Να, η ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ

Περιδιαβαίνοντας στα ιστολόγια ένα e-mail ήρθε να με τρομάξει προς στιγμήν, μα και να με επαναφέρει στη ζοφερή πραγματικότητα των ελληνικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Βλέπετε η κυβέρνηση εκτός από τον Τσιπουρίδη και τα Αμμόλογα (για σου, ρε Καιρέ, ευφάνταστε) είχε και άλλες ασχολίες. Μπορεί να μην κάνει κάτι για τις αυξήσεις των προϊόντων, μπορεί να μη δίνει τα λεφτά που χρωστάει στους δήμους, μπορεί να σπάει στη ζαρντινιέρα τους Κύπριους και οι υπουργοί της να κάνουν αγγαρεία, αλλά μέσα στα άλλα ψήφισε και έναν νόμο-ιδιωτικοποίηση των κρατικών πανεπιστημίων.

Η θέση μου υπέρ ενός δημοσίου πανεπιστημίου επαρκώς χρηματοδοτημένου -με δημοκρατική αξιολόγηση στο εσωτερικό του- είναι γνωστές. Είναι γνωστός και ο τρόπος με τον οποίο τελικά πέρασε η υπερψήφιση της αναθεώρησης του Συντάγματος στο άρθρο 16 (και έχουμε εκεί μέλλον να ξαναδούμε τη νέα κατάσταση που ακόμα δε διαμορφώθηκε). Από την άλλη βέβαια δεν πέρασε και πολύς καιρός από τον αντεκπαιδευτικό και αντιακαδημαϊκό νόμο που ψήφισε αυτή η κυβέρνηση. Έχω εκφραστεί και στο παρελθόν για το νόμο αυτό.

Ωστόσο, το νέο είναι αυτό που σχετίζεται με τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Σύμφωνα με τα ΝΕΑ, η κυβέρνηση σταματά να χρηματοδοτεί τα μεταπτυχιακά προγράμματα των πανεπιστημίων πλην ενός. Έτσι βεβαίως ή θα σταματήσουν ορισμένα από αυτά ή θα αναγκαστούν να βρουν άλλους πόρους τα ιδρύματα. Ας δουν, λοιπόν, οι φίλοι της ιδιωτικοποίησης, το ελληνικό πανεπιστήμιο να βγαίνει στην αγορά να αναζητά πόρους από ιδιώτες -χορηγίες το λέμε με ό,τι αυτό συνεπάγεται- και ας δουν τα ιδρύματα να επιβάλλουν δίδακτρα για να καλύψουν το κόστος των μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Και πού είναι η διαφωνία μου; Μα φυσικά στο ότι η παιδεία δεν είναι ατομική επένδυση, αλλά κρατική υπόθεση. Η μόρφωση και το μεταπτυχιακό δεν μπορούν να είναι ζήτημα μόνο όσων έχουν χρήματα, αλλά εκείνων που απλά επιθυμούν και έχουν τα ακαδημαϊκά προσόντα να κάνουν μεταπτυχιακό. Ήδη λειτουργούσε άσχημα το σύστημα με όσους είχαν τις γνωριμίες και σχέσεις πελατειακές για τα μεταπτυχιακά και ακόμα χειρότερα για τα διδακτορικά -καταστάσεις που με έδιωξαν στη Γαλλία-, αλλά τώρα έρχονται να βάλουν φρένο ακόμα και στον κακό τρόπο επιλογής φοιτητών.

Ποια είναι λοιπόν η εικόνα της Ελλάδας την επόμενη δεκαετία; Λιγότεροι στα πανεπιστήμια (αφού ισχύει η βάση του 10), οι φτωχότεροι θα μένουν έξω από αυτά (αφού η πλάγια ιδιωτικοποίηση επέρχεται μέσω του προϋπολογισμού των ΑΕΙ και των συμβάσεων με το κράτος), ακόμα πιο λίγοι μεσαίοι θα κάνουν μεταπτυχιακό. Και μετά μου λέει η κυβέρνηση ότι επιθυμεί να ονομάζεται Λαϊκό Κόμμα, Λαϊκή Δεξιά και άλλες @$#@$$#.

Άντε, λοιπόν, ας ετοιμάσω ρούχα, κασκόλ (μη χαλάσουμε και το κοστούμι), βαζελίνη (για τα δακρυγόνα), ταυτότητα (αν συλληφθούμε) και ας ενημερώσω το δικηγόρο (να έχει ετοιμότητα για τη σύλληψη) γιατί πάλι με βλέπω στους δρόμους. Δημήτρη, μαζί θα είμαστε.


47 έκριναν :

ΤΑΣΟΣ είπε...

Πως επιλέγονται η θα επιλέγονται άραγε οι μεταπτυχιακοί?

ο δείμος του πολίτη είπε...

Με βάση τα λεφτά τους, βέβαια. Άντε και ίσως πάρουν τους καλύτερους από όσους έχουν χρήματα.

Stathis είπε...

Το κόλπο είναι γνωστό,Δείμο.Μείωση της χρηματοδότησης της Παιδείας, Μείωση των κρατικών δαπανών και της "σπατάλης " θα το πούν, ίσως με παράλληλη μείωση των φόρων. Τα πανεπιστήμια θα αναγκαστούν να υπογράφουν συμβάσεις με τους χορηογούς, με δέσμευση να τους δίνουν μέρος των αποτελεσμάτων με τη μορφή της "πατέντας" , περιχαράκωση των επιστημονικών αποτελεσμάτων. Και φυσικά και χειραγώγηση των αποτελεσμάτων των ερευνών, όπως έχει συμβεί έξω σε πολλές περιπτώσεις.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Στάθη μου, αυτό ήταν που έλεγα με άλλα λόγια όταν μιλούσα για αμερικανοποίηση της έρευνας και χαρακτηριστικά από τους e-rooster ως ανακριβής παλαιότερα. Συμφωνούμε απόλυτα.

