οδική ασφάλεια και τροχαία τυχήματα: ξανά και ξανά


Αυτές τις μέρες γίνεται ένας καλός διάλογος για το μεγάλο πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων. Τόσο η κυβέρνηση όσο φιλικά προς αυτήν ΜΜΕ αποφάσισα να σηκώσουν το ζήτημα, ακόμα και με τη συμμετοχή ακροατών σε ραδιοφωνικούς σταθμούς. 1500 νεκροί και 20.000 τραυματίες από τροχαία κάθε χρόνο στη χώρα μας η οποία βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά στην οδική ασφάλεια. Το ιστολόγιο τούτο στο παρελθόν πολλές φορές ασχολήθηκε με το ακανθώδες ζήτημα της οδικής ασφάλειας[1]

Με χαρά πληροφορήθηκα την αλλαγή των εξοντωτικών φοροεισπρακτικών προστίμων που είχε επιβάλλει η ΝΔ. Είχα γράψει για αυτό το θέμα καθώς τα αυστηρά πρόστιμα ούτε διαπαιδαγωγούν ούτε παραδειγματίζουν, αλλά περισσότερο είναι για το θεαθήναι. Βέβαια, και η προηγούμενη κυβέρνηση μας είχε μάθει όχι στην πρόληψη, αλλά στην καταστολή και την τιμωρία. Ακούω και τώρα προτάσεις από τον υφυπουργό, κ. Βούγια. Ωστόσο, δεν ακούω τίποτα για την εκπαίδευση.
Πώς είναι δυνατόν να κάνουμε λόγο, κ.κ. υπουργοί Προστασίας του Πολίτη και Παιδείας, για πρόληψη στην οδική ασφάλεια και μόνο να συζητάμε για τους δρόμους και την τροχαία, αλλά να μην κάνουμε κουβέντα για την εκπαίδευση; Και αναρωτιέμαι. Γιατί πρέπει να παρέχεται οδηγική -κι όχι οδική- εκπαίδευση από ιδιώτες και να μην ασχολείται καθόλου τοκράτος μέσα από τα θεσμοθετημένα κέντρα τους, τα σχολεία; Γιατί να μη διδάσκει οδική ασφάλεια το ελληνικό σχολείο μέσα από το παιχνίδι στα παιδιά από την προσχολική ακόμα ηλικία; Γιατί τα σήματα πρέπει να τα μαθαίνουμε -και να εξεταζόμαστε σε αυτά- μόνο σε μεγάλες ηλικίες;

Τα σημαντικότερα τροχαία αφορούν πεζούς, ποδηλάτες και δικυκλιστές. Όταν η εκπαίδευση -που δε φτάνει να λέγεται παιδεία- δεν παρέχεται από μικρές ηλικίες, τι να περιμένουμε; Και η παιδεία φυσικά δε λύνει τίποτα. Αλλά δεν είναι καιρός να αποκτήσουμε σχετικά διδακτικά αντικείμενα στο σχολείο; Και μάλιστα μαθήματα που εξεταστικά μετά από 10-12 χρόνια εκπαίδευσης θα οδηγούν και στην απόκτηση διπλώματος οδήγησης -για όποιον το επιθυμεί; (αν το θέλετε στη λογική ότι θα έπρεπε και το ελληνικό σχολείο να παρέχει πιστοποιητικά γλωσσομάθειας -αν και φαίνεται άσχετο, αλλά ενδεικτικό για την ποιότητα εκπαίδευσης που χαρίζουμε σε ιδιώτες).

