει με τους καθημερινούς ανθρώπους, και, όταν ακόμα και το 1975 στα Pub του εργατικού East End του Λονδίνου έβλεπα να μπαίνει ένας μελαμψός ή μαύρος άνθρωπος, η ατμόσφαιρα οπωσδήποτε δεν έλεγε "'Α, είμαστε ευγενείς, ας πάρει την δουλειά μας όποιος έρχεται μια και είναι πολίτης". Σε βεβαιώ για αυτό. Το θέμα που θίγω έχει να κάνει με το ότι η δυσκολία συγχώνευσης, που βρήκαν και οι ερχόμενοι και οι δεχόμενοι δεν βασιζότανε στον ρατσισμό, τον οποίο και καταγγέλλω για τον Ελληναρά. Αν η Ελλάδα ήταν υποχρεωμένη να τους δεχτεί, όπως ήταν η Βρετανία, και ο ΓΑΠ έλεγε ότι δεν έχουμε εκλογή και πρέπει να τους αφήσουμε να μπούνε, φαντάζεσαι τότε την αντίδραση του Έλληνα του "Τι λε ρε που θα μου πεις εμένα τι θα κάνω!"; Το φαντάζεσαι?

Ελένη είπε...

Elbit και Magal. Οι δύο ισραηλίτικες εταιρίες με ειδίκευση σε θέματα ασφαλείας και κατασκευές τειχών. Το Ισραήλ πλέον στηρίζει την οικονομία του σε υπηρεσίες ασφαλείας.
Πραγματικά δεν ξέρω αν θα βοηθήσει το τείχος. Η χώρα μας μπάζει από παντού, οπότε μάλλον θα πρέπει να την περιφράξουμε σαν κοτέτσι για καλύτερα αποτελέσματα. Πέρα πάντως από την πλάκα το μεταναστευτικό είναι αυτή την στιγμη ένα τεράστιο πρόβλημα. Δυστυχώς η ένταξη αυτών των ανθρώπων δεν είναι τόσο εύκολη. Για να ενταχθείς πρέπει να είσαι και ο ίδιος κάπως διατεθειμένος για αυτό και πολλοί εξ αυτών δεν είναι. Και μετά σε ποιά κοινωνία να ενταχθούν; Πολλοί από αυτούς θέλουν να φύγουν για άλλες χώρες. Ο αριθμός τους πάντως παραείναι μεγάλος για να είναι διαχειρίσιμος.

Μαύρος Γάτος είπε...

Φίλε μου Δείμο εδώ θα διαφωνήσω έντονα. Η ανάλυση σου είναι εξαιρετική μεν, τελείως εκτός θέματος δε. Ο φράχτης δεν αποτελεί ΘΕΣΗ, αποτελεί μέσο. Η ΘΕΣΗ είναι "δεν επιτρέπεται στον καθένα η είσοδος στη χώρα" και ισχύει, και μάλιστα ισχύει σε όλες ανεξαιρέτως τις χώρες του κόσμου. Η εφαρμογή της θέσης είναι το ζήτημα. Αν εσύ αμφισβητείς τη θέση, δικαίωμά σου, και θεωρείς πως τα σύνορα μας θα έπρεπε να είναι ανοιχτά σε όλους ανεξαιρέτως (γιατί ακριβώς περί αυτού πρόκειται), δικαίωμά σου, αλλά και de facto και de jure θα συνεχίσει να ισχύει η θέση πως τα σύνορα είναι και πρέπει να είναι διαπερατά μόνο για τους πολιτικούς πρόσφυγες.

Sotiris K. είπε...

θα επανέλθω...

Αλλά τότε, τι χρειάζεται ο στρατός, αν τα σύνορα τα φυλάνε αστυνομικοί;


Βεβαίως για τα δικαιώματα των μεταναστών και των προσφύγων, το ζήτημα είναι εξαιρετικό σημαντικό, όταν όμως υπάρχουν μετανάστες -λαθραίοι ή όχι αδιάφορο- και πρόσφυγες.
Δηλαδή, όταν μπουν μέσα στην χώρα.

Έως ότου να μπουν σε μια χώρα, το θέμα δεν μπορεί να το έχει η χώρα που ΘΑ μπουν, αλλά η χώρα στην οποία βρίσκονται!!!!

Δεν μπορεί επομένως το θέμα των προβλημάτων των ανθρώπων αυτών να μας απασχολεί όσο δεν έχουν περάσει μέσα στη χώρα μας, γιατί ΑΚΟΜΑ δεν είναι ούτε μετανάστες, ούτε πρόσφυγες.