Ανώνυμος είπε...

Προσυπογράφω: "Η μόρφωση και το μεταπτυχιακό δεν μπορούν να είναι ζήτημα μόνο όσων έχουν χρήματα, αλλά εκείνων που απλά επιθυμούν και έχουν τα ακαδημαϊκά προσόντα να κάνουν μεταπτυχιακό". Προσυπογράφω και το: "η παιδεία δεν είναι ατομική επένδυση, αλλά κρατική υπόθεση" -απλώς εδώ προτιμώ το "δημόσια" (αν θες, δες έναν προβληματισμό μου: http://lexidia.pblogs.gr/2007/01/dhmosio-h-idiwtiko-aytonomo-updated.html)

ο δείμος του πολίτη είπε...

Αποδέχομαι τη διόρθωση και σπεύδω παρά ταύτα για update.

Ναυαγός είπε...

Εγώ πάντως και με το "κρατική" και με το "δημόσια" καντίλες βγάζω. Θυμάμαι κάτι δημόσιους υπαλλήλους καθηγητές μου που προήγαγαν την επιστήμη τους χουφτώνοντας τις φοιτήτριες.

Αλλά εσύ Δείμε ξέρεις ότι δε συμμετέχω στο δίλημμα δημόσιο και ιδιωτικό, άρα δε θα με παρεξηγήσεις.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ούτως ή άλλως δε θα σε παρεξηγούσα. Αλλά επειδή κάποιοι βυζαντινολόγοι κοιτούσαν φοιτήτριες δε σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε υπέρ του ιδιωτικού, ναυαγέ.

Σπύρος Σεραφείμ είπε...

Σύμφωνα με τα όσα γράφεις και συμφωνώ απόλυτα, η μόρφωση και το μεταπτυχιακό δεν μπορούν να είναι ζήτημα μόνο όσων έχουν χρήματα. Το ζήτημα που προκύπτει είναι ένα, κατά την άποψή μου: Πώς είμαστε σίγουροι ότι οι πλούσιοι θα θέλουν να σπουδάσουν και όχι να μείνουν στην Ελλαδίτσα και να πουλάνε μούρη με τα λεφτά του μπαμπά;

Unknown είπε...

Μα φυσικά! Η «αγορά» θ' αποφαίνεται, και με τη βούλα πλέον, περί του τι είναι επιστημονικό και τι όχι, τι αξίζει να ερευνηθεί και τι όχι, τι «πρέπει» να μαθαίνουμε και τι όχι. Έχουμε πάει μπροστά από την εποχή της Ιεράς Εξέτασης είπατε;

Catherine είπε...

Βρισκόμαστε σε μεταβατική περίοδο. Τα χειρότερα έρχονται. Όταν ο πόλεμος αρχίζει από την παιδεία καταλαβαίνεις την στρατηγική του εχθρού.

industrialdaisies είπε...

*^%%$#@#%^%*&)(_)(_)*&&^%^%$@#!@! Είναι πολύ αργά και είμαι πολύ κουρασμένη -από την μελέτη για την εργασία στο μεταπτυχιακό που παρακολουθώ #$#$^%^- για να ανασυγκροτηθώ τώρα και να κάνω comment της προκοπής. Θα επανέλθω. Κι εδώ και στο δρόμο. @#@$!@^%$&%()(^$%^#$%!#$%$^%%&Υ^%&*&^#$#
Καληνύχτα.......

ο δείμος του πολίτη είπε...

Σπύρο θα θέλουν, το είσαιμε και παλαιότερα με τα διατλαντικά ταξίδια θα το δούμε και στο μέλλον.

Vrennus όπως το λες, αυτό φοβάμαι και αυτό βλέπω να γίνεται -ακριβώς όπως στις ΗΠΑ.

Ακριβώς, Κατερινάκι. Το χειρότερα έπονται.

Βιομηχανικές Μαργαρίτες, θα συμφωνήσω μαζί σου. Καλή σου μέρα (τώρα πια).

ΑΠΕΙΡΩΤΑΣ είπε...

Το 85-87 % του ελληνικού λαού υποστηρίζει εμπράκτως αυτή την πολιτική κάθε τετραετία. Μετά βέβαια όλοι κάνουν τους ανήξερους και τους κακομοίρηδες. Είμαστε άξιοι της μοίρας μας! Καμία λύπηση στους βιοπαλεστές μικρούς και μικρομεσαίους ψηφίζουν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Η αξιοπρέπεια είναι ισχυρότερη από το ρουσφετάκι και τη θεσούλα στο δημόσιο.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Απειρώτας, δε θα διαφωνήσω στην ουσία, αλλά κάποιος πρέπει να θυμίζει τι συμβαίνει, κάποιος πρέπει να φωνάζει ότι υποστηρίζουν πολιτικές ενάντια στα συμφέροντά τους και ότι οι πολιτικές αλλάζουν μόνο με τη διαμαρτυρία μας.

Mandalore είπε...

