Γιατί αμφιβάλλουν αν ζει;

Το πολυτεχνείο μάς δείχνει το δρόμο όχι για να κάνουμε τα ίδια, αλλά για να τα κάνουμε καλύτερα σε αυτή τη γενιά, άλλωστε έχουν αλλάξει τόσα πολλά από τότε στον κόσμο και στην Ελλάδα έγραψε μία φίλη ποιήτρια.

Κι όμως τούτες τις μέρες διαβάζω πλήθος κειμένων που αμφιβάλλουν για την αξία της γιορτής/επετείου. Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά ή χρονιά που κάποιοι βάλουν κατά του εορτασμού. Αντιθέτως. Απλά μέχρι χτες το ζούσαμε από κλασσικούς δεξιούς, όχι από προοδευτικούς πολίτες. Τι άλλαξε όμως; 
Φαίνεται πως τα αίτια δεν είναι ο ίδιος ο εορτασμός, αλλά οι συμμετέχοντες σ' αυτήν και η μονοπώληση της γιορτής και του αντιδικτατορικού αγώνα από αριστερούς. Βέβαια, όλοι ξεχνούν ότι σχεδόν κατ΄αποκλειστικότητα αριστεροί (όλης της κλίμακας) και λίγοι άλλοι προοδευτικοί ύψωσαν το ανάστημά τους. Από την άλλη, οι πρόσφατες λαϊκές δράσεις κατά την εθνική εορτή έκαναν κάποιο κόσμο -σε συνδυασμό με τα καθ' έτος επεισόδια στην καθιερωμένη πορεία- να μη βλέπουν με καλό μάτι τούτη τη γιορτή.
Κάποιοι άλλοι δε θέλουν να γιορτάζεται τίποτε άλλο παρά μόνο η μνήμη των νεκρών/δολοφονηθέντων. Βέβαια, αυτοί συνειδητά η ασυνείδητα απλά επιθυμούν ένα μνημόσυνο, κάτι να που μας φέρνει στη λήθη τον επταετή αγώνα των δημοκρατικών πολιτών κατά των συνταγματαρχών. ίσως φοβούνται ακόμα και τις όποιες προεκτάσεις εκείνου του αγώνα προς το παρόν.
Μία επέτειος -πολιτική ή εθνική- δεν έχει στόχο μόνο να θυμίζει όσα έγιναν, αλλά και να εμφυσά στις νεότερες γενιές την αγάπη για εκείνα που οι θυσιαζόμενοι αγωνίστηκαν (ελευθερία, δημοκρατία). Ειδικά σήμερα που η δημοκρατία αποτελεί καθαρή δημαγωγία, ο αγώνας είναι επίκαιρος. Ειδικά σήμερα που βιώνουμε μία καθαρά ταξική επίθεση κατά της μεσαίας τάξης και των φυσικών της συμμάχων, τα αιτήματα για παιδεία (άλλη παροχή που πνίγεται) και δημοκρατία είναι άκρως επίκαιρα. Εξάλλου, η πρωτοπορία των φοιτητών δεν ήταν μακριά από τον ίδιο το λαό. Ο φόβος και τα άλλα συναισθήματα φυσικά και δεν επέτρεψαν μια ευρύτερη συνεργασία σε ορατό βαθμό, αλλά και τα συναισθήματα που εσύ ένιωθες αποδεικνύουν ότι ο λαός ήταν στο πλευρό των φοιτητών.
Η γιορτή δεν είναι μόνο για τη θυσία των φοιτητών (αυτό είναι το τυπικό γεγονός και η αφορμή). Η γιορτή είναι ένας συμβολισμός για όλο τον αντιδικτατορικό αγώνα. Και σε τούτο τον αγώνα συμμετείχαν ευρύτερα στρώματα του λαού, από πανεπιστημιακούς και μουσικούς μέχρι εργαζόμενους και κομματικές οργανώσεις της αριστεράς. Είναι λάθος πολιτικό να περιορίσουμε τη γιορτή μόνο στη θυσία και να ξεχάσουμε τον υπόλοιπο αγώνα. Αλλιώς δε θα έπρεπε να γιορτάζουμε την Επανάσταση του 1821 και τις νίκες στο αλβανικό μέτωπο ή την Εθνική Αντίσταση, αφού το εορταζόμενο ιστορικό γεγονός είναι μόνο μηδαμινό (χρονικά) σημείο.
Καλά όλα αυτά, αλλά σήμερα τι συμβολίζει; (θέλουμε να σημειώσουμε εμφατικά ότι ο εορτασμός του Πολυτεχνείου κακώς παραμένει ακόμα σχολική/εκπαιδευτική γιορτή. Θα έπρεπε να έχει χαρακτηριστεί επίσημη αργία κι εθνική γιορτή).
Σήμερα που η δημοκρατία αποκάλυψε τις πραγματικές τυραννικές της πτυχές με διορισμένο πρωθυπουργό, με μόνο στόχο το ίδιο το λαϊκό κίνημα, οι αναλογίες είναι πολλές. Δε θα ισχυριστώ ότι έχουμε χούντα. Αλλά δημοκρατία σίγουρα δεν έχουμε. Η δημοκρατία είναι τόσο δημαγωγική σήμερα που έχει ξεχάσει τις ρίζες της. Φτάσαμε στο σημείο εκείνοι που ήταν μέσα στο Πολυτεχνείο να συνεργάζονται στην κυβέρνηση με εκείνους που ήταν δίπλα στα τανκς. Φτάσαμε στο σημείο οι οπαδοί των συνταγματαρχών και τα ζόμπι του φασισμού να αναρριχώνται στην εξουσία χωρίς καν λαίκή εντολή, απλά και μόνο για να "χτυπήσουν" το λαϊκό κίνημα.
Ναι, λοιπόν, όχι μόνο θα γιορτάζουμε το Πολυτεχνείο, αλλά φέτος που η μεσαία τάξη και οι φυσικοί της σύμμαχοι δέχονται τέτοια βίαιη επίθεση -χωρίς καν να έχουν δικαίωμα ουσιαστικής παρέμβασης-, φέτος θα γιορτάσουμε με υψωμένη για πρώτη φορά τη σημεία στα μπαλκόνια και τους δρόμους.
Ύστερα από πολλά χρόνια (πανηγυριώτικης) αδράνειας, ο αυριανός εορτασμός αναμένεται ουσιαστικός, ενάντιος στην κυβέρνηση-έκτρωμα, μια κυβέρνηση που υπογράφει δήλωση, όταν κάποιοι πέθαιναν για να δηλώσουν τα φρονήματά τους. Το Πολυτεχνείο ζει, κόντρα στα λογής φασιστοειδή που καπηλεύονται την εξουσία και εναντιώνονται στα εκλογικά δημοκρατικά αποτελέσματα. Όπως κάποιοι άλλοι κάποτε με τη δύναμη των όπλων, έτσι και η κυβέρνηση Παπαδήμου με τη στήριξη βουλευτών και των ελίτ κατέκτησαν την εξουσία. Δεν πρόκειται όμως να έχουν την κοινωνική αποδοχή που επιθυμούν. Ειδικά όταν τούτο το κυβερνητικό έκτρωμα δίπλα στην κατάλυση της δημοκρατίας (εκλογικό αποτέλεσμα) έρχεται να διαλύσει και την παιδεία και την εργασία (ψωμί).
Το Πολυτεχνείο μάς δείχνει το δρόμο. Τίποτα δε χαρίζεται. Η ελευθερία, η παιδεία και η δημοκρατία δεν παραδίδονται αμαχητί ούτε απεμπολούνται. Δεν είναι προγονικά αξιώματα που απλά μάθαμε να τα διεκδικούμε ανέξοδα. Είναι ο μόχθος που μας διδάσκει την αρετή τους.