Και γιατί το Υπουργείο Εσωτερικών θέλει να αφήσει τους ΟΤΑ έξω από την οδική ασφάλεια; Να αναλάβουν και οι ΟΤΑ το ρόλο που τους αναλογεί -με ποινές αν χρειαστεί- για το χώρο ευθύνης τους. Να αναπτυχθούν και στηριχθούν -οικονομικά και θεσμικά- πρωτοβουλίες που αφορούν την εκπαίδευση των νέων σε θέματα οδικής ασφάλειας. Να αναλάβουν επιτέλους δήμοι και τροχαία τις ευθύνες τους σχετικά με την κατάσταση των πεζοδρομίων (κακή συντήρηση, μετατροπή τους σε ζώνες στάθμευσης, τραπεζοκαθίσματα κλπ) ώστε να μην απειλούν τη ζωή των πεζών.
Έχουμε γράψει πολλές φορές εδώ μέσα για τα τροχαία. Η αντιμετώπιση των προβλημάτων της ασφάλτου σαφώς και δεν είναι εύκολο ζήτημα και μπράβο στην κυβέρνηση που προσπαθεί να το αντιμετωπίσει. Ωστόσο, χρειάζεται συντονισμός και διάθεση μεγάλων πιστώσεων σε πολλούς φορείς. Δεν είναι μόνο οι δρόμοι (δε φταίει ρε παιδιά το μαχαίρι) ούτε φταίνε οι κακές σημάνσεις και τα πρόστιμα που σκοτωνόμαστε. Φταίει το κακό μας το κεφάλι. Και τελικά ή θα το τρώμε ή θα το αλλάξουμε. Η παιδεία -με παρεμβάσεις από το νηπιαγωγείο σε όλες τις βαθμίδες- και με την εκπαιδευτική στήριξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με την απελευθέρωση των πεζοδρομίων μπορεί να δώσει λύσεις για το μέλλον.

Όσον αφορά το παρόν ας βάλουμε στο παιχνίδι τα ΜΜΕ. Καμπάνιες ολοκληρωμένες, καμπάνιες συνεχείς -βίαιες κι επιθετικές ίσως- και όχι σπασμωδικές κι ευκαιριακές θα λογικεύουν κάθε ανεγκέφαλο μπαμπά που σκοτώνει το γιο και την κόρη του, κάθε μάνα που χρησιμοποιεί ως αερόσακο το παιδί της, κάθε νέο που αποφασίζει να μετοικίσει στις γειτονιές του Αγίου Πέτρου, επειδή στη ζωή του μόνο μετράει η κοινωνική επίδειξη.

18 έκριναν :

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Κάποτε έπαιζε σε ελληνική ομάδα(ΠΑΟ) ένας καλός σεντερ-φορ, Νορβηγός, ο Άρνε Ντόκεν.
Του είχαν πάρει συνέντευξη(τα συνηθισμένα, δηλαδή) και το θέμα έφτασε στο αν του "αρέσει στην ελλάδα και αν θάθελε να μείνει εδώ"

Ήταν πολύ ευχαριστημένος από την ηλιοφάνεια, από την ομάδα του, από τις ομορφιές της ελλάδας και του άρεσαν τα ιστορικά μας μηνμεία...

Αλλά φοβόταν, πολύ.!!
Του είχαν κάνει δώρο και ένα αμάξι για να πάει στην Παιανία για τις προπονήσεις..Από την πρώτη μέρα, το εγκατέλειψε και πήγαινε με ταξί:)

"Θα φύγω, είπε γιατί δεν μπορώ να να ζήσω και να κυκλοφορώ, εδώ. Φοβάμαι πολύ, όπως οδηγείτε, εσείς οι έλληνες "!!!

Η κατάσταση έχει χειροτέρεψει, από τότε, φυσικά..

Οδική αγωγή = ανύπαρκτη αγωγή.

Συντονισμός αρμοδίων ;
Μηδενικός με ένα "0" από εδώ έως το έλλειμμα...και ακόμα παραπέρα.
Ίδωμεν..

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Ο Έλληνας, δυστυχώς, χρησιμοποιεί το τιμόνι για να βγάζει τα προσωπικά του κόμπλεξ κι αποθημένα!
Νομίζει πως πατώντας κάποια πετάλ, κι αλλάζοντας ταχύτητες έχει εξουσία!
Άσε που τώρα τελευταία έχουν αυξηθεί τα κρούσματα όπου άγνωστοι οδηγοί λύνουν τις διαφερές τους με κουμπούρια, όταν παλιότερα έριχναν απλά καμιά μούτζα ή κανένα μπινελίκι...