Συμφωνώ με τον απειρωτα. Αφου είμαστε τόσο ηλίθιοι ώστε να βγάζουμε μόνο δύο κόμματα που οι αρχηγοί τους θα έχουν επώνυμο Καραμανλής ή Παπανδρέου εδώ και χρόνια , που η μόνη διαφορά που έχουν είναι απο που θα βρουν να τα τσεπώσουν καλά να πάθουμε. Αυτό μας αξίζει , δεν καταλαβαίνω γιατί καθόμαστε και γκρινιάζουμε μετά με οτι κάνουν ή δεν κάνουν.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Καλώς μου το... συμφωνώ πάντως, mandalore.

αθεόφοβος είπε...

Για να είμαι ειλικρινής δεν έχω ιδιαίτερη γνώση του θέματος, αλλά από διάφορα που έχω ακούσει δεν έχω και την καλύτερη γνώμη για μερικά από τα μεταπτ.προγράμματα ούτε και για τον σημερινό τρόπο επιλογής των φοιτητών τους.
Βέβαια δεν συζητάω ότι είναι αναγκαία η χρηματοδότηση τους από το κράτος ιδίως σε τομείς κυρίως των θεωρητικών επιστημών,αλλά δεν δεν θεωρώ εκ προιμίου κακό την χρηματοδοτησή τους και από την βιομηχανία που ίσως να είναι και αποτελεσματικώτερη στον έλεγχο των χορηγουμένων κονδυλίων γιατί και γι΄αυτά πολλά ακούγονται.

Rodia είπε...

Ας κουβεντιάζεται το θέμα, από πολλούς και σε πολλούς τόπους, και όλο και κάτι θα προκύψει. Ισως και η αναγκαιότητα της ύπαρξης των ξένων Α.Ε.Ι.

..για μένα (γνώμη μου) τον κύριο λόγο έχει η ανάγκη του νέου ανθρώπου να μορφωθεί και να προκόψει, αδιάφορο με ποιο τρόπο..

ο δείμος του πολίτη είπε...

Το πρόβλημα, αθεόφοβε, έγκειται όχι στη χρηματοδότηση, αλλά στα ανταλλάγματα που θα ζητάνε. Αντί να διορθώσουμε στην ουσία τα προβλήματα των προγραμμάτων αυτών, ουσιαστικά εμείς τα ξεπουλάμε, τα κλείνουμε και τα χαρίζουμε σε δίδακτρα και συμφέροντα εργοστασιακά.

Ροδιά, αυτό ακριβώς κι εγώ προάγω, την ανάγκη και την κοινωνική υποχρέωση να επενδύσουμε δημοσία στην παιδεία.

Dimitris Stefosis είπε...

Δήμοι και λοιπό φίλοι,
η δημοκρατία (έστω αυτή η κουτσουρεμένη που έχουμε) δεν ισχύει μόνο την ημέρα των εκλογών. Η εκάστοτε κυβέρνηση δε λαμβάνει λευκή εντολή. Υπόκειται σε έλεγχο και κοινοβουλευτικό και κοινωνικό. Υπ' αυτήν την έννοια δεν κατανοώ αυτόν το φαταλισμό, ο οποίος τείνει να διαμορφωθεί με ορισμένα σχόλια!
Εν προκειμένω, μάλιστα, πρέπει να υπενθυμίσω ότι στο πρόγραμμα του κυβερνώντος κόμματος δεν βρήκα πουθενά πρόβλεψη, η οποία να αφορά σε απορρύθμιση και μείωση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών.
Εάν ισχύουν όσα γράφηκαν στον Τύπο εχθές σχετικά με τις προθέσεις του υπουργείου Παιδείας, τότε ελπίζω ότι την πρώτη "απάντηση" θα τη λάβει το κυβερνών κόμμα την ερχόμενη Τετάρτη, κατά τις φοιτητικές εκλογές...
Πέραν αυτού, σκέφτομαι ότι μια πρώτη αντίδραση όσων ανησυχούμε και είμαστε αντίθετοι στην περαιτέρω υποβάθμιση και την ιδιωτικοποίηση των μεταπτυχιακών σπουδών θα ήταν μια ανοικτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό.
Δήμο, θα επανέλθω μόλις συγκεντρώσω τις απαραίτητες πληροφορίες, ώστε να οριστικοποιήσω το κατάλληλο κείμενο. Κατά πάσα πιθανότητα αύριο..

patsiouri είπε...

Aπειρώτας, τα είπε όλα, όσο και να φωνάζουμε και να προσπαθούμε πάλι μειοψηφία είμαστε...αφού πρέπει να αρχίσουν να ψοφάνε της πείνας για να το καταλάβουν...πρόβλημά τους...( και μάς, αλλά αυτό είναι μία άλλη πονεμένη ιστορία...)

Τί όνειρα έχουν για τα παιδιά τους ήθελα να'ξερα...

maria_pin είπε...

Και βέβαια να πούμε οτι δεν είναι και τίποτα το καινούργιο όλα αυτά, αλλά δρομολογούνταν εδώ και δεκαετίες, σιγά σιγά και μεθοδικά, και σε ότι αφορά την δημόσια δωρεάν παιδεία, ώστις επρόλαβε τον κύριον...που λένε!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Δημήτρη, προσωπικά με κανένα τρόπο δε δικαιολογώ κριτική σε ένα κόμμα βάσει των προγραμματικών του δηλώσεων (αυτό βέβαια αποτελεί απλά τμήμα της επιχειρηματολογίας μας -όπως κάνεις τώρα εσύ). Πάντως είναι απόλυτα λογικά ότι τούτη η κυβέρνηση θέλει να επιβάλει μερική ιδιωτικοποίηση στη λειτουργία των ΑΕΙ-ΤΕΙ ή τουλάχιστον ιδιωτικοποίηση διά της πλαγίας. Οπότε η είδηση δένει απόλυτα με την πολιτική φιλοσοφία της ΝΔ.