Βεβαίως το θέμα της παγκόσμιας φτώχειας είναι τεράστιο, αλλά μου φαίνεται κάπως δύσκολο να αναλάβει να το λύσει η Ελλάδα για όλον τον κόσμο.

Από τα λίγα που μπορώ να ξέρω, υπάρχουν πολιτικές αντιμετώπισής του, -σαφώς ανεπιτυχείς εν τέλει-χρηματοδοτούμενες από παγκόσμιες οργανώσεις, Κυβερνήσεις πολλών κρατών και διεθνείς οργανισμούς, μεταξύ των οποίων και η χώρα μας.

Φυσικά, αν η Τουρκία γίνει μέλος της ΕΕ, τότε προφανώς θα έχει εκείνη αυτό το πρόβλημα και τότε, λογικά, δεν θα υπάρχει λόγος να παραμένει ο φράχτης.
Αλλά έως τότε ...

Πάντως παραμένει η απορία μου:
Αν τα σύνορα τα φυλάνε αστυφύλακες, τότε τι χρειάζεται ο στρατός;

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ροδιά, τόσος λόγος και τόσο φασαρία απλά για μία κατασκευή και ένα βόλεμα; Πολύ δεν είναι; Άσε που δε νομίζω να έχει εθνοχαρδαβελλικές διαστάσεις η όλη επιλογή. Πολύ πάει μου φαίνεται.

Thinks, Άθλιε, το ζήτημα είναι σε μία αμόρφωτο Ελλάδα με επαρχιώτικη και συντηρητική λογική, σε μία ομοιογενή εθνικιστικά χώρα, ήρθαν -χωρίς έλεγχο- τόσοι άνθρωποι, τους οποίους οι ντόπιοι απλά ήθελαν να εκμεταλλευτούν. Όταν αυτή η δυνατότητα περιορίστηκε τότε πολύ ενοχλήθηκαν. Δεν είναι τυχαία, εξάλλου, η σύνδεση της ακροδεξιάς ανόδου με την έλευση των μεταναστών.

Ωστόσο, αυτά δεν παρατηρούνται μόνο στη χώρα μας. Και όσο η κρίση ενισχύεται το φαινόμενο γενικεύεται. Η Ευρώπη των λαών έχει μετατραπεί σε Ευρώπη του νεοφιλελεύθερου εθνικισμού.

ο δείμος του πολίτη είπε...

μαυρόγατε, συμφωνώ ότι de facto και de jure κάθε χώρα προστατεύει τα σύνορά της κι ελέγχει ποιος θέλει να μπει (συμφωνώ δε συμφωνώ, είναι όντως άλλο θέμα). Ουσιαστικά εγώ προτείνω μία ακόμα ευκαιρία να εξετάσουμε τι γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη (όχι κάτι διαφορετικό, το ίδιο ακριβώς θα έλεγα) και ορισμένες πτυχές του όλου ζητήματος, και μάλιστα συνειδητά απέχω από οποιοδήποτε ρομαντική πτυχή θέασης του ζητήματος.

Ως θέση ο "φράχτης το αίσχους" αποτελεί δικαίωμα της χώρας -και δικό μου να τον αρνούμαι-, αλλά ουδέποτε παρουσιάστηκε κάποια μελέτη για τα αποτελέσματα. Άρα δεν ξέρουν αν θα είναι αποτελεσματικός και συνεχίζουν να επιμένουν απλά για λόγους επικοινωνιακούς.

Πρέπει όμως να θυμόμαστε όπως λες κι εσύ ότι τα σύνορα πρέπει να είναι διαπερατά μόνο για τους πολιτικούς πρόσφυγες. Και γνωρίζουμε ότι οι περισσότεροι που έρχονται εξ Ανατολής και ταλαιπωρούνται/απειλούνται, είναι ουσιαστικά πρόσφυγες από τους πολέμους, τις εμφύλιες συμπλοκές, την κλιματική αλλαγή. Σίγουρα δεν είναι πολιτικοί πρόσφυγες με βάση τα κριτήρια του 1956, αλλά δεν είναι και απλοί μετανάστες.

Ελένη, σίγουρα δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να ενταχθούν σε μία ξένη κοινωνία. Και σαφώς σε τούτο ευθύνονται και τα δικά μας ξενοφοβικά συναισθήματα και οι διαθέσεις των μεταναστών. Όσο και μεγάλος πάντως κι αν είναι ο αριθμός, αν ενσωματώνονταν κοινωνικά δε θα ενοχλούσε.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Σωτήρη, αντιλαμβάνομαι το σκεπτικό σου, αλλά αν το έκανε ο Στρατός ήταν άπτονταν των ελληνοτουρκικών διασυνοριακών συμφωνιών και δεν ξέρω τι συνέπειες θα είχε σε στρατιωτικό επίπεδο (πχ σήμερα απαγορεύονται τα ναρκοπέδια, το ανάλογο του φράχτη).

