Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου χορήγησης αδειών υποψήφιων οδηγών

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόταση νόμου που έθεσε το Υπουργείο Μεταφορών για αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου χορήγησης αδειών των υποψηφίων οδηγών. Στο θέμα της εκπαίδευσης και της συμπεριφοράς των οδηγών έχουμε αναφερθεί πολλές φορές[1]. Τα προβλήματα έχουν καταγραφεί πολλάκις. Ωστόσο, αξίζει να δούμε λίγο το νέο θεσμικό πλαίσιο που πάει να συσταθεί καθώς το Υπουργείο προβάλλει μία ριζική αλλαγή στη διαδικασία της θεωρητικός και πρακτικής εξέτασης των υποψήφιων οδηγών. Δε θα συμφωνήσουμε ότι πρόκειται για μία ριζική αλλαγή, αλλά σίγουρα είναι μία αλλαγή που προσπαθεί να μειώσει τις περιπτώσεις διαφθοράς.
Ειδικά η βιντεοσκόπηση της εξέτασης και η εισαγωγή συστήματος απενεργοποίησης κινητών κατά την εξέταση είναι δύο αξιόλογα βήματα που από χρόνια απαιτούν οι ίδιες οι Σχολές Οδηγών καθώς και οι υποψήφιοι οδηγοί. Παράλληλα, ο υποψήφιος οδηγός θα ενημερώνεται με ειδικό έντυπο για τα δικαιώματά του κατά την εξέταση καθώς και σε ποια υπηρεσία δύναται ν’ απευθυνθεί σε περίπτωση που εκτιμά ότι ακολουθήθηκε μία διαδικασία που εκτιμάται κακή. Από την άλλη, προωθείται η δημιουργία ειδικών εγκαταστάσεων (πίστες) για τις εξετάσεις, με τη βοήθεια των δήμων. Ήδη ολοκληρώνονται 6 πίστες, αλλά πιθανές επιπλέον εγκαταστάσεις υποχρεωτικά θα τις αναλάβουν δήμοι και ιδιώτες.
Ακόμη μία φορά διαφαίνεται ότι η Κεντρική Εξουσία βλέπει την Τοπική Αυτοδιοίκηση απλά ως ένα φορέα για χρηματοδοτήσεις. Και τούτο βέβαια αδιαφορώντας για τα μέγιστα οικονομικά προβλήματα των δήμων ή ακόμα και για την αύξηση σχετικών αρμοδιοτήτων ως αντιστάθμισμα. Και τούτο τη στιγμή που η πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση θα έπρεπε να έχει ισχυρό λόγο στην εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, γνωρίζουσα τις ιδιαίτερες τοπικές (κλιματικές, γεωγραφικές κι οδικές συνθήκες) της περιοχής ευθύνης της.
Το σημαντικότερο είναι ότι ο υποψήφιος οδηγός θα μπορεί να χρησιμοποιεί (προφανώς με σχετικό αντίτιμο) να εξασκείται με δάσκαλο ή έμπειρο οδηγό ως συνοδηγό στις εν λόγω πίστες. Επίσης, ο οδηγός θα εξετάζεται μόνος του στο όχημα. Αξιόλογη είναι και η ρύθμιση για χαμηλό κόστος/παράβολα στην περίπτωση επανεξέτασης (πλην της χρήσης πίστας που χαρακτηρίζεται χαμηλό, αλλά δεν ορίζεται ποσοτικά).
Ωστόσο, στο νομοσχέδιο δεν προβλέπεται η εκπαίδευση και η εξέταση σε διάφορες καιρικές συνθήκες και ώρες. Η εκπαίδευση (θα παρακολουθείται από διαφανές ηλεκτρονικό σύστημα ως ημερολόγιο/βιβλίο ύλης) θα πρέπει να διενεργείται και στις φάσεις φωτισμού της ημέρας, ενώ αναγκαία κρίνεται η εξέταση και σε συνθήκες βροχής και καταιγίδας (ελεγχόμενα σε ειδικές πίστες). Από την άλλη δεν είδα να γίνεται λόγος για ειδικότερες δεξιότητες (αλλαγή φθαρμένου ελαστικού, τοποθέτηση αλυσίδων χιονιού κλπ).
Το σημαντικότερο κενό που αντιλαμβανόμαστε όμως είναι η απουσία της οδικής και οδηγικής αγωγής μέσα στο σχολείο. Το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών είναι εκείνο που έπρεπε να πιέσει το Υπουργείο Παιδείας για εισαγωγή ειδικού μαθήματος οδικής κι οδηγικής συμπεριφοράς ως βασικό διδακτικό αντικείμενο σε όλες τις τάξεις της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Ένα σύστημα που θα οδηγήσει τόσο στη θεωρητική κατάρτιση των ανηλίκων και στη δυνατότητα απόκτησης πιστοποίησης (είτε στα 15 για να χρήση μηχανής) όσο και στο τέλος Λύκειο εναλλακτική εκπαίδευση για απόκτηση διπλώματος οδήγησης. Έτσι, οι Σχολές Οδηγών θα λειτουργήσουν -αν κριθεί ανά περίπτωση αναγκαίο- ως φροντιστηριακή εκπαίδευση, ενώ η δημόσια παιδεία θα προσφέρει βασικές βιωματικές γνώσεις και συμπεριφορές.
Θα αναπτύσσει ήθη και στάσεις μέσα από το παιχνίδι, τη διαθεματική προσέγγιση, την πρακτική άσκηση και την κριτική θεώρηση της οδήγησης και χρήσης αυτοκινήτου. Μία Σχολή μόνο το νομικά παλίσιο και τις βασικές υποχρεώσεις διδάσκει (και τούτο με περιορισμούς στις ώρες εκπαίδευσης λόγω του κόστους). Το σχολείο είναι ο μόνος χώρος όπου τα παιδιά μπορούν να διδαχθούν την ορθή χρήση του αυτοκινήτου (στάθμευση, κοινωνική επίδειξη κλπ).


3 έκριναν :

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Ωραία ακούγονται όλ’ αυτά, ελπίζουμε να λειτουργήσουν και στην πράξη.
Συμφωνώ και με το ρόλο του σχολείου, όπως τον περιγράφεις...

Caesar είπε...

Oποιαδήποτε προσπάθεια για να μειωθούν οι περιπτώσεις διαφθοράς αξίζει να υποστηριχθεί. Το όφελος είναι για όλους μας σημαντικό. Ιδιαίτερα για την ασφαλή & πολιτισμένη κυκλοφορία στους δρόμους.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Άσκαρ, θα λειτουργήσουν σε σημαντικό βαθμό. Είναι όμως αρκετά;

Φοβάμαι, Καίσαρα, ότι δε φτάνει μόνο αυτό. Πρέπει να απλώσουμε τη σχετική εκπαίδευση σε βιωματικό επίπεδο, μέσα στο σχολείο και με τη στήριξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επειδή ακριβώς κάθε χρόνο θρηνούμε χιλιάδες νέους.

ShareThis