Πατσιούρη, για να μην πω τα ίδια, είναι και στο δικό μας χέρι να κάνουμε τον κόσμο να συνειδητοποιεί τα κενά αυτού του συστήματος. Κάθε μέρα το κάνω στην τάξη. Τα παιδιά μας έχουν όνειρα που κάποιοι τα χλευάζουν και άλλοι τα βιάζουν, μακριά από κόμματα αλλά με πλήρη πολιτική άποψη.

Μαρία, όπως ακριβώς τα λες είναι ένα προμελετημένο έγκλημα.

elafini είπε...

ένα έχω να πω...τι μάρκα τσιγάρα καπνίζετε αγαπητέ?

ion είπε...

Λαική Δεξιά θα είναι, αν αποσύρει το βιβλίο της ΣΤ΄Δημοτικού (κοινώς καθένας με τον πόνο του...)

ο δείμος του πολίτη είπε...

Γαλλικά, ελαφάκι μου.

Ίον, ακριβώς ο καθένας με τον πόνο του. Μη φοβάσαι, η επίσης ακροδεξιά και εθνιστικών αποχρώσεων Ακαδημία Αθηνών είναι στο πλευρό σας.

ion είπε...

Μ'αρέσει πάντως που σε αυτή την χώρα μόλις αναφερθεί η Δεξιά, αποκλείεται να μην ακούσεις για Ακροδεξιά και εθνικισμό. Κάτι σαν έθιμο ένα πράγμα. Ίσως έχουμε καταναλώσει πολύ Πρετεντέρη. Όταν τα ξεχωρίσουμε αυτά στο μυαλό μας,μπορεί να γίνουμε Γαλλία.

Συγχαρητήρια στον Σαρκοζί και τον ΠΑΟ για τις κούπες:)
Καλημέρα!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Μπα, τα αθλητικά δεν με απασχολούν κξαι ακόμα περισσότερο οι γαλλικές εκλογές, Ίον. Η εξωτερική πόλιτική της χώρας δεν πρόκειται να αλλάξει ριζικά, να ξαναπάω Γαλλία δεν υπάρχει περίπτωση, οπότε αδιαφορώ πλήρως.

Αλλά η δεξιά είναι όντως συνηφασμένη με τον εθνικισμό. Αλλά πες, πόσο μακριά είναι η Ακαδημία Αθηνών μεθοδολογικά και ιδεολογικά (στην ιστοριογραφία τουλάχιστον) από τη δεξιά;

Ανώνυμος είπε...

Μπράβο επαναφέρεις την συζήτηση για τα ΑΕΙ στα μείζονα θέματα.
Γιατί η κουβέντα είχε σταματήσει στο άσυλο.

ion είπε...

Με ενοχλεί που η αναφορά και μόνο στο όνομα Δεξιά, οδηγεί συνειρμικά στην Ακροδεξιά. Και το έκανες κι εσύ. Γιατί δεν με "κατηγόρησες" (σχήμα λόγου)σαν Κομμουνιστή, την στιγμή που και το ΚΚΕ έχει ταχθεί με την απόσυρση του βιβλίου?

Επιτέλους ας τα ξεχωρίσουμε και να μη συγχύζουμε την Δεξιά με κάτι άλλο, που μας βολεύει.

Απλά ανέφερα Γαλλία, γιατί εκεί η καθαρότητα του πολιτικού λόγου επιβραβεύτηκε πανηγυρικά. Η Δεξιά δεν φοβήθηκε να πει το όνομα της και επικράτησε ενός Σοσιαλισμού, που ούτε κι αυτός ξέρει τι είναι..

υγ.συγνώμη που ξεφυγα εντελώς απ' το θέμα.+ οτι δεν είμαι ΠΑΟ;)

ο δείμος του πολίτη είπε...

Κάτσε, κομμούνι, να δεις και τι θα γίνει από Σεπτέμβρη.

Πάντως ο μήνας θα πάει καλά, γιατί μετά τις διαφωνίες του καπετάνιου έχω αυτές του φίλου Ίον.

Μα δε αδελφέ, αφενός μεν αδιαφορώ για το ΚΚΕ, αφετέρου έχουμε συζητήσει και για ιδιωτικά πανεπιστήμια και για το βιβλίο. Δε σε έμαθα τώρα. Σχετικά με τη Γαλλία και την καθαρότητα πολιτικού λόγου θα συμφωνήσω αν και ένα κόμμα δε βγαίνει έτσι απλά. Έχει τις δικές του πελατειακές σχέσεις -όχι πολύ διαφορετικές από εδώ.

Αν όμως σε παρεξήγησα θα ζητήσω συγνώμη. Εξάλλου, για εμένα το δεξιός δεν ταυτίζεται με τη ΝΔ, αλλά με τον ανεξαρτήτου κομματικής προσείλωσης οπαδό της νεοφιλελεύθερης οικονομίας.

S G είπε...

συγγνωμη αλλα ποσες παρανοησεις πια σε ενα κειμενο?

τα διδακτρα ειναι ασχετα με το ιδιοκτησιακο στατους ενος ιδρυματος. Σε ολες τις χωρς της ΕΕ που ξερω τα δημοσια ιδρυματα εχουν διδακτρα.