ο δείμος του πολίτη είπε...

Σπίθα, δεν έχει και άδικο.

Άσκαρ, έτσι είναι. Γι' αυτό ακριβώς μιλάω για παιδεία. Αν και εκτιμάται ότι η βια των οδηγών προέρχεται από νεότερους σε ηλικία οδηγούς. Κάτι που βέβαια αποδεικνύει ότι το ελληνικό σχολείο είναι τόσο ανταγωνιστικό όσο να μη σου επιτρέπει να ελέγξεις τον εγωισμό σου.

Ταχυδρόμος! είπε...

Καλημέρες! Να σε περιμένω τη Δευτέρα για όλα αυτά και για άλλα πολλά;!

περιούσιος είπε...

Συμφωνώ σε μεγάλο βαθμό με την ανάρτησή σας. Πλην, όμως, επιθυμώ να σταθώ σε δύο θέματα : Πρώτον, η παιδεία είναι θέμα της οικογένειας του καθενός από εμάς.Αν δεν μαθαίνουμε από το σπίτι μας να συμπεριφερόμαστε σύννομα, όταν, μεταξύ άλλων, πιάνουμε τιμόνι στα χέρια μας, ό,τι και να μας πει το κράτος δια της εκπαίδευσης θα πάει στράφι. Έχω προσωπικά δει και ακούσει εκπαιδευτικούς να μιλάνε στους μαθητές τους περί οδηγικής αγωγής και ορισμένους μαθητές να μουρμουρίζουν "γαλλικά", σημάδι ότι αμφισβητούν τα λεγόμενα του καθηγητή τους. Και έχουν κληρονομήσει αυτή την αμφισβήτηση από τους γονείς τους, κυρίως.
Ας πούμε, όμως, ότι μπαίνει το μάθημα της οδικής αγωγής στα σχολεία μας. Μέχρι να γίνει κοινό κτήμα η αγωγή αυτή, θα περάσει καιρός και ο θρασύδειλος νεοέλληνας θα συνεχίσει να συμπεριφέρεται σα ραλίστα σε καρόδρομο.
Προσωπική μου άποψη είναι, ότι, μέχρι να αποκτήσουμε, επιτέλους, οδική αγωγή, τα αυστηρά πρόστιμα πρέπει να παραμείνουν, ώστε να αποθαρρύνουν τον αμόρφωτο γκαζιάρη νεοέλληνα.
Ίσως είμαι λιγάκι αυστηρός αλλά βλέπω, λόγω της εργασίας μου, πόσο αδιάφοροι είμαστε ως λαός για τη σωστή οδική αγωγή και πόσο μας αποθαρρύνουν τα αυστηρά πρόστιμα.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Καλησπέρα, Ταχυδρόμε.

Περιούσιε, καταλαβαίνω τι εννοείς. Απλά εγώ μιλάω για μια βιωματική εκπαίδευση κι όχι για σεμιναριακή-δασκαλοκεντρική. Στο ανάμεσα έχουμε και τα ΜΜΕ που μπορούν να διαπαιδαγωγήσουν με οργανωμένες τακτικές καμπάνιες τους γονείς.

Suspect είπε...

ΤΟ 90% των ατυχηματων ειναι ευθυνη του οδηγου. Βαριεμαι να ακουω συνεχεια για το κρατος και πιστευω πως θα αλλαξουν σοβαρα τα πραγματα προς το καλυτερο στη χωρα μας οταν ασχοληθουμε με την ατομικη ευθυνη....

ο δείμος του πολίτη είπε...

Ύποπτε, έτσι είναι. Και ακριβώς γι' αυτό το λόγο χρειάζεται να παρέμβει η παιδεία.

ritsmas είπε...