Η Τουρκία δεν πρόκειται μεσούσης της κρίσης να γίνει μέλος της ΕΕ. Οπότε το βάρος πέφτει στη χώρα μας.

Hades είπε...

Προσωπικά πάντως νομίζω ότι το θέμα της παράνομης μετανάστευσης είναι από τα χειρότερα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, κι αυτό διότι δεν έχει να κάνει με την πάγια απουσία μεταναστευτικής πολιτικής της χώρας, ούτε μόνο με την διαχρονική ανικανότητά μας ως κράτος να την αντιμετωπίσουμε. Έχει να κάνει και με την μη τήρηση των συμφωνιών από πλευράς Τουρκίας να αποδέχεται την επιστροφή των λαθρομεταναστών, έχει να κάνει και με την πλέον ιδιότροπη συνοριογραμμή που διαθέτουμε (σκέψου ότι μέχρι και η περιβόητη φρόντεξ ουσιαστικά σήκωσε τα χέρια ψηλά προ ολίγων ημερών), έχει να κάνει και με τις πιέσεις που δεχόμαστε από την ΕΕ (μην ξεχνάμε ότι το ψήφισμα να επαναπατρίζονται οι λαθρομετανάστες στην χώρα απ'όπου εισήλθαν είναι φωτογραφικό για εμάς)...

Και όλ'αυτά με την αναμφίβολη παραδοχή ότι τόσο ως εργατικό δυναμικό όσο και ένεκα των οικονομικών συνθηκών δεν αντέχουμε άλλους μετανάστες ως κράτος και οικονομίας, εκ των πραγμάτων θα μας έφερναν σε ένα τέτοιο μέτρο όπως ο φράκτης στον Έβρο. Νομίζω ότι ήταν νομοτελειακό.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Hades, συμφωνούμε απολύτως. Καμία κυβέρνηση δεν έκανε προσπάθειες να προχωρήσει σε ολοκληρωμένη πολιτική. Με ψίχουλα, χωρίς σχεδιασμό και οργάνωση προχωρούσαν σε αποσπασματικές ενέργειες. Αν ακολουθούσαν μία σχεδιασμένη πολιτική, αν έθεταν ένα πλάνο δράσης, ένα επιχειρησιακό, τότε δε θα φτάναμε εδώ. Και υπήρχαν πάντα δυνατότητες με λίγα χρήματα να εκπονηθούν τέτοια πλάνα δράσης -με λίγα σχετικά χρήματα- που να εκφράζουν όποια στάση πολιτική επιθυμείται. Δε λέω να ακολουθούσαν απαραίτητα τις δικές μου προτάσεις της ανοιχτής ασύνορης κοινωνίας.

Η αδιαφορία τους οδήγησε τελικά στις ρωγμές της κοινωνικής συνοχής και στο αντιρατσιστικό μένος. Καταλαβαίνω ότι δεν αντέχουμε κι άλλους μετανάστες. Το σέβομαι κι εν μέρει συμφωνώ. Αλλά η απουσία ολοκληρωμένου πολιτικού σχεδιασμού ποτέ δεν εμπόδισε τίποτα.

Ελένη είπε...