δευτερον:

το μεταπτυχιακο δεν ειναι βασικες σπουδες και ειναι αστειο να μιλαμε για δικαιωμα στην μορφωση. Τα μεταπτυχιακα ειναι εξειδικευμενες σπουδες που προσφεορυν αμεσο επαγγελματικο πελονεκτημα, δεν βλεπω γιατι ο μεσος πολιτης που δεν κανει μεταπτυχιακο πρεπει να επιδοτει ενα ατομο που το κανει και εχει αμεσο και μεγαλο υλικο οφελος απο αυτο!
Ας συμμετασχουν και λιγο οι φοιτητες στα εξοδα του μεταπτυχιακου λοιπον (τα προτεινομενα διδακτρα σιγουρα δεν καλυπτουν τα πληρη εξοδα)

ο δείμος του πολίτη είπε...

Δηλαδή το σωστό κρίνεται με βάση το τι κάνουν αλλού; Είναι βέβαια κι αυτό μια άποψη, δε λέω. Επιπλέον, ίσως δεν κατανόησες ότι ιδιωτικοποίηση θεωρώ -ιδεολογικά- και την ύπαρξη ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων σε ένα κρατικό οργανισμό.

S G είπε...

που τα ειδες ακριβως τα ιδιωτικοοικονομικα κριτηρια? θα κυνηγαει το ΑΕΙ το κερδος ας πουμε? σχεδον κανενα ΑΕΙ στον κοσμο, κρατικο ή μη, δεν λειτουργει με ιδιωτικοοικονομικα κριτηρια αν εννοεις να εχουν το κερδος ως στοχο.

και βεβαια ειναι αστειο να λες οτι τα διδακτρα που ζητανε τα μεταπτυχιακα προγραμματα εχουν σκοπο το κερδος. Δεν φτανουν καν για να καλυψουν τα τρεχοντα εξοδα, να μην πω για τα παγια. για να μην μαλλιασει η γλωσσα μου παραπεμπω εδω

"Δηλαδή το σωστό κρίνεται με βάση το τι κάνουν αλλού; "

τωρα τι θες να σου πω? Λες να μην εχω δικη μου αποψη για το θεμα, αλα κρινω με βαση "τι κανουν αλλου"? Δεν πιστευω στην αντιγραφη αλλα αρνουμαι να δεχτω κιολας οτι η Ελλαδα ειναι η πρωτοπορος χωρα στον κοσμο που εχει καταφερει να τετραγωνισει τον κυκλο. Πρεπει να ξεφυγουμε απο τον ρολο του γαλατικου χωριου και να σοβαρευτουμε καποτε, η παιδεια μας ειναι για τα μπαζα και αντι να δουμε να συνερχεται ο κοσμος, συνεχιζει η ιδεοληψια να θεριζει.
Δεν χρειαζεται να ανακαλυψουμε τον τροχο απτην αρχη, ας διδαχτουμε λιγο απο την εμπειρια των αλλων και ας διαλεξουμε το συστημα που ειναι καλυτερο για εμας.

παρεπιμπτοντως στην Γαλλια που "κατεφυγες" εχουν διδακτρα?

και βεβαια για το δικαιωμα στην μορφωση δεν απαντησες: γιατι να πληρωνει ο μεσος πολιτης που δεν εχει δει μεταπτυχιακο ουτε στονειρο του για τα μεταπτυχιακα καποιων που θα ωφεληθουν ιδιαιτερα απο αυτα?

δεν μιλαμε για διδακτορικα εδω, που εχουν να κανουν με ερευνα. Μιλαμε για μεταπτυχιακα, εξειδικευμενη γνωση για ευρεση καλυτερης εργασιας!

ο δείμος του πολίτη είπε...

S G, δεν κατάλαβες ότι αδιαφορώ για το τι γίνεται στον κόσμο. Η Ανώτατη εκπαίδευση πρέπει να είναι κρατική και να λειτουργεί πέρα από τους νόμους της αγοράς, αλλά προς όφελος της κοινωνίας (δεν αδιαφορώ για την αγορά, αλλά δεν μπορεί αυτή να κατευθύνει ούτε την επιστήμη ούτε βέβαια τον τρόπο λειτουργίας των ΑΕΙ).

Από εκεί και πέρα η αποδοχή ορισμένων συστημάτων ή οδηγών παραδειγματισμού για τη λειτουργία των ΑΕΙ σαφώς και δεν είναι μακριά από τη λογική μου. Ωστόσο, η μίμηση λειτουργεί πέρα από τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας. Η πολιτική έχει προάγει τη μόρφωση ως μία σημαντική επένδυση και ο λαός επενδύει σε αυτήν ακριβώς. Γιατί να μην ικανοποιείται η λαϊκή απαίτηση, όταν τόσα χρήματα χαρίζονται και πόσα ακόμα χάνονται σε διάφορες τρύπες στο όνομα της ανάπτυξης;

Αν δεν υπήρχε η οικονομική δυνατότητα στήριξης μιας ανώτατης δωρεάν παιδείας η στάση μου θα ήταν διαφορετική. Ωστόσο, βλέπουμε ότι το πρόβλημα δεν έγκειται εκεί.

Πέραν τούτων ας πω και ότι ιδιωτικοοικονομικό κριτήριο δεν είναι μόνο τα δίδακτρα, αλλά ακόμα και η ύπαρξη μάνατζερ και η υπογραφή 4ετούς σύμβασης (τουλάχιστον τα 5ετή πλάνα του Στάλιν αναφέρονταν στην παραγωγή -στο αποτέλεσμα και όχι στην αφετηρία).