Ο μικρός μου γιος ακουει για οδήγηση και παθαίνει πανικό. Με παρακολουθεί πώς οδηγώ και τρελλαίνεται. Απορεί μαζί μου που αντέχω. Τί να του πω. Ειδα τις προάλλες τον Σταθάκη Ακομη κι εκεινος απορεί με τον τρόπο που οδηγούμε
Καλησπέρα, ριτς

ο δείμος του πολίτη είπε...

ritsmas, έτσι κι ακόμα χειρότερα είναι.

Unknown είπε...

Όταν ο γιός σου οδηγεί μεθυσμένος, του παίρνεις το αμάξι, δε του αφαιρείς το χαρτζιλίκι…

ο δείμος του πολίτη είπε...

Darthiir the Abban, δεν του αγοράζεις καν αυτοκίνητο όταν έχεις δει ότι είναι συχνό το φαινόμενο των εξόδων μέχρι πτώσης από το αλκοόλ. Πριν την αγορά οχήματος έχουμε μία ξεκάθαρη γνώμη για το παιδί μας.

Unknown είπε...

Το κράτος λοιπόν γιατί, στην ανάλογη περίπτωση βάζει πρόστιμα;

ο δείμος του πολίτη είπε...

Προσωπικά είμαι κατά των αυστηρών προστίμων γιατί πιο πολύ εξοντώνουν, παρά σωφρονίζουν. Υπέρ μεγάλων ποινών ναι είμαι. Ας πάρουν την άδεια κυκλοφορίας για κανένα εξάμηνο, για κανένα χρόνο μαζί με το δίπλωμα, να δεις θα το ξανακάνουν; Κι όχι ένα εξάμηνο μετά την παράβαση, αλλά άμεσα με την καταγραφή της.

Unknown είπε...

Νομίζω συμφωνούμε απόλυτα τότε :)

ο δείμος του πολίτη είπε...

Darthiir the Abban κι εγώ κάτι τέτοια έγραψα παλαιότερα. Πολύ ωραίο το άρθρο σου.

Τατιάνα Ραπακούλια είπε...

Σωστά αυτά που λες περί παιδείας, συμφωνώ και προσυπογράφω. Να μπει και κάτι χρήσιμο στα σχολεία μας.

Τα πρόστιμα δεν λύνουν τίποτα. Εξοργίζουν μόνο, και εξωθούν σε κρυφτούλι. Δεν εκπαιδεύουν. Όποιος μεγαλώνει παιδιά, ξέρει καλά ότι η τιμωρία απλώς κάνει το παιδί πιο πονηρό και πιο καχύποπτο.

Ο στόχος δεν είναι να έχουμε να λέμε ότι "εμείς κάναμε τα πάντα, δείτε πώς σφίξαμε τα λουριά, κι αυτοί τα ίδια, αυτοί οι γάιδαροι φταίνε" λες και είναι κάποιοι "άλλοι" οι παραβάτες και δεν είναι πολίτες της χώρας μας, όπως εμείς, όπως όλοι. Ο στόχος είναι να μειωθεί η παραβατικότητα. Και για να γίνει αυτό χρειάζεται εξυπνάδα και πρωτότυπες λύσεις.

Δείτε τι έκαναν στην Λετονία: ανέθεσαν το πρόβλημα σε έναν επαγγελματία - την διαφημιστική εταιρεία Mooz. Και ιδου τι σκαρφίστηκε:

Ανάγκαζε τους παραβάτες του ορίου ταχύτητας να υπογράφουν ένα πιστοποιητικό δωρεάς οργάνων.
Η αριθμός θυμάτων από τροχαία μειώθηκε κατά 29%.

Διαβάστε λεπτομέρειες της καμπάνιας εδω, και στα αγγλικά εδώ.

Τέτοιες λύσεις χρειάζονται.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Αόρατη Μελάνη, το κείμενο ειδικά προς υπογραφή είναι φοβερό από μόνο του. Είναι κι αυτό μία τακτική, μία μορφή πίεσης.

ShareThis