10 έκριναν :

Ανώνυμος είπε...

" Κι όμως τούτες τις μέρες διαβάζω πλήθος κειμένων που αμφιβάλλουν για την αξία της γιορτής/επετείου. Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά ή χρονιά που κάποιοι βάλουν κατά του εορτασμού. Αντιθέτως. Απλά μέχρι χτες το ζούσαμε από κλασσικούς δεξιούς, όχι από προοδευτικούς πολίτες. Τι άλλαξε όμως; "

Δεν "πουλάει", τώρα όπως παλιά, γι'αυτό.
Τώρα αυτοί που βάλλουν εναντίον του είναι επιφορτισμένοι με την "σωτηρία της χώρας"

Η δε "σωτηρία της χώρας", απαιτεί, όπως λένε και σε όλους τους τόνους:

τον περιορισμό της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Σίγουρα δεν πουλάει, Σπίθα. Οι προβοκάτσιες, οι συνήθεις εικόνες βίας από τα μίντια έκαναν τους ανθρώπους να μη συμμετέχουν. Μας έμεινε ως κληροδότημα η ανάγκη να απαιτούμε ελευθερία και δημοκρατία, χωρίς τελικά να κάνουμε κάτι για αυτά, χωρίς καν να αποτρέπουμε όσους θέλουν να αμαυρώσουν τη γιορτή.