Ο μέσος πολίτης πληρώνει για τα κέρδη των ιδιωτικών επιχειρήσεων ακόμα και όσες τον βλάπτουν (ΔΕΗ, ΠΑΕ, ΚΑΕ, ΟΠΑΠ, ένσημα ΝΑΤ και τόσες άλλες) εσένα σε ενοχλεί να πληρώσει για τη μόρφωση ορισμένων; Στη λογική αυτή, εγώ ο άτεκνος γιατί να πληρώνω τα σχολεία (συγνώμη αλλά η λογική αυτή είναι αστεία); Σαφώς και όλοι πληρώνουμε τμήμα του κόστους του δημόσιας λειτουργίας σαν μέλη μιας ορισμένης κοινωνίας.

S G είπε...

δειμο

το οτι το ελληνικο κρατος κανει χιλιαδες ηλιθιες σπαταλες δεν ειναι λογος να κανουμε αλλη μια! Δημοσιονομικα το κρατος ειναι στα ορια του, το χρεος μας ειναι υπερογκο και το ασφαλιστικο συστημα ετοιμο να χρεοκοπησει (εκει θα δειτε πανηγυρια).

Εξαλλου αυτο νομιζω οτι ειναι ελληνικη πρωτοτυπια, να λεμε οτι αφου εχουμε τα λεφτα (που δεν εχουμε αλλα ειμαστε ακομα οι πενητες της ΕΕ) ας τα ξοδεψουμε. Η Γερμανια που εχει διπλασιο προϋπολογισμο κατα κεφαλην ας πουμε και μισο χρεος γιατι δεν το κανει? Ειναι η απλη αρχη της χρηστης διαχειρισης, τα εξοδα πρεπει να δικαιολογουνται πολυ προσεκτικα, αλλιως οι φοροι πρεπει να μειωνονται. Δεν ειναι επιχειρημα αυτο που ακουω: αφου τα εχουμε γιατι οχι?

"ιδιωτικοοικονομικό κριτήριο δεν είναι μόνο τα δίδακτρα, αλλά ακόμα και η ύπαρξη μάνατζερ και η υπογραφή 4ετούς σύμβασης"


οριστε??? απο που και ως που η υπαρξη διαχειριστη και προγραμματος ειναι "ιδιωτικοοικονομικο" κριτηριο? δηλαδη το δημοσιοικονομικο τι λεει? μπατε σκυλοι αλεστε, ξοδεψτε οτι γουσταρετε λέρες καθηγητες? μα για ονομα του θεου, ισως ενας ιδιωτης μπορει να ξοδευει οπως θελειτ α λεφτα του χωρις προγραμματα και διοικητες. Αλλα το δημοσιο πρεπει να λογοδοτει για καθε δεκαρα μας που ξοδευει!

"Στη λογική αυτή, εγώ ο άτεκνος γιατί να πληρώνω τα σχολεία "

τωρα ισως πρεπει να σκεφτεις λιγο παραπανω πριν συγκρινεις το δημοτικο σχολειο με τα μεταπτυχιακα. Δημοτικο σχολειο ειναι χρησιμο για 95% των Ελληνων (που καποια στιγμη θα κανουν παιδια). Επισης εχουν τεραστιες εξωτερικοτητες (αν δεν παει o μισος πληθυσμος στο δημοτικο η κοινωνια θα σαπιζε). Ετσι αποφασισαμε υποχρεωτικη παιδεια για ολους και δωρεαν ωστε να μην μπορει κανεις γονεας να πει οτι δεν μπορει να πληρωσει, για να μην εχουμε λοιπον παιδια να ξεκινουν την ζωη τους με τοσο σοβαρα μειονεκτηματα.

Το μεταπτυχιακο δεν εχει καμμια σχεση με αυτα. Γινεται απο ενηλικες, που εχουν ηδη σπουδασει, για να κερδισουν το κατι παραπανω. Δεν ειναι φτωχα ατομα (ποιος πτυχιουχος ειναι πραγματικα φτωχος? και μην ακουσω υπερβολες, εννοω ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ φτωχος) ουτε αβουλα οντα. Αν δεν εχουν ρευστοτητα μπορουν παντα να παρουν ενα δανειο απο την τραπεζα για το ενα ετος που διαρκουν τα μεταπτυχιακα και θα παρουν τα λεφτα τους πισω με το παραπανω (οπως κανουν εκατομμυρια ατομα στον δυτικο κοσμο).

Η πληρης επιδοτηση των μεταπτυχιακων λοιπον ειναι ανευ νοηματος και δικη προς το μεγαλο μερος του πληθυσμου που δεν ωφελειται απο αυτα.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Όταν διαβάσεις τον ψηφισθέντα νόμο για τα ΑΕΙ θα καταλάβεις τι εννοώ για τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Σχετικά με τα δίδακτρα στην ουσία το να προτείνω να ενσωματωθεί στο πτυχίο η ειδίκευση θα με έστελνε στο ψυχιατρείο, ε; Και για να ξεφύγω κι άλλο, να πληρώνονται οι φοιτητές φοιτητές -ως εργαζόμενοι- και μέσα από αυτό το μισθό να πληρώνουν τα πάντα και να θεωρούνται ανεξάρτητοι οικονομικά (δική τους φορολογική δήλωση κτλ).

S G είπε...

εχω διαβασει τι προβλεπει ο νομος (οχι το ιδιο τον νομο βεβαια) και παλι δεν βλεπω αυτα που λες. νομιζω η διαφορα μας ειναι στον ορισμο, εσυ φαινεται να πιστευεις οτι οτιδηποτε εκτος απο την λευκη επιταγη σε καθηγητες και φοιτητες να κανουν ο,τι θελουν ειναι "ιδιωτικοοικονομικο".