Όταν διατηρούν τις πλειοψηφίες σε περιοχές η κοινωνική τους ενσωμάτωση είναι σχεδόν αδύνατη για πολλούς λόγους, εκ των οποίων ο βασικότερος είναι πως στις περιοχές που ζούνε οι κανόνες διαβίωσης διαμορφώνονται από τους ίδιους. Η ενσωμάτωησ δεν είναι μία εύκολη διαδικασία, η οποία συμβάινει επειδή την γράψαμε στο χαρτί. Λαοί επίσης με κοντινότερους στον δικό μας πολτισμό ενσωματώνονται πολύ πιο εύκολα, γιατί απλά έχουν να ξεπεράσουν πολύ λιγότερες δυσκολίς και διαφορές, όπως αντίστοιχα και εμείς προσαρμοζόμαστε πολύ πιο έυκολα σε τρόπους ζωής που είναι κοντινότερους με τον δικό μας. Από εκεί και πέρα για πάρα πολλούς η κοινωνική τους ένταξη σημαίνει και μία απάρνηση όχι μόνο του τρόπου ζωής τους, αλλά και των αρχών τους και των αξιών τους, οι οποίες αποτελούν μέρος της ταυτότητας τους. Σημαίνει δηλαδή μία αλλαγή ταυτότητας, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο. Αυτό δεν έχει να κάνει με την στάση των γηγενών. Όσο για την ξενοφοβία συγγνώμη Δείμε, αλλά επειδή ζω και σε μία πολύ βεβαρημένη γειτονιά δεν μπορείς να χαρακτηρίζεσαι ξενόφοβος όταν είσαι ο ίδιος μειονότητα στον τόπο σου και όταν η εγκληματικότητα έχει αυξηθεί στην περιοχή σε βαθμό απίστευτο. Ούτε ρατσιστής είσαι. Δηλαδή τί πρέπει να κάνεις για να μην κατηγορηθείς για φασίστας; Να το παίζεις πως δεν συμβαίνει τίποτα και όλα είναι καλά; Εμ, δεν είναι, γιατί από όλους αυτούς που μπαίνουνε εδώ η πλειοψηφία έρχεται στο κέντρο της Αθήνας, που σημαίνει πως έχουμε εδώ γύρω στο μισό με ένα εκατομμύριο άτομα. Είναι κάπως πολλά για να κάνεις τον φιλόξενο, ειδικά με όσα συμβαίνουν. Εμείς ζούμε μέσα στην πορνεία, τα ναρκωτικά και τις ληστείες και ενίοτε τα μαχαιρώματα μεταξύ των διαφόρων φυλών. Το να διαμαρτύρεσαι για αυτά δεν είναι ξενοφοβία. Είναι κοινή λογική. Οι ίδιοι οι ξένοι που επιυμούν την ένταξη είναι αδύνατο να ενταχθούν ζώντας μέσα σε μία τέτοια κατάσταση. Ή μάλλον θα ενταχθούν στην δεδομένη κατάσταση που βλέπουν, την παραβατικότητα δηλαδή. Με ευχολόγια και εκθέσεις ιδεών δεν λύνεται το πρόβλημα. Αυτό που επείγει αυτή την στιγμή είναι η μείωση του αριθμού τους στο ελάχιστο, κάτι που θα είναι καλό και για εμάς και για όσους μετανάστες μείνουν.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ελένη, πες μου κατ' αρχήν ποιες είναι εκείνες οι απογραφικές μελέτες που δείχνουν τοπική πλειοψηφία μεταναστών. Οι εμπειρικές παρατηρήσεις είναι τόσο υποκειμενικές όσο και το φαντασιακό και η υποτιθέμενη απειλή. Επιπλέον, με τον όρο μετανάστες τσουβαλιάζουμε τόσες διαφορετικές εθνικότητες, ήθη και κουλτούρες -μιλώντας για τάχα γκέτο.

Κατανοώ τις όποιες επιφυλάξεις. Ζω το πρόβλημα και διοικητικά και πολιτικά και κοινωνικά. Κατανοώ τους φόβους και τις αναστολές (όχι το ρατσισμό). Όμως η ενσωμάτωση δεν είναι κενή λόγου. Υπάρχουν προτάσεις που αν ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα επιχειρησιακό, αν χαρτογραφηθούν και δοθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, τότε σταδιακά θα δούμε να αλλάζει η κατάσταση.

Hades είπε...

Δείμε, το κέντρο της Αθήνας έχει γκετοποιηθεί προ πολλού. Μεταξουργείο, Αχαρνών κλπ γίνεται το έλα να δεις. Μπορείς ν'ακούσεις κάθε γλώσσα εκεί εκτός από ελληνικά. Και δεν είναι ότι μου το'χουν πει αλλά το'χω δει με τα μάτια μου. Και τα όσα γίνονται στον Άγιο Παντελεήμονα πέραν των όσων γράφουν τα ρεπορτάζ μόνο παράλογα δεν είναι. Θα έχουμε και άλλα τέτοια φαινόμενα στο μέλλον.

Και για να σε προλάβω στην περίπτωση που πας να μου πεις ότι το κέντρο της ΑΘήνας είναι ειδική περίπτωση (αν και κάτι τέτοιο δεν θα το δεχθώ), θα σου πω ότι γνωρίζω και άλλες τέτοιες περιπτώσεις, έξω από λεκανοπέδιο Αττικής. Δεν είναι και τόσο αστικός μύθος όλα όσα ακούγονται. Υπάρχουν περιοχές με σοβαρότατα προβλήματα.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Hades, στη Θεσσαλονίκη δεν είναι τόσο χάλια. Γνωρίζω βέβαια τι γίνεται στην Πάτρα και αλλού. Γνωρίζουμε όμως ο φράχτης είναι ένα απάνθρωπο μέσο προστασίας. Ένα μέσο που δεν έχει μελετηθεί και λειτουργεί μόνο επικοινωνιακά.

ShareThis