αθεόφοβος είπε...

Το πολυτεχνείο μάς δείχνει το δρόμο όχι για να κάνουμε τα ίδια, αλλά για να τα κάνουμε καλύτερα σε αυτή τη γενιά, άλλωστε έχουν αλλάξει τόσα πολλά από τότε στον κόσμο και στην Ελλάδα

Αυτό ακριβώς πιστεύω και εγώ και γι΄αυτό μεταφέρω και εδώ την απάντηση που σου έδωσα σχόλιο στο στο ποστ μου ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΖΕΙ;

Δεν ξέρω αν έχεις συνειδητοποιήσει πως άμεση ανάμνηση των γεγονότων του Πολυτεχνείου έχουν όσοι είναι σήμερα τουλάχιστον πάνω από 50 ετών που είχαν μια ηλικία που να μπορούν έστω στοιχειωδώς να αντιλαμβάνονται τι γίνεται.
Όλοι οι άλλοι έχουν στο μυαλό τους μια φαντασιακή εικόνα σχηματισμένη από αφηγήσεις ,αναγνώσεις και από πολιτικές τοποθετήσεις.
Για τον λόγο αυτό λοιπόν κάνεις μια απλοποιημένη αναγωγή και σύγκριση του τότε αιτήματος για Ψωμί-Παιδεία-Ελευθερία με το σήμερα.
Λες για διορισμό πρωθυπουργού ειδικών συμφερόντων και παραβλέπεις πως, είτε σου αρέσει είτε όχι, αυτός έγινε με την ψήφο του 85% των μελών του εκλεγμένου από εμάς κοινοβουλίου. Στην χούντα βέβαια υπήρχε μόνο η ενός ανδρός αρχή.
Δυστυχώς δε η ελευθερία που κατακτήσαμε έχει και τις αναπόφευκτες άσχημες, για μας, πλευρές της. Μία από αυτές είναι και η αναγκαστική αποδοχή ότι και οι χουντικοί έχουν δικαίωμα εκπροσώπησης στο κοινοβούλιο με συνεπακόλουθη την συμμετοχή τους σε κυβέρνηση εθνικής ενότητας.
Λες επίσης πως η παιδεία έχει διαλυθεί υπό το πρίσμα του νεοφιλελευθερισμού, παραβλέποντας πως σήμερα η χώρα έχει 330.000 φοιτητές ενώ τότε διέθετε μόνο 3 Πανεπιστήμια με υποπολλαπλάσιο αριθμό φοιτητών.
Το μόνο που θα συμφωνήσω και που είναι και το βασικό μας πρόβλημα σήμερα, είναι η οικονομική μας επιβίωση.
Το αίτημα πάντως για ψωμί του Πολυτεχνείου, δικαιώθηκε μετά την μεταπολίτευση μόνο που η δική μου γενιά κατάφερε να φάει και το ψωμί των επόμενων!
Ίσως γι΄ αυτό το επανερχόμενο αίτημα για ψωμί , οι νεώτερες γενιές στις οποίες και το πρόβλημα είναι άμεσο, καταπιεστικό και επιτακτικό να χρειαστεί να κάνουν ένα νέο τελείως διαφορετικό "Πολυτεχνείο", της δικιάς τους γενιάς και όχι να βασίζονται στο απολίθωμα της δικιάς μου γενιάς.
Η σημερινή τραγική κατάσταση της χώρας πιστεύω ότι έβαλε την ταφόπλακα της γενιάς του Πολυτεχνείου και πιστεύω πως αποτελεί το ξεκίνημα τελείως διαφορετικών λαϊκών αγώνων που ελπίζω τελικά να ευοδωθούν.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Αθεόφοβε, μιλάς για παιδεία μες τόσους φοιτητές. Θυμήσου με σε λίγα χρόνια (ούτε καν δεκαετία) και θα δεις ότι με σχολεία που υπολειτουργούν, χωρίς δασκάλους ή σύγχρονα εγχειρίδια (ας πούμε ότι τυπώθηκαν), με τόσα λίγα κονδύλια (τα λιγότερα στην ΕΕ) και το δάσκαλο και το εγχειρίδιο στο κέντρο ως αυθεντίες αλλά μακράν της κριτικής ικανότητας του παιδιού, μάλλον δε μιλάμε παιδεία και δη δωρεάν.