"το να προτείνω να ενσωματωθεί στο πτυχίο η ειδίκευση θα με έστελνε στο ψυχιατρείο, ε;"

στο ψυχιατρειο δεν ξερω αλλα σιγουρα δεν θα σε ψηφιζα για υπουργο παιδειας :-) Αλλο πτυχιο, αλλο ειδικευση. δεν υπαρχει κανενας λογος καποιος που θελει να δουλεψει πχ σε μια τραπεζα να αναγκαζεται να κανει ανωτερα μαθηματικα και θεωρια παιγνιου αντι για απλα οικονομικα δευτερου και τριτου ετους (για να μιλαω για πραγματα που ξερω).

Οσο για να πληρωνονται οι φοιτητες δεν ξερω τι εννοεις, σιγουρα εργαζομενοι για αλλους δεν ειναι. Για τον εαυτο τους εργαζονται, βασικα μονο αυτος οφελειται. Ειμαι ομως υπερ του να υπαρχουν γενναιες υποτροφιες με βαση τις οικονομικες δυνατοτητες στα προπτυχιακα, πως εξηγειται πολυ αναλυτικα στην παραπομπη που εδωσα πριν.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Όχι, ρε συ S G, δεν είναι η λευκή επιταγή. Δεν έχω κανένα όφελος από καθηγητές και ούτε έχω τη φιλοδοξία να χωθώ σε πανεπιστημιακή έδρα.

Ποιος είναι όμως ο ρόλος του μεταπτυχιακού; Δεν είναι η παραγωγή γνώσης; Γιατί να μην έχουν όσο γίνεται περισσότεροι αυτή τη γνώση; Δεν θα προωθούσε τον πολιτισμό μας αυτό; Δεν θα προωθούσε τη βιομηχανία ή γνεικότερα τις επιστήμες αν είχαμε ειδικευμένο -επιστημονικά ειδικευμένο όχι αποσπασματική κατάρτιση όπως θέλει ο ΣΕΒ;

Σχετικά πάντως με τα τρελά μου που πρότεινα, ας πω ότι ισχύουν σε χώρες με μικρότερο ΑΕΠ -αν και δεν το αποδέχομαι- από την Ελλάδα. Στην Κούβα και σε άλλες χώρες στο παρελθόν και πληρώνονταν και η μεταπτυχιακή -σε εμάς- ειδίκευση ήταν μέσα στο πτυχίο (5ετής φοίτηση) και δεν είχαν προβλήματα. Συν του γεγονότος ότι αυτό ισχύει σε σχολές και στην Ελλάδα. Η 5ετής φοίτηση του Πολυτεχνείου περιλαμβάνει και master πριν το Δίπλωμα.

S G είπε...

"Δεν έχω κανένα όφελος από καθηγητές και ούτε έχω τη φιλοδοξία να χωθώ σε πανεπιστημιακή έδρα. "

δεν ισχυριστηκα ποτε κατι τετοιο. Φαινεται ομως για καποιον ανεξηγητο λογο να εχεις μια αποστροφη σε μετρα που περιοριζουν την ασυδοσια φοιτητων και καθηγητων.


"Ποιος είναι όμως ο ρόλος του μεταπτυχιακού; Δεν είναι η παραγωγή γνώσης;"

οχι αυτο ειναι ο ρολος του διδακτορικου οπως εξηγησα στο αρθρο στο ιστολογιο της αναΜορφωσης.

"Δεν θα προωθούσε τη βιομηχανία ή γνεικότερα τις επιστήμες αν είχαμε ειδικευμένο -επιστημονικά ειδικευμένο όχι αποσπασματική κατάρτιση όπως θέλει ο ΣΕΒ;"

οχι αν ειχαμε αναγκαστικα μεταπτυχιακα για ολους. μερικοι ανθρωποι απλα δεν χρειαζονται μεταπτυχιακο, ενας υπαλληλος τραπεζης χανει τον χρονο του αν κανει θεωρια παιγνιου αντι να μαθει πεντε πρακτικα πραγματα στην ιδια την δουλεια του.

"Σχετικά πάντως με τα τρελά μου που πρότεινα, ας πω ότι ισχύουν σε χώρες με μικρότερο ΑΕΠ"

ναι αν ας πουμε πληρωνεις του καθηγητες οσο τις καθαριστριες και τους απαγορευεις να φυγουν απο την χωρα μπορεις να εχεις οσα δωρεαν μεταπτυχιακα θες.

"Η 5ετής φοίτηση του Πολυτεχνείου περιλαμβάνει και master πριν το Δίπλωμα."

αυτο ειναι το γερμανικο συστημα (με το οποιο και σπουδασα) που η ιδια η Γερμανια το εγκαταλειπει σημερα! Οπως ειπα, ειναι καλο για οσους πανε για ακαδημαϊκη καρριερα αλλα κακιστο για οσους ψαχνουν δουλεια.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Δεν ήξερα ποιανού σύστημα είναι το 5ετές ΑΕΙ, αλλά ισχύει στην Ελλάδα και παρά τις... προπαγανδιστικά ειρημμένες απαγορεύσεις -σαφώς και δεν ίσχυε στο βαθμό που νομίζουμε- είχε αποτελέσματα όπυο εφαρμόστηκε. Το αν καταργείται στη Γερμανία είναι επειδή υπάρχει αλλάζει η τάση του καπιταλισμού. Το είχε όσο υπήρχε η Ανατολική πλευρά και τώρα θέλει χαμένη στη φιλελεύθερής της πολιτική να το καταργήσει. Πάντως στη Γαλλία ακούγονται σχετικές σκέψεις, μαθαίνω.