Σχετικά με τη δημοκρατία, δεν είχα σκοπό να απλοποιήσω τα πράγματα. Αλλά όσο επίκαιρο είναι το μήνυμα της 25ης Μαρτίου και της 28ης Οκτωβρίου αναλογικά ανάλογα είναι και το μήνυμα της 17ης Νοέμβρη. Μάλιστα οι Έλληνες περνούσαν καλύτερα με τους Οθωμανούς παρά με τη χούντα... Φυσικά και δεν είναι όμοιες οι καταστάσεις, αλλά η δημοκρατία χάνει τη δημοκρατικότητά της, διαλύει την κοινωνική συνοχή.

Θα διαφωνήσω με το αν έχουν ή όχι δικαίωμα να εκπροσωπούνται οι χουντικοί. Δέχομαι κάθε άποψη και θέση στο όνομα της δημοκρατίας, αλλά όχι όποιου θέλει να την καταλύσει προς όφελος μιας μειοψηφίας. Η δημοκρατία έχει πολιτικά όρια. Δεν είναι απεριόριστη.

αθεόφοβος είπε...

Δέχομαι κάθε άποψη και θέση στο όνομα της δημοκρατίας, αλλά όχι όποιου θέλει να την καταλύσει προς όφελος μιας μειοψηφίας. Η δημοκρατία έχει πολιτικά όρια. Δεν είναι απεριόριστη.


Ξέρεις πολύ καλά ποια είναι η άποψη μου για τους χουντικούς και τον φασισμό γενικότερα.
Σύμφωνα όμως με την λογική σου τότε και το ΚΚΕ θέλει να την καταλύσει για να εγκαθιδρύσει στην θέση της δημοκρατίας την δικτατορία του προλεταριάτου οπότε και αυτό δεν έπρεπε να συμμετάσχει στην διακυβέρνηση της χώρας το 1989 αλλά δεν θυμάμαι όμως να υπήρχαν τότε αντίστοιχες αντιρρήσεις.
Και δεν έχει νόημα να αρχίσουμε τώρα τις γνωστές συζητήσεις για το τι εννοούσε ο Λένιν με την δικτατορία του προλεταριάτου όταν έχουμε το έμπρακτο αποτέλεσμα της εφαρμογής της σε τόσες χώρες και την αντίστοιχη κατάρρευση της.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Αθεό, δεκτή η ένσταση για το ΚΚΕ, αλλά βλέπεις μίλησε για το όφελος της μειοψηφίας, κι ας μην μπούμε στο ερώτημα ποιος ορίζει τη μειοψηφία γιατί μαζί μιλάμε και ξέρουμε τι εννοεί ο ένας κι ο άλλος. Πάντως το 1989 οι ενστάσεις σχημάτισαν το ΝΑΡ και αργότερα έφεραν τη διάσπαση του ΄92-΄93.

Ωστόσο, πρέπει να δούμε μία άλλη αντιδημοκρατική πτυχή της νέας κυβέρνησης. Πώς το 5% κατέχει υπουργικούς θώκους και την ίδια στιγμή χωρίς να κρύβεται φέρεται ρατσιστικά;

katabran είπε...

o τίτλος αρκεί, τα υπόλοιπα τα ακούσει κι από κάποιους αρμόδιους με κοινό χαρακτηριστικό την αναρμοδιότητα...
συμφωνώ μαζί σας, η γενικεύσεις και οι απλουστεύσεις μας έχουν κάνει το μεγαλύτερο κακό...
καλή συνέχεια και καλή δύναμη δείμε!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Σ' ευχαριστώ, Katraban. Χαίρομαι που συμφωνούμε.

katabran είπε...

πω πω ορθογραφίααα...
δεν μπορέσατε να επέμβετε και με αφήσατε εκτεθειμένη ε;
:)

ο δείμος του πολίτη είπε...

Δεν πειράζει, katraban, δεν πειράζει. Είναι αρχή μου να μη σβήνω ποτέ σχόλιο (πλην όσων συκοφαντούν).

ShareThis