Η ειδίκευση είναι αναγκαία. Όταν οι επιχειρήσεις απαιτούν αποσπασματική κατάρτιση -και κατανοώ τις ανάγκες τους- τότε μόνο ένα επιστημονικά ειδικευμένο προσωπικό μπορεί και στις αναγκες τους να αντεπεξέλθει και να αποφύγουμε το σύγχρονο σκλαβοπάζαρο.

Από εκεί και πέρα, κάνουμε το λάθος και φοβόμαστε την επιστημονική μόρφωση επειδή θα είναι πολλοί οι πτυχιούχοι. Είμαι της αντι-αριστερής θέσης ότι το πτυχίο δεν καθορίζει την εργασία μας (μην ξεχνάς ότι είμαι καθηγητής και σαν δεύτερη δουλειά είμαι ξεναγός, δηλαδή καμία σχέση με την Κοινωνική Ιστορία-Ανθρωπολογία).

S G είπε...

"Το αν καταργείται στη Γερμανία είναι επειδή υπάρχει αλλάζει η τάση του καπιταλισμού. Το είχε όσο υπήρχε η Ανατολική πλευρά και τώρα θέλει χαμένη στη φιλελεύθερής της πολιτική να το καταργήσει. Πάντως στη Γαλλία ακούγονται σχετικές σκέψεις, μαθαίνω."

δεν εχεις ακουσει την διαδικασια της Μπολωνια? Ολες οι χωρες της Ευρωπης αλλαζουν το συστημα προς συστημα με δυο επιπεδα και σιγουρα η Γαλλια δεν θα παει προς τα πισω!

"Από εκεί και πέρα, κάνουμε το λάθος και φοβόμαστε την επιστημονική μόρφωση επειδή θα είναι πολλοί οι πτυχιούχοι."

δεν ειπα ποτε κατι τετοιο, νομιζω οτι ειναι ενας τεραστιος και αστηρικτος μυθος που εχει βλαψει πολυ την Ελλαδα. Αυτο που λεω ομως ειναι οτι οι φοιτητες πρεπει να ειναι ελευθεροι να επιλεγουν ποσο βαθια θελουν να σπουδασουν, οχι 5 χρονια με το ζορι.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Για τη Μπολώνια έχεις δίκιο. Δεν το συνδύασα. Συμφωνώ. Αν και εκεί οφείλουμε να δούμε γιατί υιοθετήθηκε μία τέτοια πολιτική (ουσιαστικά πισωγύρισμα από τις λαϊκές κατακτήσεις).

Κατ' αρχάς δεν ήθελα να φανεί ότι το λες εσύ (αν και νόμιζα ότι από αυτό επηρεάστηκες -το έλεγε ο Παπανούτσος μη ξεχνάς και άλλοι πολλοί βέβαια). Αλλά επειδή το θέτεις σε επίπεδο σεβασμού της γνώμης του φοιτητή -είμαι υπέρ του υποχρεωτικού γιατί τελικά οι απολαβές της κοινωνίας θα είναι πολλές- προχωρώ χάριν του διαλόγου και τονίζω: θα είναι επιλογή, αλλά γιατί χρηματικά καθορισμένη; Μήπως έτσι δίνουμε επιπλέον των υπαρχόντων ταξικά κριτήρια στην εκπαίδευση; Μη ξεχνάς (έχω αναφερθεί πολλάκις και στα
σχολική επίδοση και κοινωνική προέλευση, και στο η επίδοση στο ελληνικό σχολείο και έχει αποδειχθεί ότι η παιδεία είναι ταξική και χωρίς δίδακτρα. Φαίνεται και στο ποιοι εισάγονται και στη σχολική βαθμολογία. Γιατί να το εντείνουμε;

S G είπε...

"Μήπως έτσι δίνουμε επιπλέον των υπαρχόντων ταξικά κριτήρια στην εκπαίδευση;"

πως εννοεις, αν σπασουμε τις σπουδες σε δυο κυκλους? δεν βλεπω τιποτα ταξικο εδω, ελευθερη επιλογη βλεπω. Αλλα ακομα και αν εφερνε αυξηση των διαφορων στο επιπεδο εκαιδευσης διαφορετικων εισοδηματικων κλασεων, αυτο πρεπει να ζυγιστει με την ελευθερια του ατομου. Δεν ειναι ολες οι κινησεις που μειωνουν ας πουμε τις ανισοτητες αποδεκτες, οταν περιοριζουν την ελευθερια του ατομου! (αλλιως εχω πολυ απλες μεθοδους να μηδενισουμε τις ανισοτητες αλλα νομιζω κανενας δημοκρατικος δυτικος πολιτης δεν θα τις ανεχοταν)

ο δείμος του πολίτη είπε...

Το θέμα των κοινωνικών ανισοτήτων που οδηγεί σε μορφωτική ανισότητα, είναι πολύ σημαντικό. Σαφώς και δεν πρόκειται να λυθεί με τα μεταπτυχιακά, αλλά είναι μόνο ένα μέρος. Όσο πιο μορφωμένος είναι ο λαός, τόσο πιο καλό είναι για την κοινωνία. Βέβαια, αυτό τελικά είναι θέμα -όχι μόνο επιστημονικό- αλλά βαθιά πολιτικό.

S G είπε...

"Όσο πιο μορφωμένος είναι ο λαός, τόσο πιο καλό είναι για την κοινωνία."

ποια ειναι αυτη η κοινωνια τελοσπαντων? οσο πιο μορφωμενο ειναι ενα ατομο, τοσο το καλυτερο για το ιδιο το ατομο ΙΣΩΣ. ισως απτην αλλη δεν θελει 100 χρονια σπουδες αλλα γρηγορα θεση εργασιας, δεκτο και αυτο...

ShareThis